Home

Achtergrond 3 reacties

Supermarkt steeds vaker buitenspel

Het gebeurt steeds vaker dat producenten van voedingsmiddelen de supermarkt buitenspel zetten en hun producten rechtstreeks aan de consument verkopen. Het rechtstreeks leveren gaat echter niet zonder obstakels, veroorzaakt door de consument en supermarkt.

Producenten van voedingsmiddelen zetten supermarkten steeds vaker buitenspel door rechtstreeks aan de klant te verkopen. Dat concludeerde ABN Amro in een onderzoek vorige maand. Op dit moment heeft ongeveer 15% van de producenten een eigen webshop om producten te verkopen of te promoten. ABN Amro verwacht dat dat er de komende tijd steeds meer worden. De supermarkt is voor consumenten echter nog steeds de belangrijkste plek om voedingsmiddelen te kopen. En dus is het ook voor producenten het belangrijkste afzetkanaal.

Druk op marges

Ondanks dat de directe verkoop nog relatief klein is ten opzichte van de verkoop van voeding via supermarkten, hebben volgens ABN Amro producenten steeds meer redenen om zich aan directe verkoop te wagen. Onder andere door de druk op hun marges door concurrentie tussen supermarkten op prijs, en door de weinige consumenteninformatie die er terugkomt van de supermarkten. Door de geringe consumenteninformatie is het bijvoorbeeld moeilijker om nieuwe producten te ontwikkelen.

Lagere prijzen

ABN Amro liet een onderzoek uitvoeren onder consumenten naar hun mening over het rechtstreeks kopen bij producenten. Daaruit bleek dat bijna 30% openstaat om direct bij voedingsproducenten te kopen. Maar de consument is kritisch. Consumenten zitten niet te wachten op veel verschillende leveranciers aan de deur. En slechts een klein percentage wil een abonnement om elke maand een bepaald product te krijgen. Voor producenten is dit juist een aantrekkelijke verkoopmanier, omdat het zekerheid en voorspelbaarheid biedt.

Voor voedselproducenten is het niet eenvoudig om producten goedkoper te maken

Wanneer de prijzen voor de consument lager zouden worden door directe verkoop, zou een meerderheid overstag gaan. Voor voedselproducenten is het echter niet zo eenvoudig om producten goedkoper te maken dan in de supermarkt, omdat er andere extra kosten bij directe verkoop komen kijken, zoals transport en orderpicking. Daarnaast is het volgens de bank de vraag of producenten een eventueel prijsverschil willen doorgeven aan de consument.

Ketensamenwerking

In het rapport schrijft de bank dat supermarkten juist behoefte hebben aan steun vanuit producenten, in plaats van vervreemding van de supermarkt. Supermarkten willen zich onderscheiden van concurrenten met nieuwe, innovatieve producten. Iets waarbij de producenten onmisbaar zijn. Het alternatief van de directe levering door producenten is dan ook langdurige samenwerkingen.

Supermarkten zouden vaker bereid zijn om langdurige strategische samenwerkingen aan te gaan met een selectieve groep producenten. De verwachting is dan ook dat er meer gesloten ketens komen waarin supermarkten, producenten en boeren nauwer en exclusiever samenwerken en producten ontwikkelen. ABN Amro verwacht dat binnenkort 40% van alle versproducten in gesloten ketens verhandeld worden. De vraag is welke ontwikkeling, de directe levering of de gesloten keten, uiteindelijk de overhand krijgt.

Laatste reacties

  • Vhouder

    krijg nog geen medelijden met frits van eerd

  • Zuperboer

    Gesloten ketens bestaan bij de gratie v d sterkste partij. Voor de producen zijn de eisen, investeringen en de risico's en de inkoper haakt af als t m niet meer zint. Contract of geen contract.

  • Schrauwen Landbouw

    Ketendenken: Iedereen pakt zijn deel en misschien blijft er nog wat voor de producent over.

Of registreer je om te kunnen reageren.