Home

Achtergrond 4 reacties

Trend 5: Zuivel schuift op naar bio

Wat zijn de trends van 2019? Trend 5: Extra duurzaamheid verkoopt, als het ten minste nog niet zo duur is als biologisch. Zie hier de nieuwe zuiveltrend.

Om nou te zeggen dat de melksector een eilandje dreigde te gaan worden zonder extra duurzame zuivelstromen en/of Planet Proofproducten, is misschien iets te veel gezegd. Toch zijn veel andere agrarische bedrijfstakken de zuivel al voorgegaan met Planet Proof-achtige producten. De agf-sector is al volop inde markt met extra duurzame consumptieaardappelen, groenten en fruit. Ook zijn er al Planet Proof-eieren, kipvlees en zelfs tulpen.

Lees ook: Trends in de landbouw: (Geo)politiek bepaalt klimaat

Weerstand

De melkveehouderij zal verder moeten meebewegen in deze trend richting extra duurzaamheid. Als altijd is er ook weerstand, zoals die er eveneens was tegen weidemelk en andere aanvullende marktwensen. De verschillen in beloning zullen echter de doorslag gaan geven. Want, supermarkten hebben al lang ontdekt dat duurzaamheid verkoopt. De extra omzet door de verkoop van Planet Proof-achtige producten is vele malen groter dan de gewone omzetgroei in de supermarkt, zo weet men in de retail-wereld. Zuivelverwerkers weten dat ook en spelen daar op in.

Duurzaamheid verkoopt goed

Extra plus op melkprijs

Royal A-ware was er als eerste mee en betaalt nu de leveranciers van ‘Albert Heijn-melk’ 3 cent per kilo melk extra. Ook coöperatie DeltaMilk haakte hierbij aan. FrieslandCampina is druk bezig met een inhaalslag, terwijl ook kaasmaker Cono haar melkstroom extra verduurzaamt. Ongetwijfeld zullen meerdere verwerkers volgen, want ook grote industriële voedselverwerkers; de Unilevers en Nestlé’s, weten dat meer duurzaamheid goed verkoopt. Niet bij alle consumenten, maar wel bij een brede categorie, zowel in Europa als daarbuiten. In landen als China en Japan kan daarmee een behoorlijke groep kopers worden aangeboord.

Biologische kindervoeding

Niet voor niets is FrieslandCampina al een tijd lang bezig om ook biologische kindervoeding en andere zuivelproducten op de Chinese markt te krijgen. Dat is wel een product in een nog iets hogere prijscategorie, maar het geeft wel aan in welke richting een deel van de daar zich beweegt.

Steeds meer richting biologisch

Extra duurzame melk maakt de afstand tussen de ‘hoofdstroom’ en bio-zuivel steeds kleiner. Zo’n 10 jaar terug was er de gangbare hoofdstroom en bio-melk. Nu is weidemelk de hoofdstroom. Extra duurzame melk komt op, als plus bovenop weidegang.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Als consumenten echt meer geld geven voor die producten moet de overheid stoppen met verhoogde eisen. Mensen die minder vee en/of boeren willen zullen wel van de overheid willen dat er strengere eisen komen. Meer opties voor hetzelfde geld en als dat niet kan minder vee en/of boeren.

  • farmerbn

    Dus geen verbod op glyfosaat maar de mogelijkheid om tegen meerprijs vlog-melk te kopen. Enz.

  • Alco

    Luchtballonnen kunnen net zolang groter worden tot dat ze knappen!

  • magele

    Het is allemaal boerenbedrog, gaat door tot de wal het schip keert.

Of registreer je om te kunnen reageren.