Redactieblog

9 reacties

‘Bij Avebe verdienen de leden’

Hoe was het beleid van FrieslandCampina geweest als de geest van Bert Jansen daar rondwaarde?

Wat een verademing. De CEO van Avebe – in onze gedachten altijd nog de hoofddirecteur – gaf vorige week vrijdag een interview in Boerderij Vandaag. Een feest voor de leden om dat te lezen. En een ergernis voor de boeren, die niet over zo’n coöperatie beschikken.

Winst Avebe

Laat ik duidelijker zijn. Directeur Bert Jansen van Avebe gaf uitleg over de resultaten. Die gingen vooral over de prijs, die de leden kregen voor hun aardappelen. En niet over de winsten, die de onderneming maakte. Alles wat Avebe dit jaar verdient gaat in dit droge, moeilijke jaar terug naar de leden. De boer staat kennelijk centraal in de gedachtegang van deze coöperatie. Een weldaad om het lezen.

Aardappeleiwit

Nu kun je Avebe qua omvang niet vergelijken met FrieslandCampina of ForFarmers. Die zijn nogal wat groter. Maar Avebe is ook geen kleintje. Ze zetten hun aardappelen af over de gehele wereld en zijn innovatief bezig. Ze brengen de grondstof tot extra waarde. Het resultaat van een jaren geleden ingezet beleid. Van een eenvoudige aardappelzetmeelfabriek naar een bedrijf dat met aardappeleiwit op veel markten succes heeft. Uit de hoek van de bulk dus en in de hoogwaardige producten.

De boer staat centraal

Financieel sterke onderneming

Maar dan de toon. Zowel in het interview als op hun website. Eén doel overheerst en dat is de hoogste waarde voor de boer te creëren. Natuurlijk hoort daar een financieel sterke onderneming bij. Welnu, daar is Avebe ook in geslaagd. Behalve de omslag naar hogere toegevoegde waarde ook een goede balanspositie.

Die toon ademt door het hele bedrijf. De boer staat centraal. Wat een verschil met ForFarmers, waar winst en aandeelhouderswaarde in de publicaties de boventoon voeren. Hetzelfde bij FrieslandCampina, waar de eigen zorgen en mogelijkheden breed uitgemeten worden, maar de melkprijs bijna een ondergeschikte rol vervult. Aandacht krijgt de bijschrijving uit de winst, maar de hoogte van de melkprijs wordt magertjes gepubliceerd. Er wordt niet vergeleken met de prestaties van andere fabrieken en verder zwijgt men.

Dat is altijd nog meer dan ForFarmers. Wij moeten zelf uitzoeken of onze coöperatie mee kan komen met de prijs. Ze kijken naar omzet en winst, niet naar de kosten voor de boer. Dat kan anders, zo laat Avebe zien.

Afkoopsom van € 1,3 miljoen

Opmerkelijk is dat Bert Jansen een voormalig lid is van de hoofddirectie van Campina. Hij vertrok al even voor de fusie met Friesland, omdat hij het niet eens was met de nieuwe organisatiestructuur. Met een afkoopsom van € 1,3 miljoen, dat dan weer wel. Je vraagt je af hoe het beleid van FrieslandCampina nu zou zijn geweest als de geest van Bert Jansen daar rondwaarde.

Dan waren de leden vast meer tevreden dan nu en kon de omschakeling naar hoogwaardige producten sneller plaatsvinden. Bert Jansen zegt: “De loyaliteit is groot onder de leden van Avebe.” Dat kunnen FrieslandCampina en ForFarmers hem niet nazeggen.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Een CEO is eigenlijk de hoogste ambtenaar van de eigenaar, in dit geval een cooperatie. De CEO moet dus het werk doen die het bestuur van de cooperatie hem opdraagt. Het bestuur van Avebe doet het dus goed en zetten de leden-eigenaren op de eerste plaats. Dat kan bij RFC dus ook als het bestuur maar voor het ledenbelang gaat. Het ledenbelang is enkel een hoge melkprijs op korte en lange termijn. Dit alles met een sobere bedrijfsvoering en dat is bij RFC niet altijd het geval.

