AlgemeenOpinie

Communicatie tussen boer en burger

Gevoelens gecombineerd met datgene wat burgers geloven is doorslaggevend voor het oordeel van burgers over boeren. Dat alles doet er meer toe dan hun kennis over de landbouw.

Een veelbesproken onderwerp op de Nuffield-conferentie is de communicatie van de agrarische sector met de burgers. Bij een aantal vrijekeuzeonderwerpen kwam dit onderwerp meerdere keren aan de orde.

Authentieke boeren, de echte ambassadeurs

Doorslaggevend voor een oordeel van burgers over de landbouw zijn gevoelens gecombineerd met wat burgers geloven, meer dan dat hun kennis het uiteindelijke oordeel bepaalt. Burgers geven er niet om hoeveel je weet, totdat zij weten hoeveel je er om geeft. Het mooiste voorbeeld op de conferentie vond ik de Ierse Nuffield-scholar Sean, hij heeft het Ierse tv-programma Robinson gewonnen. Sean is echt, je voelt dat hij staat voor wat hij doet. En hij kan het nog vertellen ook! Dat zijn de echte ambassadeurs van de landbouw. Die moet de sector koesteren.

Het eetcafé

Iemand vond dat we het beeld van de boer moesten rebranden van Ot-en-Sien naar een moderne boer. Een idee was een soort eetcafé met boer en burger. Op de conferentie werd het ‘De Nuffield-pub’ genoemd. In Nederland hebben Youth Food Movement (YFM) en NAJK een eetcafé voor boeren en burgers. Daar bespreken zij met elkaar agrarische en burgerthema’s. Daarmee investeren boeren in de toekomst. Een vrucht van die samenwerking was de actie van boeren en burgers tegen Albert Heijns eenzijdig opgelegde inkoopkorting.

Sociale media

We kregen een presentatie van Catherine Marriott, een bevlogen vrouw die veel op sociale media aanwezig is. Ze heeft haar eigen website. Ook won zij een award. Volgens haar moeten we de kracht van YouTube gebruiken naast Facebook en Twitter. Bovendien is het goed om vragen te stellen, dan kom je er achter wat burgers beweegt. Soms kom je tot de ontdekking dat er gezamenlijke punten zijn en kun je een brug slaan. Alles hoeft niet perfect te zijn, dat snapt de burger ook wel. Maar wat je zegt, moet wel kloppen.

Awards als positieve pr

Australië en Nieuw-Zeeland kennen regelmatig awards toe aan mensen uit de agrarische sector die bovengemiddeld presteren. Zo was ik bij een katoenboer die een hele serie awards had. Ook de Nieuw-

Zeelandse melkveehouder Foster Kalma heeft verschillende prijzen in de wacht gesleept. Het verkrijgen van een Nuffield-scholarship wordt in deze landen ook als een prijs gezien. Deze awards zorgen voor positieve publiciteit. Wat dat betreft zijn wij zeer bescheiden met ‘alleen’ onze verkiezing tot Agrarisch Ondernemer van het Jaar.

Agrarische pers als bron

We kregen een presentatie bij Fairfax Media over de rol van de (agrarische) media, uitgever vanThe Land. De agrarische media kunnen zorgen voor inspirerende voorbeelden. Vaak leest de algemene media de agrarische pers. In komkommertijd is de agrarische sector een bron die vaak gebruikt wordt. De bron kunnen we strategisch beter gebruiken.

Eerst luisteren

Ook kregen we een lesje communicatie. Veel van alles wat mensen zeggen, is waardegedreven. Begin eerst eens met luisteren en oordeel niet direct. Dat geeft je kostbare tijd om te bouwen aan vertrouwen. Stel vragen, dat nodigt uit tot een dialoog. Een van de scholars zei in de evaluatie dat hij heeft geleerd om de echte waarde van communicatie in te zien. Luisteren duurt twee keer langer dan praten.

Ik constateer dat we op de goede weg zijn als er zo veel aandacht is bij de Nuffield-scholars voor de communicatie tussen boer en burger. Want de aanpak van een probleem begint met bewustwording van dat probleem.

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin