Home

Achtergrond

‘Op oude weg met LIV doorgaan is irreëel’

De LIV wordt een nationaal sectorevent. Beleving en kennis staan centraal.

Het roer gaat om bij Easyfairs Evenementenhal, de organisator van de Landbouwdagen Intensieve Veehouderij (LIV). De LIV houdt op te bestaan en wordt vervangen door twee nationale vakevents. Eentje voor de pluimveehouderij, in Hardenberg. De ander voor de varkenshouderij, in Venray. In maart 2019 vindt het pluimvee-event plaats, een maand later het varkensevent.

Natascha Halbertsma, lid agrarisch team Easyfairs. - Foto: Ghislaine Boon
Natascha Halbertsma, lid agrarisch team Easyfairs. - Foto: Ghislaine Boon

Aan een lange traditie komt een eind. In 2016 vierde de LIV haar 20-jarige bestaan in Hardenberg. In Venray komt de intensieve veehouderij sinds 2011 ieder jaar bij elkaar. Niettemin is het tijd voor verandering, legt Natascha Halbertsma uit, lid van het agrarisch team van Easyfairs.

Waarom verandering?

“Simpelweg omdat de sector ook snel verandert. Steeds meer veehouders boeren op meerdere locaties, en bedrijven in de periferie groeien mee. De consolidatie gaat snel. Dat was voor ons een heel belangrijke reden om een jaar geleden te heroverwegen hoe we verder zouden gaan met de LIV. We hebben een externe deskundige ingehuurd, die ons heeft bijgestaan bij het veranderplan. Zelf sta je dicht op je werk. De exposanten geven natuurlijk ook feedback. Maar de afweging om te veranderen, is echt vanuit onze analyse gekomen.”

Wat krijgen veehouders terug voor de LIV?

“Twee landelijke vakevents, een toegespitst op de pluimveehouderij, de ander op de varkenssector. Voor de kalverhouderij komt mogelijk ook een event. Het belangrijkste dat de bezoeker zal merken, is dat de events beter aansluiten op de vragen waar hij of zij mee loopt. Dat geldt zowel voor de inhoud als voor de beleving. Er komt bijvoorbeeld een aantal kennistheaters om meer diepgang te bieden.

‘Het moet ook gezellig zijn, maar met meer diepgang’

Beleving komt terug in de aankleding van de hallen. De opstelling in de nieuwe vorm is ook niet meer zo strak als voorheen. Tegelijk wordt ingespeeld op trots. Bijvoorbeeld door live-cooking, zodat bezoekers mooie varkens- of pluimveevleesgerechten kunnen zien en eten.

Netwerken en relatieonderhoud blijven belangrijk in de nieuwe vorm. Het moet ook gezellig zijn, maar met meer diepgang. Om die diepgang te borgen, werken we samen met zogeheten strategische partners, die de invulling verzorgen van de kennisprogramma’s. Thema’s zijn bijvoorbeeld verduurzaming, risicomanagement, hightech, afzet/verkoop en educatie/scholing.”

Hoe reageren exposanten op jullie plan?

“Voor het grootste deel heel positief. We hebben de plannen bij hen getoetst. Na deze toetsing was het voor ons duidelijk dat dit de juiste koers is. Nog 20 jaar doorgaan op de oude weg is niet realistisch. We verwachten dat bezoekers die een keer de LIV oversloegen, weer terugkomen. We bieden een relevant programma voor bedrijfseigenaren en hun personeel. Volgens mij is je tijd als bezoeker van een event goed besteed.”

Of registreer je om te kunnen reageren.