Home

Achtergrond

PepsiCo strijdt om de consument

Boerderij volgt iedere week de ontwikkelingen van grote agrifoodbedrijven die beursgenoteerd zijn, zoals fabrikant van voedingsmiddelen PepsiCo.

PepsiCo ontstond met de fusie van Pepsi-Cola en Frito-Lay in 1965. Pepsi-Cola ontstond rond 1900 en Frito-Lay in 1961 door ook een fusie tussen twee bedrijven. De fusie die zorgde voor het ontstaan van PepsiCo bracht de productie van frisdranken als Pepsi-Cola en Mountain Dew samen met de productie van chipsmerken als Cheetos en Lay’s. Vandaag de dag zijn dat nog steeds de herkenbare merken binnen het bedrijf.

PepsiCo in het kort

  • Hoofdvestiging: New York, Verenigde Staten 
  • Producten te koop in 200 landen wereldwijd 
  • 263.000 werknemers wereldwijd 
  • Netto-omzet $ 63,5 miljard – winst $ 4,9 miljard 
  • Laagste beurskoers in 2018: $ 96,16 – hoogste beurskoers in 2018: $ 121,76

PepsiCo is in het verleden eigenaar geweest van fastfoodketens waaronder KFC, Pizza Hut en Taco Bell. Die werden als een gezamenlijk merk verkocht in 1997. Daarna nam PepsiCo verschillende merken over om zich weer te richten op de productie en verkoop van voedingsmiddelen en dranken. Daarbij zat onder meer ontbijtgranenfabrikant Quaker.

Bekijk het prijsverloop van aandelenkoersen PepsiCo

Eerste Amerikaanse merk in voormalige Sovjet Unie

In de jaren 70 was Pepsi-Cola het eerste Amerikaanse consumentenmerk dat werd geproduceerd en verkocht in de voormalige Sovjet Unie. In 2011 nam het bedrijf het Russische Wimm-Bill-Dann over en werd daarmee het grootste voedsel- en drankenbedrijf in Rusland. Met deze overname ging PepsiCo ook de zuivelbranche in. Het Russische bedrijf haalde 70% van de omzet uit de verkoop van zuivelproducten. Niet alleen in Rusland zit de voedingsmiddelenproducent in de zuivel. Ook in Brazilië, China en India verkoopt PepsiCo inmiddels zuivelproducten.

Strijd PepsiCo en Coca-Cola

Op het gebied van frisdranken is Coca-Cola de grootste concurrent. Er wordt wel gezegd dat er een heuse cola-oorlog woedt tussen de twee bedrijven. Vooral in de marketing wordt hard tegen hard gespeeld. Tegenwoordig is het moeilijker de ongezond aangemerkte cola aan de man te brengen. Een topman van PepsiCo vertelde eerder dit jaar in een interview met persbureau Bloomberg dat de concurrentie duidelijk het adverteren aan het opschroeven is en dat PepsiCo dat ook doet en meer gaat doen dan de concurrentie.

PepsiCo sloot onlangs nog een deal met Madison Square Garden, een arena in New York waar veel evenementen plaatsvinden. Een overwinning, want Coca-Cola was het merk dat tot dan toe werd verkocht in de arena. Dat contract werd al in 1910 getekend.

Consument vraagt gezonde producten

In 2017 moest PepsiCo het vooral hebben van de verkoop van snacks. De tak van dranken presteerde slechter. Het bedrijf merkt dat consumenten steeds meer vragen naar gezondere producten en frisdranken links laten liggen. Het bedrijf speelt hier op in. Eén van de strategische doelen van PepsiCo is om in 2025 tenminste twee derde van de drankjes terug te brengen naar 100 calorieën per klein flesje. Een zelfde soort doel is er voor verzadigd vet. Op deze manier doet PepsiCo zijn best de strijd om de consument te winnen van concurrenten.

Boerderij volgt iedere week de ontwikkelingen van grote agrifoodbedrijven die beursgenoteerd zijn. Bekijk alle reportages hier.

Meer informatie over de aandelenkoersen vindt u in Boerderij op Maat:  

ForFarmers
Südzucker
Deere
Agco
CNHI
Fonterra

Of registreer je om te kunnen reageren.