Home

Achtergrond

Geen tachograaf en rijtijden voor Amerikaanse boer

Boeren en paardeneigenaren dreigden in de VS aan de tachograaf en beperkte rijtijden te moeten.

De 21e eeuw is ook voor Amerikaanse truckers begonnen. In plaats van het ouderwetse papieren logboek, waarin bestuurders decennialang hun rijtijden bijhielden, zit er sinds eind vorig jaar in vrachtwagens een elektronisch logboek. Net zoals de in Europa gebruikte digitale tachograaf. Het federale agentschap dat toeziet op de regels, liet echter lange tijd in het midden of ook agrarisch transport meegaat in de revolutie.

Rijtijden golden nooit voor boeren

Boeren, en vooral paardenhouders, hoefden nooit te voldoen aan de vroegere eis tot het bijhouden van rijtijden, laat staan tot de verplichting om een commercieel rijbewijs te behalen. “Gedurende dertig jaar vlogen eigenaren van paarden, die hun dieren vervoeren naar rodeo’s, wedstrijden en competities, een beetje onder de radar”, erkent Cliff Williamson, belast met regelgeving bij de American Horse Council.

Zelfs inspecteurs van het federale agentschap begrijpen niet wanneer de vrijstelling wel of niet geldt

Maar met het uitzicht op strengere wegcontroles en het uitblijven van helderheid voor de landbouw, trokken belangenorganisaties in Washington aan de bel. Op zich kan het Farm Bureau zich vinden in een vrijstelling voor agrarisch vervoer voor minder dan 150 mijl. Maar volgens ’s lands grootste agrarische koepel begrijpen zelfs inspecteurs van het federale agentschap niets een wanneer de vrijstelling wel of niet geldt.

Boeren, en vooral paardenhouders, hoefden nooit te voldoen aan de vroegere eis tot het bijhouden van rijtijden, laat staan tot de verplichting om een commercieel rijbewijs te behalen. - Foto: ANP
Boeren, en vooral paardenhouders, hoefden nooit te voldoen aan de vroegere eis tot het bijhouden van rijtijden, laat staan tot de verplichting om een commercieel rijbewijs te behalen. - Foto: ANP

Professionele vervoerseisen voor ruiters

De organisatie van paardenhouders deed er een schepje bovenop. “Er bestaat grote frustratie in de agrarische gemeenschap over de reikwijdte van de regelgeving”, schreef de organisatie van Williamson aan de Federal Motor Carrier Safety Administration. Zo’n 27 miljoen Amerikanen rijden jaarlijks paard, maar de meesten als amateur. Echter, ook zij vreesden ineens aan professionele vervoerseisen te moeten voldoen.

Een recent gepubliceerde verduidelijking van de federale regels haalt de kou grotendeels uit de lucht. Zolang het transport niet ‘zakelijk gerelateerd’ is, hoeven transporteurs van paarden geen elektronisch logboek in hun truck te installeren. Waarbij het strijden om prijzengeld niet geldt als ‘zakelijk’. Alleen als een truck met oplegger zwaarder weegt dan elf ton, moet wel aan professionele eisen worden voldaan.

De paardensector in Amerika is jaarlijks goed voor een omzet van 102 miljard dollar en 1,4 miljoen banen

Williamson noemt de vrijstelling ‘een goed teken’. “We waarderen de aandacht die onze sector heeft gekregen.” De paardensector in Amerika is jaarlijks goed voor een omzet van 102 miljard dollar en 1,4 miljoen banen.

Vervoer naar veemarkt en koeienshow

Nu eist het Farm Bureau nog bevestiging van vrijstelling voor vervoer van en naar veemarkten en koeienshows. “Dieren gedragen zich onvoorspelbaar tijdens markten”, stelt de landbouwkoepel. De nodige rust tijdens het in- en uitladen en de soms lange wachttijden bij dergelijke shows, zou genoeg reden zijn om boeren geen maximale reistijden op te leggen.

Of registreer je om te kunnen reageren.