AlgemeenOpinie

Bank moet beter communiceren

De banken hebben een groot imagoprobleem. Affaires volgen elkaar op, evenals publicaties die hen in een kwaad daglicht stellen.

Enorme loonsverhogingen voor de top, zoals onlangs bij ABN Amro, roepen zelfs bij de VVD afkeer op. Een boek over de perverse cultuur bij Londense zakenbanken beheerst de opiniepagina’s.

Het rapport van de AFM over de gang van zaken op afdelingen Bijzonder Beheer bij banken is een waarschuwing voor banken dat ze een probleem hebben met de klanten in het mkb. Gelukkig blijkt níet dat er structurele misstanden zijn. De verhalen die rondzongen over moedwillig uitkleden van bedrijven en aansturen op onnodige faillissementen zijn niet bevestigd. Wel blijkt iets anders: het verwachtingsmanagement deugt niet. Bedrijven in deze situatie verwachten extra steun, een speciale behandeling, puur gericht op herstel. Dat bedenken ze niet zelf, het is de echo van het verhaal dat de bank zelf uitdraagt. Als ware de afdeling Bijzonder Beheer een een bedrijvendokter, met maar één doel: de patiënt gezond maken.

Dat is soms ook zo, maar tot op zekere hoogte. Uiteindelijk gaat het er ook om het uitstaande krediet veilig te stellen. De AFM stipt nog iets aan. Het is voor klanten van banken vaak onduidelijk op grond van welke overweging ze naar de bedrijvendokter gestuurd zijn. Dit roept een gevoel van willekeur op, en wantrouwen. Daar is niemand bij gebaat, uiteindelijk. Kortom, helderheid en openheid gewenst.

Beheer
WP Admin