Foto: Mark Pasveer AlgemeenOpinie

‘Afspraak met supermarkten is kans voor landbouw’

Milieuafspraken van supermarkten zijn de kans om het landbouwverhaal te vertellen.

Het is elk jaar weer een genot om na de vakantie in sneltreinvaart twee weken kranten door te werken. De meeste berichten doen er niet meer toe, omdat ze achterhaald zijn. Ze zijn opgelost in het niets. Zo is de opwinding over gekken die aanslagen plegen in Duitsland na een week helemaal uit het nieuws. En stakingen, van piloten of van Italiaanse ambtenaren, zijn geen nieuws meer als ze eenmaal voorbij zijn. Eigenlijk zou ik het hele jaar door de kranten twee weken moeten opsparen voordat ik ze lees.

Boertje pesten

Toch was er een bericht dat me al een paar dagen bezighoudt. Greenpeace en Natuur & Milieu hebben Albert Heijn en Jumbo zover gekregen dat ze producten gaan weren waarin bepaalde bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn. Op zich kan dat, supermarktketens mogen eisen aan hun leveranciers stellen. Het gekke is echter dat de eisen alleen gelden voor Nederlands product. Aardappels uit Duitsland, België of Malta hoeven er niet aan te voldoen. Dit is je reinste Nederlands boertje pesten, en het helpt ook nog niet voor het milieu. Milieu houdt niet op bij de grens, daarom is er bijvoorbeeld Europees milieubeleid. Dat de supermarkten het prima vinden, kan ik begrijpen. Zij zijn van de druk van de milieuclubs af, en kunnen nog steeds dezelfde producten in het schap leggen. Het enige verschil is dat die producten van iets verder gehaald moeten worden. Hoezo goed voor het milieu?

Nederlandse boer betaalt de prijs

De reactie vanuit de georganiseerde landbouw was tot nu toe lauw. Ik zag het woordje ‘wrang’ voorbijkomen, en ‘ongewenst’. Wat mij betreft moeten we er nu met gestrekt been in. Wat milieuorganisaties met reclamespotjes kunnen, moet de landbouw ook kunnen. Vertel de consument met veel drama dat-ie door zijn supermarkt bedonderd wordt. Dat het product al schoon was en niet schoner wordt. Dat de producten vanaf nu uit het buitenland gehaald worden. Dat de Nederlandse hardwerkende boeren de prijs betalen. Dat het Nederlands agrarisch cultuurlandschap naar de ratsmodee gaat door deze afspraak. Dat de Nederlandse producten per eenheid het allerschoonst en minst vervuilend zijn van alle producten uit de hele wereld. Dat dit werkgelegenheid kost. Dit is het moment om de consument te bereiken met het verhaal van de landbouw. Een voorzet voor open doel. Hoezo ‘wrang’?

Kans voor de sector

Natuurlijk moet de teelt nog schoner en natuurlijk mogen inkopers eisen stellen, maar dan wel aan iedere leverancier in gelijke mate. Level playing field heet dat. Het schijnt dat Lidl niet meedoet aan deze onzinnige afspraak, hoewel die als Duits bedrijf misschien wel het gemakkelijkst kan overschakelen op buitenlands product. Kortom landbouw, noem man en paard, en geef aan welke winkels wel en welke niet geboycot moeten worden. Dit is de kans voor het verhaal van de landbouw.

Beheer
WP Admin