Home

Achtergrond

Slagerij zoekt onderscheidendheid

Slagerijen Kaldenberg viert dit jaar zijn 60-jarig jubileum. In een veranderende vleesmarkt probeert het bedrijf zich te onderscheiden met het aanbieden van kwaliteitsvlees.

In de 60 jaar dat Kaldenberg Slagerijen bestaat, is er veel veranderd. Het bedrijf groeide van dorpsslager naar een bedrijf met 300 werknemers, maar ook de markt en de maatschappij veranderde. De grootste ontwikkeling van de afgelopen tijd is de toenemende aandacht voor de vleesconsumptie. Iets wat Kaldenberg, als echt vleesbedrijf, op de voet volgt en waarop het probeert te anticiperen.


  • De broers Joop en Piet Kaldenberg. Zij namen het bedrijf over van hun ouders die 60 jaar geleden begonnen met een dorpsslagerij in Herwijnen. - Foto's: Herbert Wiggerman

    De broers Joop en Piet Kaldenberg. Zij namen het bedrijf over van hun ouders die 60 jaar geleden begonnen met een dorpsslagerij in Herwijnen. - Foto's: Herbert Wiggerman

  • De centrale slagerij van Kaldenberg. De slagerij verplaatste 3 jaar geleden van Herwijnen naar deze locatie aan de A15 in Vuren.

    De centrale slagerij van Kaldenberg. De slagerij verplaatste 3 jaar geleden van Herwijnen naar deze locatie aan de A15 in Vuren.

Veranderende maatschappelijke opvattingen

“Waar het vroeger normaal was om de meeste dagen van de week vlees te eten, is er nu een verschuiving gaande naar een lagere en veranderende vleesconsumptie. Het bewustzijn over de vleesconsumptie vind ik goed. Wanneer de consument voor vlees kiest, moet het een lekker stuk vlees zijn met een goed en transparant verhaal”, aldus Joop Kaldenberg, 1 van de 2 broers die aan het roer staan van het bedrijf dat dit jaar zijn 60-jarig jubileum viert.

Je durft tegenwoordig, in tegenstelling tot 60 jaar geleden, bijna niet meer te zeggen dat je boer of slager bent

De 2 broers merken de veranderende maatschappelijke opvattingen over vlees. “Je durft tegenwoordig, in tegenstelling tot 60 jaar geleden, bijna niet meer te zeggen dat je boer of slager bent”, zo illustreert Joop. Desondanks is er volgens de broers in de toekomst nog steeds ruimte voor goede en transparante vleesproducten, hoewel op een andere manier dan tot voor kort het geval was. “Er komt meer aandacht voor de herkomst, het verhaal en de kwaliteit van vlees”, aldus Piet Kaldenberg.

Verspartner Sligro

Kaldenberg groeide uit van een dorpsslagerij naar een bedrijf met 300 werknemers en een centrale slagerij van 10.000 m2 in het Gelderse Vuren. Slagerijen Kaldenberg levert via horecagroothandel Sligro, als zogenoemde verspartner, rund-, kalfs- varkens- en lamsvlees aan horeca, grootverbruikers en instellingen zoals ziekenhuizen en defensie. In 36 Sligro vestigingen in Nederland en 3 Sligro-ISPC vestigingen in België is een slagerij van Kaldenberg gevestigd. Naast de verkoop in de vestigingen, loopt een groot deel van de verkoop via het online bestelsysteem van Sligro in de bezorging. De verkoop in de vestigingen maakt voor ongeveer 45% deel uit van de omzet. De overige 55% behaalt de slagerij uit de bezorging.


  • Medewerkers van Kaldenberg snijden een groot stuk rundvlees in kleinere stukken en verschillende vleesonderdelen.

    Medewerkers van Kaldenberg snijden een groot stuk rundvlees in kleinere stukken en verschillende vleesonderdelen.

  • Porties gehakt komen uit een machine en worden door een medewerker in verpakkingen gedaan. Kaldenberg verwerkt het binnenkomende vlees tot allerlei producten.

    Porties gehakt komen uit een machine en worden door een medewerker in verpakkingen gedaan. Kaldenberg verwerkt het binnenkomende vlees tot allerlei producten.

Personeel uit heel Nederland

Verspartner van Sligro is het bedrijf sinds 1991. Meer dan 30 jaar eerder begonnen de ouders van Piet en Joop Kaldenberg in 1959 met een kruidenierszaak met een slagerij in het Gelderse dorp Herwijnen. 3 jaar geleden verplaatste het bedrijf van Herwijnen naar Vuren. De locatie in Herwijnen was in de loop der tijd ingebouwd in het dorp, er mochten ’s avonds geen vrachtwagens laden en lossen en het gebouw werd te klein voor de ambities van de broers. In Vuren werd, direct aan de A15, een duurzaam bedrijfspand van 10.000 m2 neergezet. Een locatie waar nu iedere week zo’n 200.000 kilogram vlees verwerkt wordt tot zo’n 2.800 verschillende vleesproducten.

Het is tegenwoordig lastiger om in de foodsector vakbekwaam personeel te vinden

Het gebouw werd gebouwd op de groei en zo ingericht dat de werknemers hun volledige aandacht kunnen hebben op het vlees. “De mensen die bij ons werken komen uit heel Nederland, van Amsterdam tot Eindhoven. De tijd dat al het personeel alleen uit de buurt kwam is voorbij. Het is tegenwoordig lastiger om in de foodsector vakbekwaam personeel te vinden”, aldus Joop.


  • Worsten worden gedraaid en op stellingen gelegd. De recepten kunnen worden aangepast naar wens van de klant.

    Worsten worden gedraaid en op stellingen gelegd. De recepten kunnen worden aangepast naar wens van de klant.

  • In deze machine worden stukken vlees automatisch op gewicht geselecteerd en verzameld in kratten.

    In deze machine worden stukken vlees automatisch op gewicht geselecteerd en verzameld in kratten.

Groei van 20%

Slagerijen Kaldenberg is een vleesverwerkend bedrijf, er wordt dus niet geslacht en nauwelijks uitgebeend. De slagerij koopt vleesonderdelen in bij gecertificeerde slachterijen in binnen- en buitenland. Het vlees wordt bij binnenkomst gecontroleerd en vervolgens versneden, verwerkt en verpakt volgens de wensen van de klant. Naast het verse vlees verkoopt Kaldenberg ook diepgevroren, gebraden, sous-vide, gekruide en bewerkte producten zoals hamburgers en worsten. “Of we de afname van de vleesconsumptie kunnen merken in onze cijfers? Moeilijk te zeggen, misschien waren we zonder de neerwaartse trend in de markt zelfs nog meer gegroeid”, aldus Piet. Ondanks de toenemende aandacht voor het vaker laten staan van een stukje vlees, groeide de omzet van het bedrijf het afgelopen jaar met 17%. “En dit jaar hebben we in het eerste halfjaar een groei van zo’n 20%.”

Veranderingen in de vleesmarkt

Naast het bijzondere vleesassortiment biedt de slagerij ook vleesvervangers aan, zo’n 25 jaar geleden in het assortiment opgenomen, ‘om de vegetariër ook iets aan te kunnen bieden’. Ook deze productgroep, met vegetarische én veganistische producten, verdubbelde de omzet in het eerste half jaar. De vleesvervangers maken nu zo’n 1,5% uit van de totale omzet.

Er komt steeds meer interesse voor vlees van dichtbij, vlees waarbij een verhaal verteld kan worden

Naast de toenemende interesse voor vleesvervangers, verandert ook de vleesmarkt, zo merken de gebroeders Kaldenberg. “Er komt steeds meer interesse voor vlees van dichtbij, vlees waarbij een verhaal verteld kan worden.” Kaldenberg ziet het als een verantwoordelijkheid om de voordelen van Nederlands vlees aan klanten uit te leggen. De verkopers van Kaldenberg zitten aan tafel met de klanten die hun vlees via Sligro bij de slagerij inkopen. “Wanneer de klant vlees uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika wil, is dat de wens van de klant. Maar we kunnen wel laten zien dat de prijs-kwaliteitsverhouding van Nederlands vlees net zo goed of zelfs beter is. Zo kunnen we daarin enigszins sturen.”


  • Door de hele slagerij zijn lopende banden waarop kratten, leeg en met vlees, door het gebouw getransporteerd worden.

    Door de hele slagerij zijn lopende banden waarop kratten, leeg en met vlees, door het gebouw getransporteerd worden.

  • In deze stellingen wordt het vlees gekoeld opgeslagen.

    In deze stellingen wordt het vlees gekoeld opgeslagen.

  • Vanuit de stellingen waar het vlees opgeslagen ligt, worden bestellingen gereedgemaakt voor verzending.

    Vanuit de stellingen waar het vlees opgeslagen ligt, worden bestellingen gereedgemaakt voor verzending.

Toekomst vlees

De broers geloven dat de toekomst van vlees in het kwaliteitsvlees met toegevoegde waarde zit. De slagerij wil zich hiermee dan ook onderscheiden, onder andere door het leveren van vlees onder diverse concepten zoals dry aged beef. “De trend van minder vlees eten zet naar onze verwachting door. Op de momenten dat er voor vlees gekozen wordt, zal de consument steeds vaker kiezen voor een lekker stuk vlees met een goed verhaal, het is aan ons om dat aan te bieden.” De slagerij zet daarom ook in op vlees van speciale rassen zoals het Livar- of Iberico varken en het Wagyu, Rubia Gallega of Lakenvelder rund.

Nieuw concept: Natuurvlees

Om diezelfde reden heeft het bedrijf dit jaar een nieuw concept opgezet: Natuurvlees. “Dit is een concept dat we in eigen handen hebben. Op het moment leveren circa 40 Nederlandse veehouders ons 2 sterren Beter Leven vrouwelijk rundvlees van runderen die in Nederlandse nationale parken, bossen, polders en uiterwaarden grazen. Bij het concept zijn de Nederlandse natuurgebieden de leverancier van een ecologisch en duurzaam stukje rundvlees. Eind september zitten we op zo’n 20 runderen per week en aan het eind van dit jaar zitten we op circa 30 runderen per week.”

Het is een vrij nieuw concept, dat tijd nodig heeft om geaccepteerd te worden door de markt. “Normaal gesproken kunnen we de stukken vlees die we willen bestellen bij de slachterijen, maar nu moeten we een heel rund zelf verwaarden. Die vierkantsverwaarding past mooi in het verhaal dat we willen vertellen. We verwachten dat we op termijn het gehele rund onder het concept kunnen verwaarden.” De 2 broers zien het Natuurvlees-concept als goede toevoeging waarmee Kaldenberg zich onderscheidt in de vleessector. “Op die manier kan de volgende generatie, die al in het bedrijf werkt, zeker vooruit.”

Of registreer je om te kunnen reageren.