Redactieblog

15 reacties

‘Mooi rapportcijfer, maar ...’

“Wonderlijk”, constateert Hanna. “We krijgen van de burger het rapportcijfer 7,7, maar in de media worden boeren afgeschilderd als boosdoeners met weinig oog voor milieu en dierenwelzijn.”

Ze haalt deze cijfers uit onderzoek van het ministerie van Economische Zaken. “En slechts 4% van de ondervraagden heeft een negatief oordeel over de boeren”, zo verbaast Hanna zich.

“Dat zijn de 4% van de Partij voor de Dieren, de schreeuwers van Wakker Dier, Dierenbescherming en milieuactivisten”, is Hans’ overtuiging: “Die lieden zijn zo bekwaam bezig, dat ze er voor zorgen dat er alleen maar negatief nieuws in de media komt. Een heel kleine minderheid beïnvloedt de meerderheid. Daar moeten we ons dus maar niet te veel van aantrekken.”

Waardering voor boer nu hoger dan in 2015

Dat ben ik niet met hem eens. Juist die kleine minderheid bepaalt ons beeld. Gelukkig hebben ze de laatste jaren niet meer aan kracht gewonnen. Uit hetzelfde rapport blijkt dat de waardering voor de boer nu hoger ligt dan in 2015. We zijn op de goede weg.

“Kritiek richt zich vooral op dierenwelzijn en milieu”, zegt Hanna. “Daar moeten we nog meer aandacht aan besteden. Via een tweesporenbeleid: ten eerste zorgen dat je de zaakjes op orde hebt. Je moet de negatieve geesten geen voer geven om opmerkingen te maken. Daarnaast moeten we ons zelf beter verkopen.”

'De rotte appels van de sector kunnen we niet hard genoeg aanpakken'

Alle aandacht richten op uitwassen die nog voorkomen

Dat klinkt gemakkelijk, maar is het niet. Ik ben het ermee eens dat we alle aandacht moeten richten op de uitwassen met dierenwelzijn die nog voorkomen. De rotte appels van de sector. Die kunnen we niet hard genoeg aanpakken. Datzelfde geldt voor de milieuovertreders. Stevig bestraffen, daar heb ik geen moeite mee.

Moeilijker vind ik het ons eigen verhaal goed te vertellen, zodat de burger weet welke aandacht we hebben voor dier en milieu. Ook heb ik zorgen over de verschillende groepen boeren. Biologisch zet zich af tegen gangbaar, Netwerk Grondig doet hetzelfde. En maar in de pers roepen dat zij alles goed doen en gangbaar verkeerd.

Als je zulke collega’s hebt, heb je geen vijanden meer nodig.

Laatste reacties

  • alco1

    Weidegang zette zich ook af tegen de opstallers.
    Maar waar ik me zorgen over maak is de zin:
    "Een kleine minderheid BEINVLOEDT de meerderheid, daar moeten we ons dus maar weinig van aantrekken".
    Dan snap je je eigen niet.

  • oorspronkelijk

    is het een waardering???
    of de verslaggeving van arbeidsinkomen en financiële nood in de media over de afgelopen 2jaar
    mensen kennen gelukkig nog sociale empathy en dat kan het cijfer beïnvloeden.
    de beelden van alsmaar uitdijende bedrijven roepen een ander beeld op
    ten minste dat zou kunnen

  • Bennie Stevelink

    @alco, jij moet echt eens een keer een training communicatie volgen want het is momenteel hopeloos met jou.
    Ik zal jou twee principes proberen uit te leggen aan de hand van twee fictieve autobedrijven: autobedrijf Altena en autobedrijf Thieme.
    1. Autobedrijf Thieme probeert zijn auto's te verkopen door aan de klant te vertellen hoe slecht de auto's en service van Altena wel niet zijn. Deze manier van communiceren blijkt in de praktijk averechts te werken: de potentiële koper krijgt juist wantrouwen tegen Thieme in plaats dat hij overtuigt wordt van de goede kwaliteit van de auto's van Thieme.
    2. Hoe reageert Altena hierop? Wanneer hij met het schuim op de mond naar de rechter gaat of naar de krant om het publiek te overtuigen dat Thieme een leugenaar is, doet hij in feite hetzelfde als Thieme en wekt wantrouwen tegen zichzelf.
    Hij doet er beter aan er voor te zorgen dat zijn auto's inderdaad van goede kwaliteit zijn. De potentiële klant in de werkplaats laten kijken terwijl hij "even naar de telefoon moet" zodat de klant zonder zijn bijzijn met de monteur kan praten. Aan Thieme maakt hij geen woord vuil. Deze openheid en overtuiging van eigen kwaliteit wekt vertrouwen bij de klant.

    De biologische boeren doen hetzelfde als autobedrijf Thieme. Hoeveel is hun marktaandeel in de afgelopen 40 jaar gegroeid?
    Thieme en trawanten zijn al tientallen jaren op de boeren aan het schelden. Hoeveel negatief oordeel hebben ze nu werkelijk tegen de boeren opgewekt?

  • hansvanbergen

    Ik ben er van overtuigd dat we van de bevolking een 9 krijgen. Geen 10 vanwege de stalbranden. Nu is het een 7.7 geworden dankzij de eindelose leugens stroom van de linkse partijen, de milieumaffia en de milieu terroristen. Daarnaast de werkelose 50 plussers die zich consulent noemen en de hele ganse dag zitten te reageren op allerlei sites en zo proberen bezoekers te beinvloeden. Daarnaast zijn er ook russische robots die hetzelfde doen. Zij scannen reacties en formuleren automatisch een reactie. Ze zijn te herkennen aan een vreemde manier van schrijven, afwijkende zinsbouw en door de vertaling vanuit het russisch vele fouten!

  • driepint

    Dus jij bent een Russische Robot Hans?

  • fietskip

    @ Bennie, klopt niet helemaal.
    Die Thieme krijgt wel de kans in de media om Altena onderuit te halen.
    Altena krijgt de kans niet om in de media te vertellen dat hij het goed doet.
    Wat ik er mee wil zeggen is dat Thieme zo ook de politiek bespeelt en dat daardoor de auto's van Altena steeds duurder worden zodat het voor hem steeds moeilijker word om zijn auto's te verkopen.
    Je mag best aan de klant laten zien wat de werkelijkheid is en zo de werkwijze laten zien van Thieme, zolang je maar niet gaat zeggen hoe slecht Thieme is.
    Je geeft dan de klant de kans om zelf een mening te hebben en die door te vertellen.

  • Bennie Stevelink

    @fietkip, jij begrijpt het! Precies zoals jij zegt: de consument de werkelijkheid LATEN ZIEN ( open dagen, antibiotica registratie, KKM, biodiversiteitsmonitor).
    Vervolgens de consument VRIJ LATEN om zijn eigen mening te vormen.

  • alco1

    @Bennie.
    Wat een kleuterklas vergelijking, vandaar dat mijn communicatie niet begrepen wordt.
    Je doet net dat ik overal op wil reageren tegen hun.
    Nee en knoop dat eens en voor altijd in je oren.
    Alleen reageren als jouw gelijk 100 % is en zij daarmee aan de schandpaal genageld worden, want open discussies zorgt er alleen maar voor dat ze spreektijd krijgen.
    Daarnaast wil ik mijn eigen product verkopen en daarbij mag best verteld worden dat mijn gewas wat op het land staat juist zorgt voor de circulaire kringloop.
    Maar wie van de consument is daarvan doordrongen?
    Een taak voor het LTO dunkt me!

  • kleine boer

    Sommige zoude es op de site www.nietdrukmaken.nl moeten kijken ....

  • De landbouw is nog steeds naief over de kracht van beelden en negatieve berichtgeving. Thieme en trawanten zijn meesters in het bespelen van de media. Landbouw reageert met een wetenschappelijk onderzoek van 25 kantjes, dat geen hond leest. Damage done..Ik ben het helemaal eens met Alco, alleen de huidige organisaties gaan niets veranderen, hebben ze 20 jaar lang niet gedaan, nu zeker niet

  • oorspronkelijk

    je moet een beschadigde geest hebben om te denken dat alles en iedereen
    bezig is jouw te vernietigen
    zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten
    tekort aan boter dus erg duur of prijscorrectie na het overspoelen van de markt
    als er alternatieven worden gevonden stabiliseert of zakt de prijs
    hier kan je als producent een conclusie uit trekken zonder mensen met een angstig gevoel voor klimaatverandering te beschimpen
    ik heb (boerenfamilie)ook alternatieven en vegetarische neven en nichten die graag op de boerderij werken en respect tonen

  • Herman Gallé

    20.000 levend verbrande varkens helpt natuurlijk niet echt om het imago van de veehouderij op te krikken. Dat 'slechts' 4% van de ondervraagden een negatief beeld heeft van de sector komt doordat daar waarschijnlijk degenen onder zitten die weten wat er mis is in de veehouderij. De rest behoort tot de kiloknallerkopers, de wegkijkers en de belanghebbenden. We moeten ons gewoon de ogen uit onze koppen schamen dat we zo met levende wezens omgaan. Onder boeren zitten veel gelovige mensen. CDA en SGP zijn belangrijke boerenbolwerken. Zeer bevlogen wanneer het om euthanasie, voltooid leven of abortus gaat. Eerbied voor het leven, weet u wel? Wanneer honderdduizenden voelende wezens een gruwelijke vuurdood sterven ter wille van economische belangen zetten we die eerbied toch maar liever even in de wacht.

  • Maas1

    De consument die vraagt naar een levensmiddelen product wordt daarin voorzien.De jaren die achter ons liggen waren meer van de productie markt bepaalt wat de consument voorgeschoteld krijgt.Landbouw minister Brinkhorst zij des tijds we moeten niet van binnen naar buiten redeneren,maar van buiten naar binnen.furieus waren we wat een psychologisch kletspraat.Maar toch we moeten elkaar wel weten te vinden,we hoeven niet met elkaar te trouwen,een relatie op afstand met fundamentele tegen hangers hoeft niet per definitie verkeerd te zijn.Ook voor deze groeperingen geld de consument bepaalt zelf wat men koopt en eet.Klant is koning voor elke portemonnee een product.

  • alco1

    @Maas. Klant is koning. Dat is juist.
    Maar het gaat erom hoe het koopgedrag tot stand komt.

  • Maas1

    @Alco,Ja
    Daar is werk aan de winkel.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.