Berichten met video

Terug naar dossier
Home

Achtergrond 2 reacties

Graanopslag in grensloze haven

Vorig jaar gebeurde iets bijzonders: een Vlaamse en Nederlandse haven fuseerden tot een nieuw havenbedrijf. North Sea Port luidt de nieuwe naam. Het havenbedrijf is een belangrijke speler op het gebied van op- en overslag van agrarische bulkgoederen. Boerderij bracht een bezoek aan zowel een Nederlands als Vlaams bedrijf dat actief is in deze sector.

In 2018 gebeurde er iets unieks: een Nederlandse en Vlaamse haven fuseerden tot 1 nieuwe organisatie. Zeeland Seaports (havens Vlissingen en Terneuzen) en de haven van Gent heten vanaf toen North Sea Port. North Sea Port is een belangrijke speler op het gebied van onder andere op- en overslag van droge bulk, waaronder agrarische bulkgoederen. Boerderij bracht een bezoek aan 2 bedrijven in het havengebied die agrarische bulkgoederen op- en overslaan: het Vlaamse Euro-Silo en het Nederlandse Verbrugge Terminals.

Lees verder onder de video.

Euro-Silo en Verbrugge bieden beide opslagruimte aan, en wel aan bedrijven die handelen in agrarische bulkgoederen als tarwe, koolzaad, sojabonen en mais. Deze bedrijven kopen producten in het verre buitenland om die verder te verkopen of te verwerken tot bijvoorbeeld veevoedergrondstoffen of biobrandstoffen. Ze betalen Euro-Silo en Verbrugge om hun gekochte producten tijdelijk op te slaan, totdat ze na korte of langere tijd verder doorgevoerd worden naar het achterlanden in Nederland, België, Frankrijk of Duitsland. De herkomst van de grondstoffen loopt uiteen van Noord- en Zuid-Amerika tot Australië en het gebied rondom de Zwarte Zee.

Lees verder onder de foto.

De opslag van soja in de loods bij Euro-Silo in de haven van Gent. Bovenin lopen transportbanden die de soja op de juiste plek lossen. Foto’s: Peter Roek
De opslag van soja in de loods bij Euro-Silo in de haven van Gent. Bovenin lopen transportbanden die de soja op de juiste plek lossen. Foto’s: Peter Roek

Hoewel beide bedrijven actief zijn in dezelfde markt, verschillen Verbrugge en Euro-Silo in hun aanpak. Euro-Silo is sinds 1968 actief in de op- en overslag van agribulk in de haven van Gent. Het bedrijf slaat voornamelijk koolzaad, mais, vlaszaad en sojabonen en -meel op. Tijdens het bezoek aan Euro-Silo ligt aan de 1,3 kilometer lange kade bij het bedrijf een zogeheten Panamax-schip sojapellets uit Brazilië te lossen. Een kraan pakt per greep 27 ton van dit goedje op: de hoeveelheid die in 1 vrachtwagen past. Per dag kan zo’n 40.000 ton worden gelost. Het duurt ongeveer 50 uur eer een Panamax-schip leeg is. “We kunnen hier relatief snel lossen. Op verzoek kunnen we de loscapaciteit nog met zo’n 50% vergroten door nachtdiensten te draaien”, aldus Luc Faict, manager verkoop en operations bij Euro-Silo.

10 miljoen ton overslag aan agrarische bulk

North Sea Port is een havengebied van 60 kilometer lang en 9.100 hectare groot en omvat de havens van Gent, Vlissingen en Terneuzen. In 2018 had de haven een goederenoverslag van 70,3 miljoen ton. 32,8 miljoen ton is droge bulk, waaronder ook agrarische bulkgoederen vallen. Dit beloopt ongeveer 10 miljoen ton. De belangrijkste producten zijn raapzaad, mais en tarwe.

Een zogenoemd Panamax-schip aan de kade bij Verbrugge in Vlissingen.
Een zogenoemd Panamax-schip aan de kade bij Verbrugge in Vlissingen.

Op het gebied van agrarische op- en overslag is de Franse haven Rouen de grootste concurrent. In 2018 bestond 45% van de agribulk uit oliehoudende zaden, 32% uit granen en 23% uit derivaten.

De opbrengsten van het havenbedrijf bestaan grotendeels uit de erfpacht die bedrijven in de haven afdragen en uit de havengelden die de rederijen die de haven aandoen betalen. De havengelden hangen af van het soort schip, de tonnages van dat schip en de hoeveelheid overslag. North Sea Port had in 2018 een omzet van € 106 miljoen. De havengelden zorgden voor € 43 miljoen omzet en de uitgifte van gronden was goed voor € 47 miljoen.

Weegtoren

Op het terrein staat een niet te missen 70 meter hoge weegtoren. Die weegt elke vracht grondstoffen die aankomt of weggaat. Transportbanden en liften lopen er naar toe vanaf de kade en opslagsilo’s. “Euro-Silo bepaalt het gewicht van de goederen met automatische weegschalen. Dat is bepalend voor zowel de koper als de verkoper”, vertelt Faict. “We hebben een echte poortwachtersfunctie. Wij zien het product als eerste wanneer het hier in de EU aankomt. We nemen ook monsters van de ingekomen producten om het vochtgehalte, het hectolitergewicht en de conditie te monitoren.” Voor de andere specificaties van de goederen komen controleurs namens zowel de koper als verkoper monsters nemen.

Lees verder onder de foto’s.


  • De weegtoren en de verticale silo’s bij Euro-Silo. Elke vracht die binnenkomt of weggaat, wordt door Euro-Silo gewogen.

    De weegtoren en de verticale silo’s bij Euro-Silo. Elke vracht die binnenkomt of weggaat, wordt door Euro-Silo gewogen.

