Home

Achtergrond 7 reacties

Van Triest: elke dag vechten voor onze positie

Van Triest Veevoeders bestaat dit jaar zestig jaar. Vader Hein en zoon Rick van Triest staan aan het roer van het bedrijf waar betrouwbaarheid en kwaliteit hoog in het vaandel staan. Een interview.

De vrachtwagens van Van Triest Veevoeders uit Hoogeveen gingen dit jaar talloze keren het internet over. Op 1 oktober tijdens de boerenprotesten stond een aantal wagens prominent op het Malieveld in Den Haag. Een paar maanden eerder werd een video van het complete wagenpark dat al toeterend in colonne over de snelweg reed, massaal bekeken en gedeeld op social media. Het personeel van het veevoederbedrijf organiseerde het als verrassing voor familie Van Triest ter ere van het zestigjarig bestaan van de onderneming.

Lees verder onder het filmpje van de colonne.

 

Dat Van Triest aanwezig was bij de boerenprotesten was niet zonder reden. ‘No farmers, no food’, zo luidde de boodschap die op de trailers was geplakt. “Een krimp van de veestapel en minder boeren is ook voor ons een groot nadeel. Minder dieren betekent voor ons minder voerafzet. Als de boeren er niet meer zijn, wordt de voedselvoorziening in ons land verstoord en bovendien kunnen wij onze deur dan wel sluiten. Daarom zijn we op de barricaden gegaan.

Het is maar de vraag of de stikstofmetingen zo onafhankelijk en correct zijn. Daarom is het belangrijk dat nieuwe, goede metingen snel in gang worden gezet. We hebben in Nederland geen stikstofprobleem, maar een regeltjesprobleem”, vertelt Hein van Triest, de derde generatie in het bedrijf. Samen met zijn zoon Rick, de vierde generatie, heeft hij de dagelijkse leiding over de onderneming die in 1959 officieel werd opgericht als veevoederbedrijf.

Lees verder onder de foto.

Rick en Hein van Triest hebben de dagelijkse leiding over Van Triest Veevoeders in Hoogeveen. Zestig jaar geleden begon de vader van Hein met de handel in voeders. - Foto: Ruud Ploeg
Rick en Hein van Triest hebben de dagelijkse leiding over Van Triest Veevoeders in Hoogeveen. Zestig jaar geleden begon de vader van Hein met de handel in voeders. - Foto: Ruud Ploeg

Familiebedrijf is vreemde eend in bijt met coöperaties

Het bedrijf weet al zestig jaar succesvol te opereren in de markt van vochtrijke krachtvoeders en ruwvoer, ondanks dat het bedrijf ‘een vreemde eend in de bijt is’, zoals vader Hein en zoon Rick het bedrijf typeren. Volgens Hein onderscheidt het bedrijf zich van concurrenten. “We zijn een familiebedrijf en doen alles op onze eigen manier. Tussen onze directe concurrenten zijn wij nog het enige familiebedrijf. De andere bedrijven zijn overwegend coöperaties.” Hein en Rick zien dat als een voordeel. Familiebedrijven zijn volgens Van Triest de ruggengraat en de aanjagers van de economie. “We hebben medewerkers die vaak lang bij ons in dienst zijn. We gaan voor langetermijnresultaten en continuïteit. Dat geeft relaties waarmee we samenwerken vertrouwen.”

Na de superheffing was er minder vraag naar ruwvoer, waarna we ons meer zijn gaan richten op vochtrijke krachtvoeders

Rick noemt het een geluk dat veel toeleveranciers, veelal producenten van levensmiddelen, ook familiebedrijven zijn. Volgens hem zien die bedrijven ook in dat het belangrijk is om Van Triest als afnemer van de bijproducten te behouden. “Anders blijft een markt over die wordt gedicteerd door een handvol coöperaties en beursgenoteerde multinationals. De concurrentie tussen de bedrijven moet toch blijven. Elke dag vechten wij voor het behouden van onze posities die we hebben bij onze leveranciers en zo mogelijk breiden we ze uit. We zeggen wel eens gekscherend tegen onze leveranciers: die vreemde eend moet je wel blijven voeden, anders gaat-ie dood.”

