2 reacties

‘AgriTop 50: wat is macht?’

Volgens Jeroen Lustig is het tijd om anders te kijken naar succes.

Een nadere analyse van de AgriTop 50 leidt tot interessante inzichten …

  • 85% is man, Chayenne Wiskerke staat als enige vrouw aan het hoofd van een agribedrijf.
  • Bijna 40% van de ranking is afkomstig uit de politiek en (semi-)overheid – hier vinden we de meeste vrouwen.
  • De gemiddelde leeftijd is 53 jaar, de oudste is 68 (Swinkels), de jongste 29 (Wiskerke)

Snelle veranderingen binnen de sector

Data over vraag en aanbod tonen dat de sector steeds volatieler wordt (neem de melkprijs sinds 2015), internationaliseert (Nederlandse landbouwexport +58% in de voorbije 10 jaar), en steeds sneller verandert door technologische ontwikkelingen (robotics, sensoring).

Dit vraagt snelheid en aanpassingsvermogen, wat vaak haaks staat op groot en machtig. Het is niet verrassend dat je de laatste jaren een golf van succesvolle toetreders ziet in veel markten. Bijvoorbeeld het Canadese The Little Potato Company, het Amerikaanse Halo Top en het Nederlandse Heks’n Kaas.

Kleine bedrijven doen het goed

Ook in de AgriTop 50 zie je dat kleinere bedrijven hun grotere concurrenten steeds vaker de loef steken. Zo staat Royal A-ware CEO Jan Anker ruim boven Hein Schumacher van het 10 keer grotere FrieslandCampina (RFC). In AGF staat Volkert Engelsman van Eosta 12 plekken hoger dan Hein Deprez van het 40 keer grotere Greenyard. In de vleessector staat Van Rooi ruim boven gigant Vion.

De agribusiness is gebaat bij bedrijven die het beste uit de sector halen, los van omvang. Zij maken de sector sterker, ondernemender.

De kleineren op de lijst groeien harder dan de groten, met meer rendement

Vanuit de cijfers kun je dit meten in groei en rendement. Bij Annual Insight zien we dat deze cijfers het beeld bevestigen: de kleineren op de lijst groeien harder dan de groten, met meer rendement. Zo groeit melkpoederproducent Vreugdenhil het afgelopen jaar 3 keer harder dan RFC en is het rendement van Eosta en Van Rooi een meervoud van hun grotere concurrent.

Duurzaamheid een nieuw criterium?

Overigens: het beste uit de sector halen is ook duurzaamheid. Volgend jaar een nieuw criterium?

Het is tijd om anders te kijken naar succes

Shell maakt het al hard. Ik meen dat het tijd is om anders te kijken naar succes. Met alle nieuwe (technologische) mogelijkheden, staan snelheid en flexibiliteit centraal. In veel sectoren is het vertalen van data naar inzichten inmiddels dé sleutel tot snelheid. In de agrisector is daarin nog een slag te maken.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Wat is succes? De peperkoek van peijnenburg is erg lekker maar wordt elk jaar korter en natter. Doe eens een nieuwe peperkoek in een oude peperkoektrommel en je ziet dat er nu bijna twee in passen. Is peijnenburg dan succesvol of een afzetter? Kleine moderne bedrijven handelen misschien sneller als peijnenburg, grote bedrijven als FC zijn eerlijker. Als FC literpakken gaat verkopen in plaats van één liter melk dan kunnen ze na verloop van tijd ook minder dan één liter in zo'n pak doen. Verkopen ze nog steeds een literpak maar geen één liter meer. Tegenwordig ben je succesvol als je de zaak besotemietert. Schande. Dhr Lustig moet dat soort bedrijven niet op een voetstuk plaatsen.

  • farmerbn

    Trouwens ook de kroket is korter en een zak chips voor een derde gevuld. Ja, de prijs stijgt maar een beetje maar toch wordt je genaaid. Niet voor niks dat de mensen ontevreden worden.

Of registreer je om te kunnen reageren.