AlgemeenOpinie

Gezamenlijke campagne varkenshouderij goed initiatief

Niet alleen koeien en schapen horen bij Nederland, dat geldt ook voor varkens. Voor velen, zeker in de agrarische sector, is het een open deur van jewelste.

Toch is de – goed gekozen – slogan van de nieuwe, gezamenlijke pr-campagne van de varkenshouderijsector: ‘Varkens horen bij Nederland’. Het imago van de sector is bij grote delen van de bevolking zo slecht dat zelfs zo’n nuchtere en bescheiden constatering overkomt als een strijdkreet.

De sector heeft duidelijk een probleem met zijn imago. Met vereende kracht is de kans groter dit om te buigen dan met alleen kleine initiatieven in een verdeelde sector. De varkenshouderijsector heeft daarvoor nu de handen ineengeslagen. Voorzitter Ingrid van Jansen van de Producenten Organisatie Varkenshouderij spreekt terecht van een mijlpaal. De sector is traditioneel immers verdeeld.

Het initiatief verdient dus lof. Er zijn wel een paar kanttekeningen. Krachten bundelen is in principe goed, maar kan ten koste gaan van herkenbaarheid van succesvolle kleinere projecten, zoals Varkens in zicht. Om sponsoren te blijven binden, moet het nieuwe samenwerkingsverband transparant werken en precies duidelijk maken waar het geld blijft.

Er is nog een valkuil: pr is belangrijk, maar niet alleenzaligmakend. Imago is maar tot op zekere hoogte maakbaar. Echte problemen los je er niet mee op. Be good and tell it. Die twee horen bij elkaar.

Beheer
WP Admin