Home

Achtergrond 1 reactie

‘Kosten I&R schaap lopen gierend uit de klauwen’

Manfred Blonk pleit ervoor dat veehandelaren, die hun zaakjes goed voor elkaar hebben, schapen automatisch van de stallijst van de leverende schapenhouders kunnen halen. Dit om te besparen op de I&R kosten.

De kosten van het identificeren en registreren van schapen lopen gierend uit de klauwen. Dat zegt schapenhandelaar Manfred Blonk (47) uit Harmelen. Vooral de kosten van de helpdesk rijzen volgens hem de pan uit. Ook zelf wordt hij regelmatig door klanten gebeld met vragen over het I&R-systeem. Blonk zit al 30 jaar in het vak en is naast veehandelaar binnen Vee & Logistiek ook actief als belangenbehartiger voor de verzamelcentra.

Manfred Blonk, veehandelaar. - Foto: Herbert Wiggerman
Manfred Blonk, veehandelaar. - Foto: Herbert Wiggerman

Hoeveel schapen gaan er jaarlijks grofweg door jullie handen?

“Samen met mijn broer en 3 vaste krachten verhandelen we jaarlijks ruim 100.000 schapen.”

Wat vind je van het I&R-systeem?

“Voor ons werkt het prima. Zelf zijn we wekelijks zo’n 2 uur bezig om onze I&R op orde te brengen. Wat meer tijd kost, zo’n 8 uur per week, zijn de vele vragen die we krijgen van onze klanten. Vooral oudere schapenhouders hebben moeite met het I&R-systeem. Het hoge aantal klantcontacten van de helpdesk geeft te denken.”

Waar lopen ze tegenaan?

“Het systeem werkt goed maar vergt enige ervaring. Als je het maar een of twee keer per jaar gebruikt, is het lastig. Het aantal vragen bij ons nam flink toe nadat eHerkenning werd ingevoerd. Vanaf dat moment (2015) moesten onze klanten het echt zelf regelen als gevolg van een persoonlijke digitale sleutel, nodig om de gegevens in te voeren.”

Waarom lopen de I&R-kosten nog steeds op?

“Dat durf ik niet te zeggen. We begonnen met een begroting van onder de € 1 miljoen, toen boven de € 1 miljoen en nu gaan we al over de € 2 miljoen. De kosten lopen gierend uit de klauwen. Voor volgend jaar is sprake van een tekort in de begroting voor I&R schaap van meer dan € 1 miljoen. Dat betekent dat de kosten voor de sector verder oplopen.”

Wat zijn jullie als bedrijf jaarlijks kwijt aan I&R-kosten?

“Ik schat een kleine € 10.000 per jaar, maar dat vind ik op zich nog niet eens het probleem. Het gaat me vooral om het totale kostenplaatje van € 2,4 miljoen. Voor de helft wil ik de werkzaamheden zo van de RVO overnemen. Dan stop ik direct met de handel in vee. De enorme stijging van de kosten valt gewoon niet uit te leggen. Neem het aantal klantcontacten, zowel telefonisch als per mail. Dat waren er in 2017 14.500. De kosten zoals gezegd: € 800.000. In 2018 nam dit aantal contacten met 300 toe en de kosten stegen met € 200.000. Dat is bijna € 700 per extra contact!”

Wat is de oplossing?

“Ik pleit ervoor dat veehandelaren, die hun zaakjes goed voor elkaar hebben, schapen automatisch van de stallijst van de leverende schapenhouders kunnen halen. Dit kan het werk van de helpdesk met 25 tot 30% verminderen.”

De LTO-vakgroep stelt voor de I&R database als sector te gaan beheren. Goed idee?

“Zeker, er zijn volgens mij zat bedrijven die het voor de helft willen doen. De vraag is of de overheid daar in mee wil gaan. Maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Als de kosten maar blijven stijgen zitten we straks op een bedrag boven de € 3 miljoen.”

Eén reactie

  • agratax(1)

    Onze overheid stelt regels in en om die na te leven is het bedrijfsleven miljoenen kwijt. Ik begrijp niet waarom het bedrijfsleven de kosten moet ophoesten die de overheid met haar beleid veroorzaakt. Dat het bedrijfsleven het werk betaalt dat hij maakt binnen zijn bedrijf kan ik nog iets mee, maar dat hij ook de oncontroleerbare kosten op overheidsniveau moet ophoesten gaat mij te ver. Deze bureau kosten zijn alleen door de Tweede Kamer en die zal in dit geval niet overgaan tot actie.

Of registreer je om te kunnen reageren.