Ook bij de 3.000 klanten, bestaande uit circa 70% rundveehouders en circa 30% varkenshouders in Nederland, Duitsland en België, gaat het om gunnen, aldus Hein. Rick voegt toe dat de meeste klanten trouwe, vaste afnemers zijn en tevens bijna altijd familiebedrijven. Hein: “Het product is bij iedereen praktisch hetzelfde, de prijs ook. Het maakt voor boeren wat dat betreft niet veel uit waar ze hun producten kopen. Ze moeten je de handel gunnen. Dat wij een familiebedrijf zijn, werkt daarin mee. Dat gunnen bereik je ook door goede producten te leveren met vakbekwame chauffeurs en door wat je belooft altijd na te komen. Acht verkoopmedewerkers zijn in vaste dienst om boeren advies te geven over onder andere het juiste product voor het rantsoen.”

Beperkte krachtvoedermarkt is speelveld van Van Triest

Ruim zestig jaar geleden nam de vader van Hein, Hendrikus van Triest, de handel in kolen en Zwaardemakers mengvoeders over van zijn vader, Hendrik van Triest. Hendrikus van Triest ging in 1959 verder met de handel in stro, hooi en bietenblad. Dat verschoof in de loop der jaren naar meer vochtrijke veevoeders. “Na de superheffing was er minder vraag naar ruwvoer, waarna we ons meer zijn gaan richten op vochtrijke krachtvoeders. Die markt ligt ons goed. Vanaf toen is het bedrijf gaan groeien. De handel in vochtrijke voeders is nu onze hoofdtak”, aldus Hein.

Wat het bedrijf ook uniek maakt, is een trein die speciaal voor Van Triest vanuit Oost-Duitsland naar Coevorden rijdt

De producten die Van Triest verhandelt, komen grotendeels van producenten van voedingsmiddelen zoals bierbrouwerijen en aardappelverwerkers, zo’n 20 tot 25 in totaal. “Met sommige leveranciers werken we al veertig jaar samen. Met hen maken we afspraken voor de langere termijn.”

De markt van vochtrijke krachtvoeders waarop Van Triest opereert is er een met beperkte omvang. Een markt waar zo’n 5,5 miljoen ton per jaar in omgaat, waarop vijf grotere en tientallen kleinere spelers actief zijn en waarin Van Triest een marktaandeel van 20 tot 25% heeft, zo schatten vader en zoon in.

“De leveranciers van onze producten, de voedingsproducenten, produceren een redelijk constante hoeveelheid producten. Dat betekent dat er een beperkte hoeveelheid nevenproducten is, die verdeeld moet worden onder een paar bedrijven. Er kan misschien eens een plus van 10% zijn, maar voor de komende jaren zal de productie redelijk stabiel zijn. We merken toenemende aandacht en vraag naar bijproducten. Het zijn eiwit- en energierijke producten uit de regio die een mooie vervanging kunnen zijn voor bijvoorbeeld soja of granen. We zien dat veebedrijven daar bewust mee bezig zijn.”

In zestig jaar uitgegroeid tot bedrijf met zeventig werknemers

Van Triest Veevoeders werd ruim zestig jaar geleden gestart door Hendrik van Triest en werd in 1959 overgenomen door Hendrikus van Triest, de vader van Hein en de grootvader van Rick. Hein en Rick staan nu aan het roer van het bedrijf. Rick heeft samen met zijn broer Marc een meerderheidsbelang in de veevoertak.

Foto: Van Triest
Foto: Van Triest

Het veevoederbedrijf is uitgegroeid tot een bedrijf met zeventig werknemers en een wagenpark van 35 wagens. De jaarlijkse omzet van het veevoederbedrijf is € 50 miljoen. Het grootste deel van de klanten, ongeveer 80% is gevestigd in Nederland en 10% in België en 10% in Duitsland.