  • Een vrachtwagen laadt een product uit de verticale silo’s bij Euro-Silo.

    Een vrachtwagen laadt een product uit de verticale silo’s bij Euro-Silo.

In totaal heeft het bedrijf een opslagcapaciteit van 650.000 ton, op 2 locaties. Euro-Silo heeft 2 verschillende opslagmogelijkheden: 50 meter hoge, verticale silo’s en opslagloodsen met verschillende compartimenten. Er lopen transportbanden vanaf de losplaats naar beide opslagmogelijkheden. De verticale silo’s zijn bedoeld voor producten die makkelijk glijden, waardoor geen gevaar bestaat voor zogeheten brugvorming. “In de verticale silo’s komen alleen producten die vanzelf naar beneden lopen, zoals koolzaad en tarwe. Hier kan de zwaartekracht z’n werk doen.

Door de lage waterstanden kon minder worden vervoerd over de binnenwateren, waardoor meer opslagruimte nodig was

Bij producten die kunnen blijven plakken, producten die een hoger proteïnegehalte hebben, zoals soja, bestaat wel het risico op brugvorming. Dan blijft het product in de silo hangen. Dat kan gevaarlijk zijn”, vertelt Faict. In de verticale silo’s gebeurt alles automatisch, in de opslagloods gebeurt meer handmatig, met bijvoorbeeld bulldozers en mobiele banden.

Goederen liggen gemiddeld anderhalve maand opgeslagen bij Euro-Silo. Ook gaan er producten via het bedrijf naar het nabijgelegen Cargill en AlcoBioFuel. Die maken daar respectievelijk biodiesel en bio-ethanol van. Vanaf de opslag verloopt het verdere vervoer per vrachtwagen, binnenvaartschip, klein zeeschip of trein. Heeft een lading bulkgoederen de opslagplaats verlaten, dan wordt de silo schoongemaakt. Externe controleurs komen kijken of dit goed is gebeurd.

Nieuwkomer

Anders dan Euro-Silo is Verbrugge nog niet zo lang actief in de op- en overslag van agrarische bulkproducten. “In 2017 kwamen de eerste schepen met agrarische bulkgoederen binnen”, aldus commercieel manager Jeroen Prins. Verbrugge doet meer dan alleen de opslag van deze goederen. Het bedrijf is ook actief in de op- en overslag van onder andere cellulose, metalen, staal, containers en meststoffen. Daarnaast houdt Verbrugge zich bezig met logistieke dienstverlening, met onder andere wegtransport en binnen- en zeevaart. Anders dan Euro-Silo slaat het bedrijf alles op in grote loodsen zonder ingebouwde compartimenten, met oppervlaktes tussen 13.000 en 15.000 vierkante meter.

Lees verder onder de foto’s.


  • Mais opgeslagen in een opslagloods van Verbrugge. Eerder werden de loodsen onder andere gebruikt voor de opslag van metalen.

    Mais opgeslagen in een opslagloods van Verbrugge. Eerder werden de loodsen onder andere gebruikt voor de opslag van metalen.

  • Bij Verbrugge blijven verschillende soorten goederen gescheiden van elkaar door betonnen ‘legoblokken’.

    Bij Verbrugge blijven verschillende soorten goederen gescheiden van elkaar door betonnen ‘legoblokken’.

Verbrugge begon met de opslag van agrarische goederen toen de metalenmarkt, onder andere die van aluminium, veranderde. Het bedrijf had toen opslagcapaciteit over en was genoodzaakt om nieuwe markten aan te boren. “Toen zijn we ons gaan richten op agrarische producten.” Het bleek een schot in de roos. “Vorige zomer hadden we de weersomstandigheden mee. Door de lage waterstanden kon minder worden vervoerd over de binnenwateren, waardoor meer opslagruimte nodig was”, aldus Prins. Graanhandelaren waren naarstig op zoek en stuitten op een nieuwe speler in de markt van opslag: Verbrugge. Een vliegende start dus voor het bedrijf. Ondertussen is zo’n 10% van de opslag bezet door agrarische bulkgoederen: ongeveer 1 miljoen ton op jaarbasis aan in- en uitgaande bewegingen.

Zwarte Zee

Op dit moment maakt Verbrugge de loodsen gereed om nieuwe partijen te ontvangen. De drukke tijd moet nog komen. “Over een paar weken barst het weer los, dan komen de eerste schepen met de oogst uit het Zwarte Zeegebied binnen.” Wanneer een schip aankomt bij het bedrijf, wordt alle inhoud met een kraan in vrachtwagens geladen die op en af naar de loodsen rijden en daar hun vracht lossen. Een redelijk bewerkelijke operatie. “Maar het werkt wel”, aldus Prins. Verbrugge lost zeeschepen variërend van 30.000 ton tot 60.000 ton. Dat gaat met ongeveer 450 ton per uur, afhankelijk van het product.

Verbrugge richt zich vooral op de langetermijnopslag: de goederen die binnenkomen, blijven gemiddeld zo’n 4 maanden in de loodsen liggen. Met vrachtwagens en via het water worden de bulkgoederen daarna weer doorgevoerd. Ook deze zomer merkt Prins een grote vraag naar opslagruimte in verband met de droogte. “Gelukkig is het nu minder last minute dan vorig jaar en weten ze ons nu op tijd te vinden”, besluit hij.

Laatste reacties

  • el

    Benieuwd hoeveel Co2 dit bedrijf per jaar uitstoot, inclusief transport van en naar de locatie!

  • husky

    De mens sleept veel te veel goederen over de wereld heen, wat zou het mooi zijn als je het dichter bij huis zou kunnen, maar wij hebben nooit meer genoeg en door de bevolkingsgroei de vlucht van de armen naar het westen zal het niet ophouden.

Of registreer je om te kunnen reageren.