Home

Achtergrond

Suiker op retour, chocola houdt stand

De suikerconsumptie loopt gestaag terug in Nederland. Mensen snoepen steeds minder vanwege de gezondheid. Alleen in chocola zit groei, blijkt uit een rapportage van ABN Amro. Gek genoeg onder meer door een gezond imago.

Van 122 gram suikers per dag naar 110 gram. Het lijkt weinig, maar een daling van 10% binnen tien jaar bij zo’n belangrijk voedingsmiddel is toch fors. De inname per jaar aan suikers is nu ongeveer 44 kilo per persoon in Nederland.

Negatieve aandacht voor suiker

De oorzaak van de afname is negatieve aandacht voor suiker, aldus ABN Amro. Overal staat suiker in een kwaad daglicht en doen overheden hun best mensen van de suiker af te krijgen. Wereldgezondheidsorganisatie WHO verminderde de aanbevolen dosis per dag, en verschillende landen voerden speciale belastingen in voor suiker of producten met veel suiker, zoals frisdrank. In Nederland kwam dat er niet van. Wel kwam het RIVM met een preventieakkoord. Fabrikanten beloven hierin dat ze minder suiker in hun producten zullen stoppen.

ABN Amro constateert dat met de suikerconsumptie het aantal snoepwinkels achteruitkachelt. In 2005 waren er nog 379, nu nog 277, ofwel een kwart minder. Het is geen krimp over de hele linie. De verkoop van chocoladerepen groeide in de afgelopen 5 jaar met maar liefst 20%.

Aandacht voor gezondheid

Verrassend genoeg is aandacht voor gezondheid een van de oorzaken van de groeiende populariteit van chocola. Suiker staat te boek als slecht, maar chocola heeft zelfs een tijdje te boek gestaan als ‘superfood’. De bovengemiddeld innovatieve chocoladebranche speelde daar handig op in door nog ingrediënten toe te voegen die ook geassocieerd worden met ‘gezond’, zoals avocado of thee. Bovendien werden de percentages cacao hoger, en de suikergehaltes lager.

Innovaties

Een inventarisatie van aantallen innovaties toont hoe de chocoladesector de snoepsector de laatste jaren voorbij is gestreefd. Belangrijk aspect bij de innovaties is productinformatie over ingrediënten en voedingswaarde, en over ethische kanten van de productie. De vraag of cacaoboeren wel een eerlijke prijs krijgen leeft bij de consument. Dit heeft ertoe geleid dat producenten meer grip op de keten willen krijgen. Zo zijn er nieuwe productlijnen ontstaan, van de zogenoemde bean-to-bar-producenten.

Groei van chocoladeverkopen

ABN Amro verwacht verdere groei van de chocoladeverkopen in Nederland. ‘Innovatie en aandacht voor ethische aspecten met betrekking tot het productieproces zijn hierbij van wezenlijk belang voor producenten, verkopers en consumenten van chocolade.’

Productiecijfers

Nederlandse akkerbouwers produceerden vorig jaar op 85.000 hectare 6,5 miljoen ton suikerbieten, volgens het CBS. De productie kwam volgens Cosun uit op 13,2 ton suiker per hectare, goed voor een totaal van 1,1 miljoen ton suiker; 220.000 ton minder dan een jaar eerder. Het overgrote deel van de productie gaat naar de levensmiddelenindustrie. De prijzen zijn momenteel slecht.

Of registreer je om te kunnen reageren.