'De agrarisch ondernemer van morgen' AlgemeenOpinie

‘De agrarisch ondernemer van morgen’

Er zijn genoeg sectorplannen. De vraag is of ze genoeg zijn om het inkomen van boeren en tuinders écht te verbeteren. Naast deze plannen zal vooral versterking van het ondernémerschap bijdragen aan inkomensverbetering van de Nederlandse boer en tuinder.

De aanloop van de verkiezing van de Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2017 is begonnen. Een mooi initiatief, maar zeker geen doel op zich. Het wil ondernemers inspireren en ondernemerschap in de sector stimuleren. Als bank zien we dagelijks de enorme verschillen in ondernemerschap. Hoe sommige ondernemers in lastige marktomstandigheden hun bedrijf doorontwikkelen, terwijl anderen stilvallen; het is intrigerend om te zien. Maar hoe komt dat toch? Een vraag die ons al jaren bezighoudt. We moeten wel, want we ontvangen elke dag vele kredietaanvragen van ambitieuze ondernemers. Het is onze taak om deze plannen op waarde te schatten. En te beoordelen of de juiste vaardigheden aanwezig zijn om de plannen uit te voeren. Plannen maken is één, maar het echte verschil maak je in de praktijk.

Van sectorplannen naar ondernemerschap

De afgelopen periode zijn diverse sectorplannen de revue gepasseerd: het plan Herstructurering Glastuinbouw, het actieplan Vitialisering Varkenshouderij en het plan van de commissie-Veerman. Aan plannen geen gebrek. De vraag is of ze genoeg zijn om het inkomen van boeren en tuinders écht te verbeteren. Ik ben van mening dat naast deze plannen vooral versterking van het ondernemerschap bijdraagt aan inkomensverbetering van de Nederlandse boer en tuinder. Het verschil tussen vakmanschap en ondernemerschap is dat je je bewust bent van de positie van je bedrijf in het grotere geheel, en beslissingen neemt die deze positie versterken.

Omdat de wereld om ons heen zo snel verandert, vraagt dit om continue ontwikkeling van ondernemerschap. Het valt mij op dat genomineerden voor de verkiezing Agrarisch Ondernemer van het Jaar nagenoeg allemaal actief zijn in de afzetketen van hun producten. Ze kijken door de keten heen en begrijpen hoe ze waarde kunnen toevoegen. Soms hoor ik ondernemers mopperen op de eisen die afnemers stellen aan hun product of productiewijze. Begrijpelijk. Maar je kunt je ook de vraag stellen of je wel in de juiste afzetketen zit, als deze je niet uitdaagt.

Meer ambitie vraagt om meer vaardigheden

Naarmate investeringsplannen ambitieuzer zijn, zullen ook de vaardigheden van de ondernemer beter moeten zijn. Immers: meer vreemd vermogen vraagt om betere financiële prestaties. Als bank kijken we daarbij naar de visie van de ondernemer, het vakmanschap, financieel inzicht, zelfkennis en aanpassingsvermogen. Dit zijn onderwerpen waar elke zelfkritische ondernemer ook over na denkt. Wat zijn mijn ambities en mijn doelen? Heb ik de juiste vaardigheden om deze doelen met mijn bedrijf te realiseren? Ben ik in staat om mijn minder sterke punten te ontwikkelen of anders te organiseren? Hoe reageer ik als de markt of de wereld om me heen verandert? Moet ik het over een heel andere boeg gooien? We spreken daar dagelijks over met ondernemers. Binnen ABN AMRO versterken we de kennis op dit gebied door training en opleiding. En door goed naar marktontwikkelingen en onze portefeuille te kijken. De inzichten die we opdoen, delen we graag met relaties en sectorgenoten.

Pierre Berntsen is Directeur agrarische bedrijven bij ABN Amro

Boerderij, Food&Agribusiness, Groenten&Fruit en Pluimveehouderij gaan in de verkiezing van Agrarisch Ondernemer van het jaar op zoek naar de beste agrarisch ondernemer: de meest prestigieuze ondernemersprijs in de agrarische sector.

Beheer
WP Admin