Home

Achtergrond

Dutch Food Week is ‘meer dan de boer’

Met een naamsverandering, internationale ambities en meer sponsoren doet de organisatie van de Dutch Food Week er dit jaar ‘een schepje bovenop’.

De Dutch Food Week vindt dit jaar voor de 5e keer plaats, van 5 tot en met 16 oktober. Dit jaar voor het eerst onder deze naam, daarvoor bekend als de Dutch Agri Food Week. Dit jaar wil de organisatie ‘er een schepje bovenop doen’. De week moet naast regionale bekendheid, meer landelijke en internationale aandacht krijgen. Voorzitter van de Dutch Food Week is Aalt Dijkhuizen. Dijkhuizen: “We hebben dit jaar als doel om de kracht van de Nederlandse agrifoodsector in regionaal, nationaal en internationaal perspectief te laten zien”.

Centraal thema

Het centrale thema van dit jaar is ‘wat eten we?’. “Het is een vraag die bijna iedereen elke dag wel stelt”, aldus Dijkhuizen. “Tegelijkertijd is het een dubbele vraag: weten we eigenlijk wat we eten? Waar komt ons eten vandaan, hoe is het bewerkt en welke ingrediënten heeft het?”

Diverse bedrijven, waaronder ook boerenbedrijven, stellen hun bedrijf open voor publiek en organiseren activiteiten tijdens de Dutch Food Week. - Foto: Anne van der Woude
Diverse bedrijven, waaronder ook boerenbedrijven, stellen hun bedrijf open voor publiek en organiseren activiteiten tijdens de Dutch Food Week. - Foto: Anne van der Woude

Activiteiten door heel Nederland

Tijdens de 11 dagen durende week vinden door het hele land verspreid activiteiten plaats. Organisatoren van evenementen kunnen hun evenement zelf aanmelden voor de week. “De meeste activiteiten hebben te maken met het centrale thema, sommige zijn wat breder.” Het openingsevenement organiseert de organisatie van de Dutch Food Week zelf en dat geeft het startschot met een fototentoonstelling van de Fotograaf des Vaderlands Jan Dirk van der Burg. Hij heeft 10 foto’s gemaakt van huishoudens aan het avondeten. Daarnaast zijn alle ingrediënten apart gefotografeerd en door Wageningen Universiteit voorzien van informatie over onder andere de herkomst en voedingswaarde.

Naamsverandering

De naam van het evenement veranderde dit jaar van Dutch Agri Food Week naar Dutch Food Week. Dijkhuizen: “Food is de insteek, met de boer als belangrijke schakel. Maar er is meer. We willen de kracht van en de vernieuwing in de hele keten laten zien, van boer tot winkelvloer. Het is een geweldige sector die internationaal hoog aangeschreven staat. Alle facetten komen aan bod. Daarmee hopen we de hele keten beter te positioneren en bij te dragen aan een betere waardering.” De week is volgens Dijkhuizen echter geen ‘mooi-weer-show’. Discussies en meningsverschillen over wat we eten of zouden moeten eten en waarom, zijn juist goed.” Zo is er ook een evenement met De Vegetarische Slager. Dijkhuizen: “Ook bij vegetarische producten kunnen we onszelf afvragen wat we dan eten en wat er aan deze producten wordt toegevoegd en of dat gezond is.”

Evenement groeit ieder jaar

De Dutch Food Week is 5 jaar geleden opgezet door de Topsector Agri&Food, samen met AgriFood Capital, Brightlands Greenport Venlo, FoodValley NL en Greenport Westland-Holland. De editie van vorig jaar telde 175 evenementen, georganiseerd door 425 organisaties op meer dan 1.000 locaties in Nederland. Er kwamen zo’n 71.000 bezoekers op af. “Ieder jaar groeit het aantal bedrijven dat meedoet, het aantal activiteiten en het aantal bezoekers. Dit jaar hebben we ook fors meer sponsoren weten aan te trekken”, aldus voorzitter Aalt Dijkhuizen. Partners van de evenementenweek zijn bedrijven, overheden en kennisinstellingen.

Lunch bij de koeien

De soort activiteiten lopen uiteen van congressen tot kooksessies en van rondleidingen tot demonstraties. Een bedrijf dat meedoet aan de Dutch Food Week is melkveebedrijf Udink in Markelo. Op 13 oktober organiseert het bedrijf een ‘lunch bij de koeien’. De activiteit is speciaal voor de Dutch Food Week bedacht. Alina Udink vertelt: “Via Boerderijeducatie Nederland wisten we van de Dutch Food Week af. We wilden voor deze week graag een activiteit organiseren waarbij verbinding tussen boer en burger centraal staat.” De familie Udink wilde graag aansluiten bij het centrale thema van de week en zocht daarvoor samenwerking met Het Eetbare Erf. “Deze werkgroep stelt gerechten samen van producten van ‘eigen erf’, oftewel van producten van dichtbij, zoals uit de moestuin. De recepten zijn gebaseerd op gerechten van vroeger, die niet meer zo bekend zijn.” Bezoekers aan het melkveebedrijf krijgen een rondleiding en vervolgens een lunch geserveerd aan tafels die bij de koeien staan. “We hopen op toch wel zo’n 30 bezoekers”, zo besluit Alina Udink.

Of registreer je om te kunnen reageren.