Home

Achtergrond

Markt voor vleesloos vlees in 10 jaar tijd 1.000% groter

De wereldwijde omzet aan ‘vleesloos’ vlees zal een explosieve groei doormaken, zegt een Britse bank die en-passant zware kritiek levert op de veehouderij.

De omzet aan vegetarische of andere vleesloze hamburgers, worstjes en andere ‘vleesproducten’ kan de komende 10 jaar met 1.000% groeien. Wereldwijd zal er dan voor $ 140 miljard aan plantaardig of uit het laboratorium afkomstig vlees worden verkocht. Dat vertegenwoordigt 10% van de huidige omzet aan vlees in de wereld.

Angst en gezondheid

Die voorspelling doet de research-afdeling van de Britse bank Barclays in een uitgebreid sectorrapport. Volgens de deskundigen van de bank wordt de afzet van dit soort producten sterk gestimuleerd door de angst voor de gevolgen van de klimaatverandering, zorgen over het welzijn van dieren en toenemende twijfels over de manier waarop vee wordt gehouden. Aan de kant van de consument zelf speelt gezondheid ook een steeds belangrijker rol. “Dit alles vormt de grote drijfveer voor de vleesloze revolutie. Duurzaamheid wordt steeds meer relevant nu consumenten, vooral de millenials en Generatie Z, zich steeds meer bewust worden van de schade die de huidige voedselproductie aan de planeet aanricht,” verwoordt de bank.

De snelle groei van dieren om sneller winst te kunnen draaien, heeft er toe geleid dat de toename van de veestapel de beschikbare capaciteit overschrijdt

Kritiek op de huidige veehouderij

Het rapport levert impliciet kritiek op de huidige veehouderij: “De snelle groei van dieren om sneller winst te kunnen draaien, heeft er toe geleid dat de toename van de veestapel de beschikbare capaciteit overschrijdt. Hogere dichtheden hebben geleid tot een verandering van de leefomstandigheden en de vormen van ophokken, zoals kippen in stallen zonder ramen, runderen in voederhokken en varkens in kraamkratten. Dat alles gaat ten koste van het welzijn van de dieren. In extreme gevallen leidt het tot slaapgebrek omdat de fabrieksboerderijen het licht dag en nacht aanhouden om meer eten in plaats van slapen aan te moedigen.”

In het vleesvak

Barclays wijst er op de plantaardige vleesproducten steeds meer ‘mainstream’ worden, ofwel gewoon in het vleesvak liggen. Ook worden ze steeds populairder bij fast-foodketens zoals McDonalds en Burger King. Een teken aan de wand is in dat verband de succesvolle beursgang van Beyond Meat, een in Los Angeles gevestigde fabrikant van plantaardige burgers en worstjes die zich ‘de toekomst van proteïne’ noemt. Op de dag van de beursintroductie schoot de koers van Beyond Meat met 160% omhoog en inmiddels is de prijs van de aandelen verdrievoudigd. Dat toont aan dat ook de financiële wereld volop gelooft in de toekomst van de vegetarische sector.

Ontbossing

Barclays is echter niet alleen maar juichend. ‘’Plantaardige producten zijn niet noodzakelijkerwijs de perfecte oplossing.” De bankiers wijzen met name op de ontbossing die het gevolg is van de toenemende vraag naar palmolie. ‘’Nu klimaatverandering steeds meer op de voorgrond staat, zullen bedrijven duidelijk moeten laten zien hoe zij zelf en hun producten daarmee omgaan.” De bankexperts benadrukken verder dat veel mensen écht vlees niet helemaal opgeven: ‘’De grootste groeimogelijkheden zitten bij de mensen die nog altijd vlees eten maar minder, niet bij vegetariërs en vegans. Fabrikanten van plantaardig vlees kunnen cashen bij mensen die proberen gezonder en verantwoorder te leven.”

Of registreer je om te kunnen reageren.