Redactieblog

23 reacties

‘De boer en zijn deel van de supermarktprijs’

In een advertentie moet zowel de supermarktprijs als de boerenprijs gepubliceerd worden, vindt Hanna.

“Ik voel er wel voor”, zegt Hanna. “Zet elke week maar een heldere advertentie in de krant met van een paar producten de prijs. Die in de supermarkt en de prijs die de boer beurt. Elke week een paar duidelijke producten, zodat de consument overtuigd raakt van het feit dat de boer te weinig beurt.”

‘Oneerlijke handelspraktijken’

Dit naar aanleiding van de discussie die hierover wordt gevoerd. Minister Schouten voelt er voor. De Tweede Kamer ook. Die noemen het zelfs oneerlijke handelspraktijken. D66‘er Tjeerd de Groot, tot vorig jaar directeur van de NZO, bekijkt het op Europees niveau.

Typisch weer zo’n politiek onderwerp, waar men de boer mee paait omdat het geen geld kost

Hij vindt de lijst met maatregelen, die men daar wil invoeren, te beperkt. Die gaat vooral over betalingstermijnen en contractvoorwaarden, die niet eenzijdig mogen worden opgezegd. Die moeten gelden voor heel Europa. Maar niets over een eerlijke prijs en een verdienmodel. Typisch weer zo’n politiek onderwerp, waar men de boer mee paait omdat het geen geld kost.

Hoe maak je de vergelijking?

“Hoe wil jij dat dan doen?”, vraagt Hans aan Hanna. “Om bij ons eigen product te blijven, melk, welke prijzen moet je dan noemen? Je maakt van melk immers van alles. Boter, kaas, poeder, koffiemelk en ga maar door. In de winkel kun je dat nooit met de melkprijs die wij krijgen vergelijken.”

Zo vaak, dat bij de consument doordringt: die boer krijgt echt veel te weinig

“Je moet het heel simpel houden”, zegt Hanna beslist. “Je publiceert gewoon wat een liter volle melk in de winkel kost en zet de boerenprijs daarachter. Datzelfde doe je met uien. De winkelprijs en dat wat de akkerbouwer krijgt. Nog een vergelijking van tomaten en dan de week daarop weer een drietal nieuwe producten, die aanspreken. Zo vaak, dat bij de consument doordringt: die boer krijgt echt veel te weinig.”

In de tussenhandel blijft ook veel aan de strijkstok hangen

Hans is niet overtuigd: “Je zet je dan in feite af tegen de supermarkt. In de tussenhandel blijft ook veel aan de strijkstok hangen. Die noem je niet, maar de zwarte piet komt alleen op het bordje van de super.”

“Die redt zich er wel mee. Het gaat mij om het doel de consument te overtuigen dat we te weinig krijgen. En dat doel heiligt de middelen”, rondt Hanna triomfantelijk af.

Laatste reacties

  • deB.


    Boeren zijn ook niet helemaal achterlijk.... je ziet ze bij bosjes stoppen, klaar met het gejonas, en gepiepeld worden.
    Boer zijn is geen ontspannen bezigheid meer, en dat heb je wel nodig als je 7 dagen 24 uur in touw bent... geen hond houdt dit vroeg of laat vol!

  • Bennie Stevelink

    Je kunt de supers wel doorlopend aan de schandpaal zetten en de boeren in de eeuwige slachtoffer rol, maar wat wordt het daar anders van? Dat is net zo zinloos als dier- en milieuactivisten die doorlopend de boeren aan de schandpaal zetten.

    Een mogelijk effectief middel om de positie van de boer te verbeteren is een verbod op huismerken en merkloze producten. Alles verplicht verkopen onder producentenmerk. Dan is voor de consument ook meteen duidelijk waar het vandaan komt. Producenten kunnen zich dan onderscheiden en de meerwaarde daarvan zelf incasseren.

  • Tuig

    Er wordt te veel geproduceerd dat is het probleem.

  • Bennie slaat de spijker precies op de kop.
    De weidemelk had men ook nooit in huismerken moeten doen.
    Dan hadden ze het geld uit de markt kunnen halen.
    Afschaffen de huismerken en merkloze producten.

  • Maas1

    Vermeld bij dergelijke advertenties dan gelijk naast de prijs van de boer de gemiddelde bedrijfs omvang in Nederland,met de berekening er bij voor hoeveel er bij des betreffende bedrijven wordt weggehaald aan € per bedrijf.

  • Alco

    De boeren die het goedkoopst produceren, bepalen de prijs.
    De wetten der natuur.
    Leg je daar maar bij neer in plaats van geloven in luchtkastelen.

  • Maas1

    Mee eens Alco, de kostprijs van de boer wordt uitgevlochten door alle lagen heen,komt men er bij specifieke gevallen er niet uit dan is daar gewoon literatuur en gegevens voor handen om dat uit te rekenen.Wat dat betreft is de kostprijs van de boer transparant.Degene die voor kostprijs of daaronder kan leveren, koopt daarmee vaak voor in de tijd de kat in de zak.Bezwijkt men volgende boer graag! De wetten van de natuur? Hoe dan ook hiermee creëer je geen bedrijven die bij machte zijn om voor langere tijd investeringen gestalte te geven die vaak maatschappelijk gewenst zijn.

