Home

Achtergrond 10 reacties

Zoveel invloed hebben boereninfluencers

Korte lijntjes en soms schaamteloze taal typeren sociale media. Vanachter het toetsenbord of de smartphone is het voor boeren makkelijk om hun stem te laten horen aan beleidsmakers. Als uitlaatklep, maar ook als manier om invloed uit te oefenen of een nieuwe beweging te starten.

Sociale media hebben vaak het imago van schreeuwers. Met name op Twitter lijken soms extremen vooral op te vallen. Maar ook als de president niet via dit medium zijn politieke besluiten de wereld in slingert, is de invloed van sociale media niet meer weg te denken.

Boeren verzamelen zich via Facebook-groepen

De boerenprotesten van dit jaar zijn daarvan een lichtend voorbeeld. De eerste berichten om een actie op te zetten verspreidden zich razendsnel na een oproep in een besloten Facebook-groep met de naam Farmers Defence Force met toen 20.000 leden. Via WhatsApp, waarover de meningen verschillen of het wel echt tot de sociale media gerekend mag worden, verzamelen zich honderden boeren om plannen voor grote landelijke of regionale acties af te stemmen. De groep was een initiatief van varkenshouder en fruitteler Mark van den Oever, die dankzij Farmers Defence Force dit jaar grote bekendheid en invloed heeft vergaard.

Tekst gaat verder onder de foto.

Boer Mark van den Oever tijdens het eerste boerenprotest in Den Haag. Hij deed op social media een oproep tot de protesten. - Foto: ANP
Boer Mark van den Oever tijdens het eerste boerenprotest in Den Haag. Hij deed op social media een oproep tot de protesten. - Foto: ANP

Ook Bart Kemp, die in eerste instantie samen met Farmers Defence Force het eerste landelijke protest oprichtte, heeft een groot deel van de achterban van Agractie aan sociale media te danken. Sinds het landelijke boerenprotest op 1 oktober is het aantal in deze boerengroep gestegen naar bijna 50.000 mensen die de boeren in ieder geval een warm hart toedragen. Het enthousiasme werd in aanloop naar de boerenacties zo groot dat de beheerders van de groep de toestroom van berichten moest blokkeren. Het is een besloten groep, dus invloed op de maatschappelijke opvatting over de landbouw is er niet. Het is voor boeren vooral een uitlaatklep onder elkaar.

Twitterende boeren

Een onder journalisten, beleidsmakers en politici geliefd medium is nog altijd Twitter. Vooropgesteld: het medium is geen doorsnede of afspiegelende weergave van de gemiddelde vox populi, maar onder liefhebbers nog altijd veelgebruikt. In Nederland wordt het sociale medium door 2,8 miljoen mensen gebruikt. Een miljoen van hen doet dit zelfs dagelijks, aldus het jaarlijkse Nationaal Sociaal media Onderzoek.

Tekst gaat verder onder de Tweet.

Ook boeren en bestuurders uit de sector weten hier de weg. Hoeveel boeren dit zijn, is niet na te gaan. Het is een stukje makkelijker geworden om boeren of boergezinden te herkennen sinds de boerenprotesten, want velen hebben gehoor gegeven om de trekker-emoji achter de naam te zetten, als blijk van steun voor de agrarische sector. Twitteren doet men meestal op persoonlijke titel, maar ook veel (overheids)instanties gebruiken het medium om nieuwe plannen, opinie-artikelen of standpunten wereldkundig te maken.

Boeren(bestuurders) op Twitter

De gewone boer in gesprek

Twitter biedt kans om direct met hooggeplaatsten de discussie over een onderwerp te beginnen. Boeren gaan in gesprek met milieulobbyisten, bestuurders delen hun visie op inbreng van parlementariërs. Discussies worden niet onregelmatig tot in de details gevoerd. Vanuit de Tweede Kamer zijn Laura Bromet (GroenLinks), Tjeerd de Groot (D66), Jaco Geurts (CDA) regelmatig bereid om op het sociale medium met boeren in gesprek te gaan. Vrijwel alle Tweede Kamerleden uit de Landbouwcommissie roeren zich ook op Twitter over het landbouwbeleid, de een wat actiever dan de ander.

Twitter is snel nieuwsmedium voor journalisten

Twitter is nog steeds het snelste (nieuws)medium, dus ook veel journalisten zijn er te vinden. Zowel om het nieuws te delen, maar voornamelijk om via het digitale netwerk nieuwtjes te halen. De beelden van de stalbezetting in Boxtel ging afgelopen mei in no-time over Twitter.

