ANP-55527712_web

Boerenprotest

Lees in dit dossier al het nieuws, achtergronden en interviews rondom het boerenprotest.

Terug naar dossier
Home

Achtergrond 5 reacties

Boer en burger ontmoeten elkaar in Amsterdam

250 vrijwilligers zijn betrokken bij de Boer & Burger Brunch in Amsterdam. Bij tientallen kraampjes is gratis eten en drinken voor burgers, zodat boeren met hen het gesprek over de landbouw kunnen aangaan.

Toeterend luiden de 25 trekkers op de Dam in Amsterdam de Boer & Burger Brunch in. In alle vroegte kwamen boeren naar het plein in Amsterdam om alles gereed te maken voor de sympathieke boerenactie. Tientallen kraampjes met producten, zoveel mogelijk direct van het boerenerf, staan vrijdagochtend klaar. Ronne Smolders, bestuurslid van Agractie, verwachtte voor aanvang 15.000 bezoekers, zowel boeren als burgers.

Mensen praten veel over boeren, maar nooit eens met. Dus dan komen wij wel naar jullie toe.

De organisatie van de brunch, Agractie, kreeg hulp van 250 mensen uit de agrarische sector. Veel boeren staan zelf achter een kraam met hun eigen producten of die van hun verwerker en bieden het aan iedereen die voorbijkomt, aan.

‘Belangrijk dat we ons verhaal vertellen’

Zoals Aart Jan van der Wind, melkveehouder in Woudenberg. Met de mededeling ‘lekkere belegen 48+-kaas’, deelt hij uit. Zijn doel is vooral om mensen kennis te laten maken met het verhaal achter – in zijn geval – de melkveehouderij. “Ik sprak met iemand die uit Amsterdam kwam en vertelde hem wat wij nog meer doen voor bijvoorbeeld natuur en landschap. Hij wist niet dat er veel meer komt kijken bij de melkveehouderij. Het is belangrijk dat we dat verhaal vertellen. Vandaag is daar een mooie gelegenheid voor, maar misschien moeten we het ook breder trekken dan dit. Met filmpjes bijvoorbeeld.”

Op de foto met de trekker

Een broodje kalfsburger, appelsap, een glas melk of karnemelk, appels, peren, een gekookt of gebakken ei of een broodje eendenvlees ‘het smaakt een beetje als beenham’; boeren en boerinnen delen het allemaal uit. Toeristen kijken wat verbaasd en gaan op de foto met de trekkers.

Roze eieren

‘Why is the egg pink?, vraagt een Aziatische toerist aan Christa Blom van MmmEggies. In haar beste Engels vertelt de Barneveldse pluimveehouder dat ze graag het Nederlandse ei promoten en dat het roze staat voor girlpower. Mmmeggies bestaat namelijk uitsluitend uit boerinnen. Blom is fanatiek ei-promotor en staat met haar rozegeverfde eieren ook bijvoorbeeld langs de Nijmeegse Vierdaagse. Vandaag staat ze in Amsterdam om hetzelfde te doen. “De vraag over het roze ei krijgen we heel vaak, maar het is wel de gelegenheid om het gesprek aan te knopen met mensen.”

Appje van Halsema

Na de toeterende aftrap om 12.00 uur beklimt Bart Kemp van Agractie het podium. “Van burgemeester Femke Halsema kreeg ik een appje dat de organisatie goed ging, dus dat is alvast geslaagd”, zegt hij. Op het podium vertellen verschillende mensen uit de agrarische sector hun ervaringen met de landbouw. Ronne Smolders legt het publiek uit waarom Agractie vandaag in Amsterdam is. “Mensen praten veel over boeren, maar nooit eens met. Dus dan komen wij wel naar jullie toe. Maar ik zou het ook leuk vinden als jullie eens bij ons komen kijken, op het boerenbedrijf.”

Emotioneel verhaal van 15-jarige

Ook landbouwcoryfee Aalt Dijkhuizen mag het podium bestijgen. Hij vertelt onder andere dat de Nederlandse landbouw de meest duurzame in de wereld is en dat de export van Nederlandse producten naar bijvoorbeeld Duitsland eigenlijk gewoon regionale afzet is. De speech van de 15-jarige Anna Grotentraast weet menig bezoeker stil te krijgen. Haar emotionele verhaal over het boerenbedrijf van haar ouders en hoe het haar pijn doet als mensen boeren wegzetten als milieuvervuilers, is voor velen buiten de sector nog onbekend.

‘Een perenboom plant je één keer in je leven’

Ook Judith Appelhof maakt indruk met haar verhaal over de fruitteelt op haar bedrijf in de Betuwe. “Een perenboom plant je een keer in je leven als fruitteler. We zorgen voor ze alsof het onze kinderen zijn. We willen niet dat de bomen ziek worden en zijn blij dat er middelen zijn die ons daarbij helpen.” Ze spoorde de bezoekers op het plein aan om bij het proeven van de aangeboden producten even stil te staan bij de zorg die bij de teelt komt kijken.

Al het nieuws, achtergronden en interviews over de boerenprotesten vind je in dit dossier.

Laatste reacties

  • kanaal

    goed bezig.

  • husky

    Begrip kweken onder de burger, de meesten snappen er geen snars van, goed uitleggen dat stikstof verhaal dat is belangrijk, Het zou de verwerkende industrie en veevoerfabrikanten sieren om zendtijd te kopen om dingen goed uit te leggen.

  • koestal

    Veel burgers denken dat het voedsel uit de supermarkt komt.

  • drikhend

    Beste husky Ik las gisteren al een stuk van Huub Fransen . Deze mengvoederfabrikant geeft al een goed voorbeeld . Deze bedrijven hebben kennis in huis en kunnen veel schrijven en vertellen over de mogelijkheden die op milieu,voer,huisvesting enz. mogelijk zijn . Maar uiteindelijk zal de boer zichzelf ook moeten laten zien op een manier dat een onwetende burger ook ziet en ervaart hoe het is en werkt . Opendagen met daaraan gekoppeld soort beurs met een speurtocht met of belevingstocht met kans op prijzen . Laat mensen zaken beleven en uitzoeken en zorg dat kinderen hier een hoofdrol in kunnen spelen . Kost op eerste gezicht geld . Maar met tractor door land rijden kost ook geld .Laat ze een keer goed eten en drinken en genieten en naar huis gaan met voldaan gevoel . Het stikstof verhaal uitleggen heeft geen zin want in mijn ogen kun je dit niet uitleggen . Want er zal best iets zijn maar berekenen en modullen enz. klint in mijn ogen naar onzin. Dat is gewoon niet uit te leggen . Laat zien wat je gedaan hebt aan verminderen van uitstoot en vertel wat gekost heeft . Dat snapt iedereen.

  • koestal

    Mooie actie.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.