  • Bennie Stevelink

    Ik vraag mij af hoeveel concurrentie Avebe ondervindt. Hetzelfde beleid wat bij weinig concurrentie een mooi resultaat oplevert, kan bij zware concurrentie vrijwel niets opleveren.
    In hoeverre worden hier aardappelen met peren vergeleken?

    @farmerbn, als je voor een goede melkprijs op de lange termijn, investeringen moet doen die ten koste gaan van de melkprijs op de korte termijn, waar moet het bestuur volgens jou voor kiezen? Welk belang is dan het hoogste “ledenbelang”.

  • egbert

    Bennie avebe is zeer diep door het stof gegaan .
    Avebe was net als wat de zuivelcooperatie nu is een groot geldverslindende coöperatie met overal winstgevende bedrijven in buitenland maar niet heus is al bijna failliet geweest met grote offers van de leden.
    Nu zijn ze terug gegaan naar de basis en gaat het stukken beter.
    Dit alles is al ongeveer 10 jaar geleden in de gang gezet.

  • Zandboertje

    AVEBE heeft zeker concurrenten. Meel is behoorlijk uitwisselbaar. Echter, aardappelzetmeel is de Mercedes onder het meel. En door het "gewone" meel anders te behandelen, kom je in een wel interessante markt. Dat is gebeurd. In Duitsland is vrijwel de enige concurrent met haast alleen gewoon meel. Overigens maakt AVEBE nu ook al plantaardige kaas. Dus wellicht concurerend met de melkboys.

    Overigens, AVEBE doet gewoon wat in elke doelstelling staat van een cooperatie, max geld naar de leden. Op zich geen nieuws, totdat de collega coops dat niet meer als doelstelling zien.

  • farmerbn

    @bennie. Het is erg populair om te stellen dat de lange termijn belangrijker is dan de korte. Echter de huidige leden zijn belangrijker dan de toekomstige leden. Ook heb je niks aan de toezegging dat de melkprijs nu laag is maar straks wellicht hoger zal zijn. Investeringen voor de lange termijn hoeven de melkprijs op de korte termijn niet negatief te beinvloeden. Je kunt die investeringen voor de lange termijn immers ook op de lange termijn terugbetalen. Maar het allerbelangrijkste is dat een cooperatie soberheid hoog in het vaandel heeft. Dus het hoofdkantoor hoeft niet van marmer en de vrachtwagens niet allemaal fonkelnieuw. Als een (cooperatief) zuivelbedrijf een omzet maakt van 1.30 per liter, kan er gerust 40 cent af voor de eigenaar boer. Lukt dat niet met het huidige management dan moet het bestuur daar afscheid van nemen.

  • kanaal

    bij avebe hebben ze gewoon de koffiedrinkers er uit gegoeit

  • Bennie Stevelink

    @Zandboertje, ik begrijp uit jouw reactie dat Avebe maximaal inzet op toegevoegde waarde productie en daar tot nu toe weinig concurrentie in ondervindt. Er is wel concurrentie met standaard producten maar blijkbaar weinig met speciale producten die Avebe maakt.
    Dat is een andere wereld dan de zuivel waar iedereen toegevoegde waarde en speciaalproducten probeert te maken.

  • Zandboertje

    Zekers, alleen blijft het bij melk een smaakje of andere invulling. Voor Zetmeel zijn er ontzettend veel toepassingen mogelijk. Van ondoorzichtig bindmiddel, humaan eiwit of wat dan ook als toevoeging aan andere eindprodukten. Daarmee heb je een heel grote afzetmarkt, wat je met geen andere zetmelen kunt vervangen. En voor de fabrikant is dat maar een heel klein beetje van zijn eindproduct. Ik denk dat het AVEBE wat dat betreft gelukkig maakt dat ze geen eindproducent is. Vaak maar klein % van een eindproduct zijn heeft ook voordelen als je niet uitwisselbaar bent

  • farmerbn

    Eens met Egbert. AVEBE heeft het in het verleden heel erg slecht gehad en is er goed uitgekomen. Niet alleen door hard werken maar ook door sober te leven.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.