Naast de handel in veevoeders heeft familie Van Triest een vastgoedtak en een bedrijf dat handelt in nieuwe en gebruikte trucks, Van Triest Trucks bv. Marc heeft hierover de leiding.

Eigen wagenpark rijdt nauwelijks leeg

Een eigen wagenpark is voor Van Triest erg belangrijk: “60% van het transport doen we zelf. Zo kunnen we betrouwbaar en flexibel leveren. Daarnaast hebben we vaste vervoerders die dagelijks voor ons rijden. Dat vinden we prettig werken.” Dat de wagens er altijd spic en span uitzien, is geen toeval. Twee keer per week krijgen ze een uitgebreide wasbeurt. Daarmee worden belangrijke kernwaarden van Van Triest, zoals netheid, hygiëne en betrouwbaarheid, zichtbaar via het wagenpark.

Lees verder onder het filmpje met daarop het wagenpark van Van Triest.

 

Alle werkzaamheden van Van Triest worden gecoördineerd vanuit Hoogeveen en Coevorden. “Onze leveranciers zitten verspreid over Nederland, Duitsland en België, waar we dagelijks de producten halen. Hierdoor rijden onze vrachtwagens praktisch niet leeg, wat een positieve bijdrage levert aan het rendement en het milieu.”

Wat het bedrijf ook uniek maakt, aldus Hein, is een trein die speciaal voor Van Triest vanuit Oost-Duitsland naar Coevorden rijdt. De trein vervoert een eiwitrijk nevenproduct van de bio-ethanolproductie uit granen en komt twee tot drie keer per week met 1.500 tot 1.600 ton naar Nederland gereden. In Coevorden wordt het product, GrainPro, in silo’s opgeslagen. “We hebben op zowel onze locatie in Hoogeveen als Coevorden silo’s staan waarin meer dan 20.000 ton product kan worden opgeslagen. Op die manier kunnen wij onze klanten altijd beleveren en onze leverancier ontzorgen. In het geval van een calamiteit kunnen we producten afhalen zonder het meteen naar een boer te moeten brengen”, zo legt Rick uit.

Een goederentrein met 54 containers vol tarwegistconcentraat arriveert op het terrein van de Euroterminal in Coevorden (Dr.). Elke container bevat bijna 26 ton tarwegistconcentraat. - Foto: Jan Sibon
Een goederentrein met 54 containers vol tarwegistconcentraat arriveert op het terrein van de Euroterminal in Coevorden (Dr.). Elke container bevat bijna 26 ton tarwegistconcentraat. - Foto: Jan Sibon

Op de vraag of er nog zestig jaar bijkomt, reageert zowel Hein als Rick: “Hiervoor doen wij ons uiterste best en we hopen dat ons dit gegeven wordt.” Hein veranderde een aantal zaken toen hij het bedrijf van zijn vader overnam, met name de directe verkoop aan de boer en eigen transport. Rick wil vooral verdergaan op de lijn die zijn vader heeft ingezet. “Gewoon doorgaan op de goede ingeslagen weg en eruit halen wat erin zit lijkt me het beste”, zo besluit Rick.

Laatste reacties

  • koestal

    goede steun voor de boer !

  • E.Dijkstra

    hoort bierborstel met water verdunnen ook bij een overleef strategie?

  • gjh

    als duurste hoef je toch niet te vechten voor je positie ???

  • veldzicht

    @E.Dijkstra.Wat is dat voor een rare vraag.Je zou wel gauw door de mand vallen lijkt mij.

  • gebr.hendrikx1

    Evt. ds-verschil wordt altijd correct opgelost

  • BO(skabout)ER

    mooi bedrijf!

  • farmerbn

    Het gaat altijd over de gunfactor. Eigenaren moeten dus onder de radar blijven en geen gekke dingen doen en vooral niet op de lijst komen van rijkste Nederlanders.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.