ANP-46291551

Ontwikkelingen van agrifoodbedrijven

Terug naar dossier
Home

Achtergrond

Europa belangrijk voor Amerikaanse Mondelez

Boerderij volgt iedere week de ontwikkelingen van grote agrifoodbedrijven die beursgenoteerd zijn, zoals voedingsmiddelenproducent Mondelez.

De naam Mondelez zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen. De merken die onder dit bedrijf vallen zijn echter alom bekend, ook in Nederland. Zo liggen in de Nederlandse supermarkten biscuitmerken belVita, LU en Prince, chocolademerken Côte d’Or, Milka en Toblerone, Philadelphia-smeerkaas en Stimorol-kauwgum. Allemaal merken die onder Mondelez vallen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Het Amerikaanse voedingsconcern Mondelez is in Nederland vooral bekend van het chocolademerk Milka. - Foto: ANP
Het Amerikaanse voedingsconcern Mondelez is in Nederland vooral bekend van het chocolademerk Milka. - Foto: ANP

De belangrijkste productgroep voor de fabrikant wat betreft omzet is de biscuitdivisie. De koekjes zijn goed voor 42% van de omzet. Uit de meest recente kwartaalresultaten werd duidelijk dat de verkoop van Oreo en Milka in de lift zitten, ondanks de veranderende voorkeuren van consumenten voor gezonder voedsel.

Mondelez in het kort

  • Hoofdvestiging: East Hannover, New Jersey, Verenigde Staten 
  • 125 productielocaties in 80 landen 
  • 83.000 werknemers 
  • Producten verkocht in 160 landen 
  • Omzet $ 25,9 miljard (€ 22,3 miljard) – winst $ 2,9 miljard (€ 2,5 miljard)

Europa belangrijkste markt voor Mondelez

Mondelez is een Amerikaans bedrijf, maar haalt het grootste deel van de omzet van buiten de Verenigde Staten.
Europa is de belangrijkste markt voor het bedrijf. Van de omzet in 2017 kwam 37% uit Europa en 26% uit Noord-Amerika.

Speculaties over overname door Kraft Heinz

Hoewel er een aantal jaar geleden werd gespeculeerd dat Mondelez overgenomen zou worden door Kraft Heinz, is het (nog) niet zover gekomen. Een overname zou interessant zijn, aangezien de 2 bedrijven één waren tot 2012. Mondelez is in 2012 ontstaan uit een splitsing van het bedrijf Kraft Foods. De ene helft hield de Kraft naam en omvatte producten gericht op de Noord-Amerikaanse markt. Later ging dit deel samen met Heinz en ontstond Kraft Heinz. De andere helft werd het ‘hippe’ Mondelez dat zich meer op de snacks richt.

Mondelez komt met varianten op producten

Mondelez heeft, net als andere voedingsfabrikanten, te maken met veranderende voorkeuren van consumenten. De fabrikant speelt daarop in door met varianten op de bestaande producten te komen die minder suiker en meer proteïnen bevatten.

In 2013 werkten nog 107.000 mensen voor Mondelez, vorig jaar waren dat er nog 83.000

Sinds de afsplitsing van Kraft Foods is er een opvallend daling te zien van het aantal werknemers. In 2013 werkten nog 107.000 mensen voor Mondelez, vorig jaar waren dat er nog 83.000. Het aantal productielocaties is ook flink afgenomen: van 171 in 2013 naar 125 in 2017.

Omzet daalt flink sinds 2013

Sinds 2013 heeft het bedrijf regelmatig desinvesteringen gedaan. De omzet van Mondelez is sindsdien ook flink geslonken. In 2013 maakte de fabrikant van Oreo-koekjes een omzet van $ 35,3 miljoen (€ 30,9 miljoen). In 2017 was dit nog maar $ 25.896 (€ 22,3 miljoen). Na even een wat minder jaar in 2016, was de winst in 2017 wel boven het niveau van 2013. Met minder omzet weet Mondelez nu meer winst te maken.

Bekijk het prijsverloop van aandelenkoersen Mondelez

Op de beurs is Mondelez vanaf de afsplitsing op 1 oktober 2012 opgekrabbeld van een koers van $ 27.81 naar zo’n $ 42,00 per aandeel. Het hoogste bedrag werd in mei vorig jaar behaald met $ 47,19. Dat gebeurde na de bekendmaking van de kwartaalresultaten die beter uitpakten dan werd verwacht.

Boerderij volgt iedere week de ontwikkelingen van grote agrifoodbedrijven die beursgenoteerd zijn. Bekijk alle reportages hier.

Meer informatie over de aandelenkoersen vind je in Boerderij op Maat:  

ForFarmers
Südzucker
Deere
Agco
CNHI
Fonterra

Of registreer je om te kunnen reageren.