Redactieblog

9 reacties

‘Directeur belangrijker dan boer’

Het is opvallend dat het beleid van een coöperatie verandert als er een nieuwe directeur komt. Is er een nieuwe boerenvoorzitter, dan blijft alles vaak bij het oude.

Een paar voorbeelden: Cees ’t Hart sloot als directeur van FrieslandCampina de boeren in zijn armen. Hij gaf ze weer het gevoel dat hij voor hun melkprijs bezig was. Dat is niet meer zo met de opvolger, Joosten. Die vaart een andere koers, met meer regels voor de boer en doorlopend zeggen dat meer melk de prijs voor de boer verlaagt. Hij kleineert het product van de boer en zet een winstmaker, Riedel, in de etalage. En dat terwijl ’t Hart altijd positieve geluiden over deze deelneming liet horen.

Gelukkig zijn boeren ook aandeelhouder

Bij ForFarmers volgde Yoram Knoop drie jaar geleden Bert-Jan Ruumpol op. Knoop heeft totaal geen coöperatieve achtergrond en dat is te merken ook. De beursgang van ForFarmers stond meteen op nummer één en was daarna vlot een feit. Niet de boeren, maar de aandeelhouders spelen nu de eerste viool. Gelukkig zijn vele boeren ook aandeelhouder en dat verklaart dat de leden redelijk tevreden lijken. Het aandeel doet het namelijk goed op de beurs. De notering was eind vorige week € 7,80. Een mooi winstje, als je weet dat de koers ook een poos net boven de zes euro heeft gezweefd.

Winst maken op kosten van afnemer

Dan nu weer Agrifirm. Had in het laatste jaar van directeur Loman een nette winst van € 30 miljoen. Loman vond dat een niveau dat hij graag structureel wilde halen. Die zou dus tevreden zijn. Zo niet de nieuwe directeur Dick Hordijk. Die vindt deze winst te weinig voor een coöperatie met ambities. Die moet veel hoger om de ambities waar te maken. Agrifirm gaat zich daarom richten op producten met een hogere toegevoegde waarde. Simpel gezegd: duurder dan nodig is. De winst wordt dus gemaakt op kosten van de afnemer, de boer dus.

Wat denken de besturen hiervan?

Drie voorbeelden van nieuwe directeuren, die het beleid veranderen, zodra ze op de gewenste stoel zitten. Ik vraag me dan af wat de besturen van deze coöperaties daarvan denken. Ze waren het eens met beleid van de oude directeuren. Dan komt de nieuwe en die kiest voor een ander beleid. Daar zijn de besturen het dan ook weer mee eens.

Weinig zicht op gang van zaken coöperatie?

Merkwaardig. Lopen boerenbestuurders als schoothondjes achter hun directeur aan? Is zijn koers, hoe verschillend ook van de vorige, dan plotseling hun koers? Of hebben ze zo weinig zicht op de gang van zaken bij de grote coöperaties dat ze niet goed meer weten wat er speelt en daarom de directeur maar volgen? Of zijn het pluchebekleders uit welbegrepen eigenbelang?

Ik heb zo mijn vraagtekens. Het blijft bijzonder dat bij de wisseling van de bestuursvoorzitter er praktisch niets verandert en dat een nieuwe directeur veel zaken overhoop gooit. Niet altijd in het belang van de boer.

Laatste reacties

  • buitenok

    Bestuurders worden veelal gehersenspoeld en proberen de boeren rustig te houden en gokken op een hoger baantje. En als de directeuren miljoenen winst met onze tokoos kunnen maken klinkt dat natuurlijk fantastisch op de golfclub.......
    Van de boeren word alles open en bloot gegeven kostprijs melk enz .
    Heb nog nooit voerfabriek, landbouwmachines, auto industrie enz horen praten over hun kostprijs in verhouding met verkoopprijs.

    Boeren spreek op en laat je niet leegroven.

  • John*

    misschien is het ook wel andersom? dat de besturen vragen om verandering en daarvoor een directeur zoeken die dat kan regelen? Nu de trend ingezet van niet meer maar beter op landbouwgebied vraagt dat ook een ander beleid.

  • Bennie Stevelink

    Een verklaring kan zijn dat grote coöperaties als FC zijn opgedeeld in twee rechtspersonen: het bedrijf als NV en de coöperatieve vereniging van boeren die eigenaar is van de NV. De boerenbestuurders van de coöperatie besturen niet de NV, daar hebben ze slechts de rol van commissaris. Een commissaris heeft alleen een toezichthoudende functie.

  • haj146

    Bij rfc worden kritische leden nooit en te nimmer gevraagd voor het bestuur / ledenraad. En inderdaad Joosten breekt af wat t hart opgebouwd heeft. Ik heb er niet veel vertrouwen in op moment. Als trouw klant van forfarmers hebben we hier een punt achter gezet toen de beursgang in zicht kwam. Qua brokprijs komen ze al jaren niet meer mee

  • hansvanbergen

    Ja Bennie dat zal het wel zijn ja. Je bent zelf een mooi voorbeeld van het natetteren van alles wat je in het Campina blaadje leest. En het Frico nieuws niet te vergeten. De meeste/alle boerenbestuurders weten niet speciaal veel van wat er in de coop speelt en zijn allang blij dat ze efkes een dagje niet hoeven te werken en ergens warm binnen met een kop koffie mogen zitten. Zij moeten vervolgens het beleid van de directie/hoofd bestuur naar de leden toebrengen. Ik beoordeel de directeur op de melkprijs en het EV. Beide zijn goed bij Campina vergeleken met andere melkfabrieken.

  • Bennie Stevelink

    Hans, het lijkt wel alsof je aan het dementeren bent: je weet alleen nog dingen van vroeger, het heden ontgaat jou. "Campina" is al 9 jaar verleden tijd. Het is tegenwoordig FrieslandCampina met "Friesland" voorop.
    Daarnaast wordt vrijwel alle winst gemaakt in de vroegere Frieslandfoods activiteiten. De activiteiten in Duitsland, wat een erfenis is van Campina, is momenteel zeer verliesgevend.

  • hansvanbergen

    Mooie bevestiging van mijn stelling Benno. Friesland Campina bestaat alleen onder leden leveranciers en op de financiele pagina's. De rest van Nederland heeft hetv gewoon over Campina dus ik ook. Ik las onlangs dat in het noorden de poederfabriek gevaloliseerd werd. Een net woord voor rotsooi opruimen en het bacterie gehalte in de melkpoeder omlaag krijgen zodat het gebruikt kan worden in de humane voeding. Ik volg het allemaal niet maar in Veghel maakt men al tientallen jaren grondstoffen voor medicijnen en voor babyvoeding. Verder maakt de hele verbouwing in Bedum op mij geen serieuze indruk.

  • koestal

    Hans ,bedoel je niet valoriseren ? dat betekent iets tot waarde brengen.

  • hansvanbergen

    Het is mijn woordkeuze niet. Het is de woordkeuze van Campina indertijd. Er werd bedoeld dat de melkpoeder produktie opgewardeerd van veevoedings melkpoeder naar humane mogelijkheden of zelf medische of zuigelingen voeding

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.