AlgemeenOpinie

Verborgen melk

Op elk bedrijf ligt verborgen melk. Wanneer boeren meer openminded zouden zijn, zou de rentabiliteit op menig bedrijf verbeteren.

Zijn boeren dan niet goed boer? Natuurlijk wel, maar ze doen vaak de dingen zoals ze het doen zonder zich af te vragen of ze ook beter kunnen. Veel boeren werken op traditie en eigenlijk zou je met meer ambitie verder komen.

Veranderingen in de bedrijfsvoering zijn vaak moeizaam te introduceren. Bij een generatiewisseling heb je zo’n moment of bij een andere ingrijpende beslissing. Verbeteringen in de bedrijfsvoering, daar is de boer zelf verantwoordelijk voor en door zelf regelmatig in de spiegel te kijken, met je bedrijfsvoering, kom je er achter wie je bent, wat voor bedrijf je hebt en wat de sterke en zwakke punten zijn. En als je niet in de spiegel durft te kijken, komt de inspiratie van je adviseurs, vanuit de media  of een studieclub. Heb het lef om je eens een keer als ondernemer of als bedrijf onder handen te laten nemen door een expert, die jou vraagt, die kijkt, die jouw resultaten leest en dan vervolgens in een interactief gesprek je nieuw perspectief in de bedrijfsvoering geeft. Veel adviseurs zijn, en ik benoem dat wat oneerbiedig, “naar de bek praters”. Ze zijn adviseurs omdat ze graag een dienst of product willen slijten. Veel  verbeterpunten van een bedrijf blijven onbenoemd  uit vrees voor klantverlies.

Wanneer je vraagt aan een boer, ‘waar stuur je op in je dagelijkse bedrijfsvoering?’, zijn er weinig antwoorden en wanneer ze er wel zijn, zijn ze vaak divers. Uiteraard moeten het zaken zijn, die je kunt beïnvloeden. Ik zou antwoorden: kilo’s melk per koe per dag, aantal koeien niet in de tank, het aantal geïnsemineerde koeien van de week. Mijn lijstje hoeft niet het lijstje te zijn van iemand anders, als er maar een sturing op resultaat is. In je jaarplan pak je andere zaken aan. Ook zeker niet van alles en nog wat op de schop.

Optimalisatie maakt verborgen melk wit en dat is de motor voor bedrijfsontwikkeling.

Beheer
WP Admin