In oktober was tijdens verschillende actiedagen de zoekterm #boerenprotest trending: duizenden tweets werden verzonden over het onderwerp. Een onderzoeksbureau gebruikte de uitingen op sociale media om het landelijke sentiment over de boerenprotesten te meten.

Veel volgers op ‘agrarisch Twitter’

Het aantal volgers van een account zegt iets over de populariteit en daarmee de invloed die een twitteraar heeft. Met meer volgers bereik je immers een groter publiek. Het zegt natuurlijk niet alles: niet alle volgers zijn (nog) actief op het medium. Twitter bestaat inmiddels bijna veertien jaar en daalt onder het grote publiek in populariteit. Toch zijn er een aantal namen te noemen die op een of andere manier hun stempel drukken op ‘agrarisch Twitter’.

Zoals Caroline van der Plas, voorheen communicatiemedewerker bij de NVV, tegenwoordig journalist en oprichter van de BoerBurgerBeweging (BBB). Zij krijgt veel aandacht op ‘agrarisch Twitter’. Ze begon ook de BoerBurgerTweet, een wisselaccount waar boeren uit alle sectoren en delen van het land de burger een week lang meenemen naar het boerenerf. Inmiddels volgen 12.400 boeren en burgers het wisselaccount.

Tekst gaat verder onder de foto.

Caroline van de Plas wil met haar nieuwe politieke partij deelnemen aan de volgende Tweede Kamerverkiezingen. Op social media krijgt ze vaak bijval voor haar plannen. - Foto: ANP
Caroline van de Plas wil met haar nieuwe politieke partij deelnemen aan de volgende Tweede Kamerverkiezingen. Op social media krijgt ze vaak bijval voor haar plannen. - Foto: ANP

Met 9.800 volgers heeft Van der Plas zelf meer volgers dan het officiële account van het ministerie van Landbouw (9.300). Ze gebruikt dit forum dan ook dankbaar voor de promotie van haar BBB, waarmee ze over anderhalf jaar mee wil doen aan de landelijke verkiezingen. Niet onregelmatig gaat ze keihard de discussie aan met ‘tegenstanders’ van de huidige landbouw, tot groot genoegen van tientallen boeren, die regelmatig hun complimenten over haar uitleg uitspreken.

Laatste reacties

  • Schrauwen Landbouw

    Als je Tjeerd de Groot de waarheid verteld op Twitter dan blockt hij je gelijk.

  • Alco

    Dankzij dus social media kunnen we elkaar bereiken.
    De media van tv, radio en krant staan niet open voor objectief berichtgeving.

  • GAJ VAN DEN BROEK

    Objectieve berichtgeving bestaat niet.

  • Firma Vellenga

    Soms zijn de teksten niet echt netjes maar laten we dat voor lief nemen. Het voetbal trekt ook publiek aan die daar hun woede kunnen uiten. Het moet er soms uit laten ze dat dan in een stadion of op Twitter doen. Als we er allemaal begrip voor opbrengen en het slaat niet over op het sociale leven kan het heel goed werken. Persoonlijk kan ik er ook wel om lachen wat mensen soms uitkramen. We hebben tenminste duidelijke taal dat gedraai van de politiek daar heb ik meer moeite mee.

  • ENA

    Waar is ons ‘anker’ Bennie Stevelink gebleven

  • Firma Vellenga

    Die is zo wijs om zich even op de achtergrond te houden en eerst maar eens zien welke kant het allemaal uit gaat. Soms hoop ik dat hij ook wat vraagtekens krijgt bij FC en LTO maar dat zie ik nog niet. Wat ons ook weer voor vraagtekens zet. We lezen het.

  • piethermus1

    Bennie houdt ons een spiegel voor. Blijkbaar willen een aantal van de Boerderij-lezers kritiekloze woorden en met zijn allen achter een boerenmessias aan. Kom op, zeg. Onder boeren is in dat opzicht veel lafheid t.a.v. de eigen rol en zelfkritiek is bij velen vreemd. Zelfs als ik dat zeg worden sommigen boos. Maar Boerderij zelf biedt zelf ook wel halfslachtig dat podium. Net zoals de Agrio-bladen.

    Afgelopen vrijdag speelde ik ook voor influencer. <>

  • Alco

    Piet. Ben jij dezelfde voor radio1 en die hier altijd oreert?
    Tjonge jonge!!!!
    Want eerlijk gezegd kan ik voor 100% meegaan in wat je daar zegt.

  • piethermus1

    Ja...

  • Alco

    Ja dus. Want hier doe je net als Calon. Reageren op wat reacties ipv. te reageren op onkunde van de regelgever.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.