Home

Achtergrond

Bedrijfsopvolging: communicatie is de sleutel tot succes

Een goede communicatie met de familie en betrokken partijen, zoals de accountant, is essentieel voor succesvolle bedrijfsopvolging, zegt Bert van Zeelst op een bijeenkomst ‘duurzame bedrijfsopvolging’ op initiatief van opleidingsinstituut Helicon afgelopen week.

Dit jaar doen 12 studenten, potentiële bedrijfsopvolgers, mee aan het project om een visie te ontwikkelen voor bedrijfsopvolging. Ook hun ouders zijn actief betrokken bij het project. De informatieavond vond plaats in een recreatieruimte bij vof Van Zeelst van den Oord in Hedel (Gelderland).

Instappen was niet makkelijk

Bert van Zeelst (52) heeft een melkveebedrijf en recreatietak in het Gelderse Hedel, en vormt sinds 2014 een vof met zijn vrouw Ine en zijn 22-jarige zoon Joris. “Joris is 1 van de 4 kinderen die met goede moed en volle inzet het melkveebedrijf voortzet”, aldus Bert. Joris is in een moeilijke tijd in de vof gestapt: het fosfaatquotum en veestapelverkleining stonden voor de deur. “Het was niet makkelijk om vee weg te doen: op dat moment wist Joris niet zeker of hij wel verder wilde met het bedrijf.”

Bedrijfsopvolger Joris van Zeelst (22) melkt 180 koeien in zijn melkcarrousel. In 1.15u heeft hij ze alle 180 gemolken. - Foto: Bert Jansen
Bedrijfsopvolger Joris van Zeelst (22) melkt 180 koeien in zijn melkcarrousel. In 1.15u heeft hij ze alle 180 gemolken. - Foto: Bert Jansen

Door middel van goede gesprekken met de familie en de bank is de familie Van Zeelst er positief onder gebleven: er kwam mogelijkheid tot uitbreiding. Gelukkig maar, want Bert vermoedt dat het bedrijf zonder intrede van Joris nu half zo groot zal zijn. Zonder investering en uitbreiding gaat het hard achteruit: misschien hadden we in 10-15 jaar wel geen boerderij meer gehad zonder de uitbreiding en intrede van Joris”, aldus Van Zeelst. Op de vraag hoe de toekomst er verder uitziet, antwoordde Bert dat Joris waarschijnlijk binnen 5 à 10 jaar het melkveebedrijf volledig overneemt.

Communicatie biedt uitkomst

De communicatie binnen de familie Van Zeelst was de sleutel tot succes. Voordat Joris in de vof gestapt is, heeft de familie alles intern goed doorgesproken. “We hebben altijd iedereen betrokken bij alle gesprekken die er gevoerd werden. Of het nou ging om overname, financiële zaken, de strategie, of het bedrijfsplan, we hebben alles open besproken”, aldus Van Zeelst.

Het is een waardering en wisselwerking tussen iedereen in ons gezin

Op deze manier heeft de familie ruimte kunnen bieden aan de bedrijfsopvolger Joris, maar ook aan de andere 3 kinderen. “Al mijn kinderen hebben kunnen studeren. Ook met samenwonen en verhuizen staan we voor elkaar klaar: het is een waardering en wisselwerking tussen iedereen in ons gezin.” Verdere familie en aanhang is er bewust buiten gelaten. Dit is een kwestie die het gezin zelf op wilde lossen. “Het pad loopt nooit recht, maar door te praten en om tafel te gaan kom je eruit: je moet open zijn, en niet in je eentje blijven modderen”, aldus Van Zeelst.

Toekomstperspectief

Vof van Zeelst heeft momenteel 180 melkkoeien en zo’n 80 stuks jongvee. Zoon Joris werkt fulltime op de boerderij en is daarmee voor 70% verantwoordelijk voor de dagelijkse werkzaamheden. Joris heeft plannen in de toekomst uit te breiden naar 300 melkkoeien. Bert besteedt veel tijd aan de recreatietak – het boerengolf en de recreatieruimtes – en aan een bruin café dat hij met een vriend runt. Zijn vrouw Ine verzorgt de kalveren en helpt mee in de horecatak van het bedrijf. Het melkveebedrijf en de recreatietak vallen samen onder 1 bedrijf. “Momenteel hebben we 15 parttimers aan het werk in de horeca. Hoe we het precies voort gaan zetten, weten we nog niet”, aldus Van Zeelst. Joris heeft in ieder geval weinig met de recreatietak. Wel geeft Bert aan dat misschien zijn enige dochter Nadine interesse heeft, maar waarschijnlijk niet op deze locatie. “Met goed overleg komen we hier wel uit; zij is voorlopig nog 4 tot 5 jaar bezig met haar studie”, aldus Van Zeelst.

Boerenbedrijven zijn familiebedrijven

Ook agrarische bedrijfsadviseurs vroegen reeds om extra aandacht voor bedrijfsopvolging. “Boerenbedrijven zijn vaak familiebedrijven: er is geen afdelingschef waar je je verhaal kwijt kunt, je hebt continu met familie van doen”, aldus familiebedrijfdeskundige Erik Bakker. Hij benadrukt het belang van een goede communicatie: alle neuzen moeten dezelfde kant op staan.

De jeugd is de toekomst

De cijfers van het minieme aantal jonge boeren in Nederland liegen er niet om. Slechts 7% van de agrarische bedrijfshoofden is jonger dan 35 jaar, meldt vicevoorzitter Iris Bouwers van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK). In 1979 was dit nog 24%. “We moeten jonge boeren stimuleren en inspireren het bedrijf voort te zetten”, aldus Bouwers. De toekomst van een duurzame verantwoorde landbouw ligt in hun handen. Belemmeringen en redenen tot afkeer moeten uit de weg genomen worden, vindt Bouwers.

Of registreer je om te kunnen reageren.