  • frederik herman

    bennie ,bennie, verbod? verplicht? en dat werkt ? tis gewoon een goed plan !!! en nog gewoon waarheid ook !morgen nog mee beginnen . transparant over prijzen is toch niet beschuldigen ?

  • kleine boer

    Als de burger hier voor mij uit telt dat ik bijna een euro per kg voor de melk beur dus per koe zowat 10000 euro beur is toch duidelijk dat de consument niet weet wat een boer krijgt per kg melk...als je dan laat zien dat je maar 40 ct gemiddeld haalt bij volle melk gaan er toch echt wel ogen open en voelen ze zich denk ik nog beflikkert ook door de winkels

  • Bennie Stevelink

    @frederik herman, wat wordt het er anders van? Hoe resulteert dit in een hogere prijs?

  • farmerbn

    Je kunt denken dat de boer te weinig krijgt maar hij heeft ook te hoge kosten. Zet de kostprijs van een melkrobot op dat ding zodat de boer ziet dat hij 100.000 euro teveel betaalt. Of drie keer de prijs voor een flesje penicilline.

  • Noordam2

    Alco, zo is het!!!!!!!!!!!!!!
    we moeten niet zo zeuren,
    als een boer vind dat hij te hard moet werken voor te weinig geld ga je toch wat anders doen!

  • Attie

    Natuurlijk heeft Alco gelijk, maar zegt een goed handelsman ook niet 'het kan net'?
    Dus Hanna 👍

  • Bennie Stevelink

    @alco, @Noordam, @Attie, hoe krijgen wij een prijs die meer ruimte laat voor andere waarden dan alleen fysieke kwaliteit? Een prijs die dus ruimte laat voor duurzaamheid (wat men daar ook onder verstaat)?

  • Alco

    Mensen wat ik bedoel is dat je zo hier en daar ontwikkelingen zie waarbij ik denk:
    "Kan dat allemaal wel"
    En dan schreeuwen dat de prijs omhoog moet!!!!!
    De enige meerwaarde voor mijn bedrijf is de kostenpost zo laag mogelijk houden.
    Daarom verwerp ik ook nog steeds de fosfaatrechten. Het maakt onze concurrentie op den duur onmogelijk.
    Natuurlijk moeten we kwaliteit en betrouwbaarheid prioriteit geven. Maar overdrijven, wat tegen ons gebruikt kan worden of zelfs de standaard wordt, doet ons vak in Nederland decimeren.

  • Maas1

    @Alco de waarheid als een koe,wij kunnen inderdaad alleen maar de kostprijs laag houden.De inzet van fosfaat en dierrechten geeft een dermate hoge kostprijs dat het meren deel van de supermarkt prijs doet verschralen.
    Wij zijn deel geworden van het politieke steekspel op nationaal europees en wereld niveau.Men creëerd een afgeschermde markt waarvan wij dat dan nog moeten geloven ook.We hebben gezien dat de batterij eieren uit de Oekraïne Europa binnenkomen.Of de Canadese melkveehouderers met hun afgeschermde melk quota blij worden van het gesloten verdrag USMCA is ook maar de vraag.Men schut de kaarten.

  • Attie

    Bennie, om die reden zijn we ook van intensief richting extensiever gegaan . Puur om het lage kosten boeren.

  • kleine boer

    Bennie toen de melkprijs 25ct was veranderde de melkprijs in de winkel amper. De uien 1-2 ct en nu 25-30 ct en in de winkel amper duurder aardappelen net zo.....dus de consument wil echt wel meer betalen want nu betalen ze het ook door de droogte de friet duurder volgend jaar als ze niks waard zijn komt er echt geen stukje op het journaal dat de friet stuk goedkoper gaat worden....de winkelprijs schommeld gewoon amper mee

  • M. Zwiep

    t zijn veel de koeienboeren die klagen hier.....

  • farmerbn

    Als er tekorten zijn door een droog jaar bij voorbeeld , kun je je product lekker duur verkopen maar je kunt ook wat lager gaan zitten en een langdurig contract tekenen voor een leuke prijs. Lukt dat niet dan de handelaar de deur wijzen.

  • Maas1

    Kostprijs laag is een, toegevoegde waarde is twee.
    Dit laatste kan alleen bij een consistent Europees politiek en beleid.
    Zodat we in de keten langdurige overeenkomsten kunnen aangaan waarvan niet telkens in de looptijd de spelregels worden gewijzigd,met een toegevoegde waarde op welk gebied dan ook.

  • arink

    Alle landbouwvakbladen bejubelen steeds een lage (productie) kostprijs, nog meer en efficiënter per koe of hectare, fantastisch, maar het is water naar de zee dragen zolang er een liter of kilo teveel geproduceerd wordt, en je geen grip hebt op de prijs ná het boerenerf.

  • Kelholt

    Gaan we in de supermarkt dan ook bij bijvoorbeeld mobieltjes de kostprijs en het uurloon van de arbeider publiceren? Consumenten zullen bij de kostprijs denken: "De winkel maakt wel heel veel marge maar toch is het nog heel goedkoop." En bij het uurloon: "Voor dat geld kom ik m'n bed niet uit maar toch mooi dat er mensen zijn die dat wel doen."

Laad alle reacties (19)

Of registreer je om te kunnen reageren.