‘Boer niet de schuld geven’ - Boerderij.nl

8 reacties

‘Boer niet de schuld geven’

Boeren de schuld geven van allerlei milieuproblemen is veel te makkelijk, vindt Roos Vonk. Ze vindt het terecht dat boeren daar zat van zijn.

Boeren zitten klem tussen lage marges, milieuregels en burgers die meer dierenwelzijn willen maar zelf alleen op de prijs letten. Alleen door schaalvergroting kunnen ze het hoofd boven water houden. Maar op termijn heeft dat veel ongewenste gevolgen voor milieu, natuur, klimaat en volksgezondheid (fijn stof, dierziekten). Alles in de natuur grijpt in elkaar, boeren weten dat als geen ander. Een voorbeeld: een landschap met een monocultuur van raaigras trekt veel ganzen en weinig weidevogels, vlinders en bijen. Omdat die weer een rol spelen in de hele ecologische keten (inclusief akkerbouw), heeft dat desastreuze gevolgen.

‘Eerste verantwoordelijkheid ligt bij overheid, supermarkt en consument’

Boeren creëren die situatie, maar de eerste verantwoordelijkheid ligt bij overheid, supermarkt en consument. Als consumenten meer willen besteden aan milieu, klimaat en dierenwelzijn, kunnen boeren meer verdienen per dier, dus minder dieren houden en milieu- en diervriendelijker werken. Grondgebonden veehouderij kan weer de standaard worden. De boer wordt dan weer iemand die dichtbij de natuur staat; die voor ons eten zorgt en bij wie dieren naar hun eigen aard kunnen rondscharrelen. Iemand waar burgers blij mee zijn en trots op zijn.

Ander prijsbeleid

Dat begint met erkennen dat verdere industrialisering en opschaling niet de oplossing is. Alleen een ander prijsbeleid en verdienmodel kan een duurzame veesector aantrekkelijk maken, waarin ook weer plaats is voor het kleinschalige gezinsbedrijf. Dat dit nog niet is gebeurd komt door:

  • de banken, die boeren opjutten om op te schalen;
  • de politiek van CDA en VVD, al tientallen jaren is gericht op korte termijn, lapwerk en schaalvergroting waardoor kleine bedrijven omvallen;
  • de supermarkten, die lage prijzen afdwingen.

Als boeren gezamenlijk optrekken voor hogere marges, bijvoorbeeld binnen LTO, kunnen ze een sterkere vuist maken tegenover supermarkten en zeggen: wij willen een dier- en natuurvriendelijker productie, dus moet de prijs per product omhoog.

Nederland kan vooroplopen in het afbouwen van vervuilende productie en het ontwikkelen van innovaties, zoals plantaardig vlees en zuivel. Die ontwikkeling is al gaande, kijk naar de internationale opmars van de Vegetarische Slager.

Nieuwe producten en productiewijzen

Door de klimaatcrisis en groeiende betrokkenheid bij dierenwelzijn, zullen in de veesector uiteindelijk minder dieren per boer mogelijk zijn. Er zullen boeren moeten afbouwen of omschakelen, en de staat zal hen steeds minder makkelijk compenseren voor ontwikkelingen die ze konden zien aankomen.

‘Met politici kun je onderhandelen, met natuur en klimaat niet.’

In plaats van die ontwikkelingen af te wachten, kunnen boeren zelf initiatieven nemen en zich, met hulp van banken en supermarkten, richten op nieuwe producten en productiewijzen. Met politici kun je onderhandelen (ook over importheffingen op goedkoop vlees uit het buitenland), met natuur en klimaat niet. Je kunt niet tegen de insecten zeggen: we hebben een plan voor 2050, dus wachten jullie nog even met uitsterven. Of tegen de extreme weersomstandigheden die bij klimaatverandering horen: als wij beloven om minder koeien te houden, gaan jullie dan iets minder tekeer?

Helden van de samenleving

Boeren weten dat je geen deal kunt sluiten met het klimaat. Het is aan hen om nu te zeggen: het roer moet om; wij willen met banken, supermarkten en beleidsmakers aan tafel om een koerswijziging te bespreken; wij willen voedsel maken met meer aandacht voor natuur en de eigen aard van dieren, en dat kan alleen als we uit deze impasse van te lage marges worden verlost. Als boeren dat doen, zijn ze straks niet meer de boosdoeners maar de helden van de samenleving.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Met natuur- en dierenmaffia kun je ook geen afspraken maken. Ze zijn net als politici en overheid niet te vertrouwen. Alleen consumenten (als ze de supermarkt uitkomen) zijn eerlijk en daar moeten boeren zich op richten. Slecht dat Vonk hier weer een podium krijgt.

  • brutus71

    Als de vos (Roos Vonk) haar passie spreekt boer pas op je kippen.
    Ik snap echt niet dat jullie haar interviewen

  • Martin Oldenhof

    'Nederland kan vooroplopen in het afbouwen van vervuilende productie en het ontwikkelen van innovaties, zoals plantaardig vlees en zuivel. Die ontwikkeling is al gaande, kijk naar de internationale opmars van de Vegetarische Slager'

    Met andere woorden; Nederland kan voorop lopen in het verdrijven van de boeren.

  • Alco

    Volledig met je eens brutus.
    Weer iemand in dit blad dit totaal niet weet hoe de vork in de steel zit.
    Vegetarische slager????
    Daarvoor zijn machines nodig en een industrie om deze te maken en ook nog eens is er brandstof nodig om ze te laten draaien.
    En natuurlijk vlees is totaal circulair.
    Mensen als Roos zijn al zover afgedaald dat ze de Schepping bekritiseren.

  • Zuperboer

    Ik lees: Minder dieren per boer én boeren die moeten afbouwen, conclusie......Minder, minder, minder. Laat Geert t maar niet horen

  • nvanrooij1

    Deze Roos Vonk is al drie keer door haar eigen universiteit tot de orde geroepen doordat ze onjuiste uitspraken had gedaan. Zij was ook betrokken bij het onderzoek van Diederik Stapel naar vleeseters wat achteraf een verzonnen verhaal was. In dit artikel begrijpt ze weer niet hoe de marktwerking is en dat Nederland geen eiland is

  • moi !

    We leven en werken in een neoliberalistische wereld. De goedkoopste mag leveren . Dit is korte termijn werk. Dat loopt vast. Misschien past CO2 neutraal werken nu beter op z n plaats.

  • J. Hogenkamp

    Wanneer het groepje welgestelden, waar mevr. Roos Vonk deel van uit maakt, nu eens het goede voorbeeld geeft:
    1. Koop enkele boerderijen en ga kleinschalig produceren
    2. Betaal de kostprijs plus marge voor deze producten
    Zadel tot het moment dat bovenstaande gerealiseerd is 99% van de consumenten niet op met betekenisloze pleidooien. Veel succes!

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.