Home

Achtergrond 4 reacties

Diesel kan iets duurder worden

Vraag en aanbod zijn wat uit balans op de mondiale oliemarkt. De olie- en dieselprijzen kunnen daardoor stijgen. Maar een dieselprijsprijsstijging van € 0,05 lijkt het maximum te zijn.

De dieselmarkt kende geen rustige winter. Afgelopen najaar werd er relatief veel olie opgepompt. Daardoor was het marktevenwicht verstoord en kelderden de olie- en dieselprijzen flink. De literprijs voor diesel zakte van € 1,09 in oktober (het hoogste niveau in jaren) naar € 0,94 eind december.

In de eerste 2 maanden van dit jaar draaiden veel olieproducerende landen de oliekraan juist dicht. Ook de dieselprijzen liepen daardoor snel op. In week 8 piekte de prijs van een liter diesel op € 1,04, waarna er nog een fractie van de prijs af ging: € 1,03 per liter (bij levering 4.000 liter).

Dieselprijs hoger dan vorig jaar

De prijzen liggen op dit moment duidelijk hoger dan in voorgaande jaren. Begin maart 2017 werd € 0,93 voor een liter diesel betaald, terwijl dit in 2016 € 0,91 was. Dat blijkt uit cijfers van inkoopcollectief Farmers4all.

De relatief hoge prijzen zorgen in de landbouw nog niet voor gefronste wenkbrauwen. Van een dieselprijs van € 1,04 raakt niemand in de war. Ook starten melkveehouders dit jaar met iets hogere melkprijzen dan in 2018 toen de melkprijs bovendien in een dalende lijn zat. ‘Knijpen’ in het dieselverbruik is niet aan de orde.

Lees verder onder de grafiek.

Diesel is op dit moment een dubbeltje duurder dan vorig jaar en is ruim door de grens van € 1 per liter gebroken. Diesel werd in 2019 duurder, terwijl de brandstof begin 2018 juist goedkoper werd.

Echte landwerk moet nog beginnen

Een redelijk aantal boeren is door de hoge temperaturen in de tweede helft van februari zelfs vroeg het land op gegaan om te bemesten. Tegelijkertijd moet voor de meeste boeren het echte landwerk nog beginnen. Een verschil met vorig jaar is dat de bodemcondities minder goed lijken te zijn. Zeker in de kleigebieden zal de grond moeilijker te bewerken zijn. Met hogere dieselkosten tot gevolg. Er is bijna geen winter geweest en het blijft droog. Er is nog steeds een neerslagtekort.

Olieprijzen stijgen nog wat verder

De gestegen dieselprijs in januari en februari is het gevolg van een oliemarkt waar oliekartel Opec weer wat steviger in het zadel zit. Opec heeft de totale productie flink teruggeschroefd. Het oliekartel pompte in januari met 30,98 miljoen vaten al relatief weinig olie op en in februari werd dat verder teruggebracht naar 30,68 miljoen vaten. Dat was het laagste productieniveau sinds 2015 (bron: persbureau Reuters).

Lees verder onder de grafiek.

Olie was eind december goedkoop. Toen noteerde een vat ruwe Brent-olie krap $ 50. Inmiddels is dat alweer $ 65 per vat.

Tendens: licht stijgende olieprijzen

Het leidde ertoe dat de olieprijzen flink opveerden. Zo werd er eind december nog iets minder dan $ 50 per vat ruwe Brent-olie betaald, maar dat liep eind februari op tot $ 67 per vat (bron: oil-price.net). Begin maart volgde een beperkte prijsdaling, maar veel naam mocht dat niet hebben. De tendens voor de olieprijzen is licht stijgend.

Daaraan liggen 3 oorzaken ten grondslag.

  1. Ten eerste komt er minder olie uit Venezuela. Dat land kampt met sancties van de Verenigde Staten. Bovendien zijn de raffinaderijen er slecht onderhouden en dat helpt de olie-export niet.
  2. Ten tweede heeft Canada de olieproductie recent verlaagd.
  3. Ten derde lijkt er nu dan toch een einde te komen aan de handelsoorlog tussen de VS en China. Dat betekent dat er in het Aziatische land straks weer meer vraag naar olie zal ontstaan.

Een extra factor is de steeds beter draaiende wereldeconomie waardoor meer olie nodig is. Dat is in Nederland niet anders. Zo lag het dieselverbruik in de periode januari- oktober 2018 bijna 3% hoger dan in dezelfde periode in 2017 (bron: NOVE).

Olie-import is voor Europese landen bovendien duurder geworden. De oliehandel vindt immers in dollars plaats en die munt is de laatste maanden sterker geworden. Oktober vorig jaar was € 1 nog $ 1,18 waard, maar begin maart was diezelfde euro nog maar $ 1,13 waard. Juni 2017 stond de euro er voor het laatst zo zwak voor (bron: valuta.nl).

Lees verder onder de foto.

Veel boeren besloten in februari al wat diesel te verstoken. Ze maakten gebruik van het uitzonderlijk mooie en warme weer om alvast te bemesten. Al brengt dat ook risico’s met zich mee. - Foto: Koos Groenewold
Veel boeren besloten in februari al wat diesel te verstoken. Ze maakten gebruik van het uitzonderlijk mooie en warme weer om alvast te bemesten. Al brengt dat ook risico’s met zich mee. - Foto: Koos Groenewold

Dieselprijs van € 1,10 is realistisch

Voor oliekartel OPEC, Rusland en andere olieproducerende landen is de huidige marktsituatie gunstig. De vraag is iets groter dan het aanbod waardoor de olieprijs verder kan stijgen. Toch lijken prijzen van meer dan $ 100 per vat zoals in 2014 niet realistisch. Het plafond van de olieprijs lijkt vooralsnog op $ 80 per vat te liggen. Dat heeft alles met de Verenigde Staten te maken. De veelal kleinere producenten in dat land kunnen niet zomaar stoppen met produceren. En als olieprijzen te ver doorstijgen, voeren zij de productie weer op. Dat lukt het land ook steeds beter. Onder president Trump is de VS zelfs een netto-exporteur van olie geworden. De VS zorgt zo voor een dempend effect en dat zal de mondiale oliemarkt voorlopig in bedwang houden. En met een olieprijsplafond van $ 80 zal de dieselprijs ook niet door de grens van € 1,10 breken. Er komt vanaf nu hooguit nog een stuiver bij de prijs op.

Lees verder onder de grafiek.

Olie-import is voor Europese landen duurder geworden. De euro is de afgelopen maanden verzwakt. € 1 noteert nu nog $ 1,13.

Prognose: licht stijgende dieselprijs.

Laatste reacties

  • deB.


    Welja, nog weer duurder... sinds de tijd dat we op wit rijden, zijn de prijzen van melk en andere produkten gelijk gebleven.
    Het houdt vanzelf op in dit K land

  • xw

    jongens,VVD stemmen dan krijg je dit.

  • deB.


    Onbetrouwbare club dat vvd sores....gisteren ineens een ruk naar links, zo bang voor nog meer stemverlies.

  • wienbemelmans

    De VVD laat zien hoe onbetrouwbaar ze zijn. ze zijn bang dat ze niet genoeg meer hun zakken kunnen vullen met zoveel stemmen minder dan maar naar links.

Of registreer je om te kunnen reageren.