Home

Achtergrond 10 reacties

Poldermodel voor voertuigen op de polderwegen

De typisch Nederlandse poldermethode moet een doorbraak brengen voor de problematiek rondom de trekkerregistratie. Tot nu toe lijkt het te lukken.

Nederland is nog bijna het enige land in Europa waar trekkers niet geregistreerd worden. Nog altijd mogen trekkers zonder kenteken de weg op. Het is niet zo dat er vanuit Den Haag nooit pogingen gedaan zijn om kentekens voor trekkers in te voeren. Het dossier speelt al bijna 15 jaar. Een stevige lobby tegen de invoering van de kentekenplaten trok tot nu toe aan het langste eind, maar hier lijkt verandering in te komen.

Wetsvoorstel onverwacht weggestemd

In december 2016 werd het wetsvoorstel voor de invoering van de kentekenplicht onverwacht weggestemd door de Tweede Kamer. Toenmalig verkeersminister Melanie Schultz van Haegen werd teruggestuurd naar de tekentafel om op een andere manier aan de Europese eis voor invoering van APK voor trekkers die harder kunnen dan 40 km/u te voldoen.

Een alternatief kwam er echter niet op korte termijn. De wettelijke ingangsdatum voor de invoering van de APK-plicht, 20 mei 2018, is inmiddels verstreken en de Europese Commissie heeft Nederland officieel in gebreke gesteld. Er is dus haast geboden om met een oplossing te komen. Als Brussel een infractieprocedure start, kan dit miljoenen gaan kosten.

Grote meningsverschillen

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat riep daarom de betrokken partijen bij elkaar om tot een oplossing te komen. Eenvoudig ging dat niet, al met al duurde het bijna een jaar. De meningsverschillen zijn groot. Terwijl Cumela voorstander is van een kentekenplicht voor alle voertuigen, wilde LTO dit alleen voor de snelle trekkers. De wegbeheerders; politie, gemeenten en provincie, hadden echter een stevige stok achter de deur. Zij willen de snelheid alleen verhogen als de trekkers herkenbaar zijn en dus een kentekenplaat dragen. En hoewel in september sprake was van een principeakkoord, wilden de betrokken partijen toen nog niet zeggen wat ze precies hadden afgesproken. Dat lag nog te gevoelig.

Compromis

Hoe het compromis er uiteindelijk uit komt te zien, heeft Van Nieuwenhuizen vorige week laten weten. De APK-plicht geldt alleen voor trekkers met een constructiesnelheid van meer dan 40 km/u en trekkers voor agrarische doeleinden, worden vrijgesteld. De registratieplicht geldt voor alle trekkers die op de openbare weg komen en de kentekenplicht geldt voor bestaande trekkers pas vanaf 2025 als ze niet harder dan 25km/u rijden. Alles wordt gecombineerd met een verhoging van de maximumsnelheid van 25 naar 40km/u.

Fragiel polderakkoord

Het polderakkoord lijkt echter nog wat fragiel. De grove lijnen van de minister worden op sommige punten nog verschillend uitgelegd. Aan het definitieve wetsvoorstel wordt nog gesleuteld. Vervolgens is het de vraag of de Tweede Kamer deze keer wel instemt met de wet. Als de belanghebbende partijen er achter staan, moet dat wel lukken. Maar de hoop dat de nieuwe wet half 2019 al ingevoerd kan worden, lijkt daarom erg ambitieus. Het polderproject is nog niet afgelopen.

Nieuwe eisen

Voor trekkers gaan straks nieuwe eisen gelden. Welke trekkers geregistreerd moeten worden, welke trekkers een kenteken moeten en welke trekkers APK-plichtig zijn, is best ingewikkeld. In onderstaande video gaan we langs een aantal trekkers en machines om uitleg te geven wat bij welk type trekker en bij welke machine nodig is.

Laatste reacties

  • haj146

    Je zou toch ook voor een nexit gaan! Wat in de wereld heeft Brussel hier toch mee te maken!!!!!

  • Bennie Stevelink

    Dat mensen zich zo druk kunnen maken over een nummer plaat.

  • hollandagri

    In de andere EU landen hebben niet alle trekkers een kenteken. Het hoeft helemaal niet van de EU voor alle trekkers kentekens en apk. cumela wil de boeren laten betalen voor haar wagenpark. Hier is geen boer blij mee.

  • haj146

    @bennie, ik heb 5 trekkertjes waarvan er 4 eigenlijk nooit op de weg komen. Maar als ik ze bij het mechanisatie bedrijf wil krijgen zal ik de weg op moeten. Dus een dieplader inhuren of een kenteken. Pak is het vervolg met luchtremmen etc. Want dat heeft Europa ook... Een kenteken draagt niets maar ook niets bij.

  • cor vroege

    Het gaat niet om veiligheid,het gaat erom dat de overheid weer een nieuwe melk koe heeft. Dus de boeren en loonwerkers weer op kosten jagen. Let maar op als alles op kentekenstaat volgt wegen belasting!!

  • Gat

    Heb ooit een trekker moeten laten keuren in België. Werd ie afgekeurd op de stand van de koplampen. 2 schroefjes en zijn afgesteld. Nee betalen, garage erlangs afstellen, weer betalen. En meteen weer herkeuren en weer betalen. Conclusie: je wordt genaaid! Welke trekker rijd zonder iets erachter over straat? Bij minste gewicht achterin de hef klopt het niet. Zijn geen zelfstellende koplampen.
    Kenteken is alleen goed voor de rooie mazout in België!

  • ed12345

    Het keuren in Belgie voor trekkers is eenmalig dan worden wel o.a stuurinrichting en remmen goed nagekeken remmen zijn tegenwoordig bij trekker meestal natte remmen die zijn meestal wel in orde Het zou niet verkeerd zijn als aanhangwagens zo af en toe voor de keuring moesten Het onderhoud aan remmen laat wel eens te wensen over Er wordt ondertussen wel met 40 ton totaalgewicht met 40 en meer km' s per uur gereden

  • haverboer1

    Waarom moeten trekkers die harder kunnen dan 40 gekeurd worden?
    Als je trekker 50 kan, maar je rijdt altijd maximaal 40, zie ik de noodzaak van het keuren niet in.
    Auto’s kunnen ook harder dan 130, maar worden ook niet begrensd op een maximale snelheid van 130 km/uur.

  • pinkeltje

    Sterker nog, met de invoering van kentekens wordt bepaald dat je in plaats van 25 kilometer per uur er maximaal 40 per uur mag rijden. Wat er gaat gebeuren is dat niemand zijn trekker gaat laten registreren voor boven 40 per uur. En dat valt goed uit te leggen aan het grote publiek, je neemt je verantwoordelijkheid want je mag toch niet sneller dan 40 meer rijden. Met de CVT transmissies van dit moment is die door constructie bepaalde rijsnelheid trouwens toch een beetje een wassen neus. Of zie ik dat verkeerd?

  • G. Camps

    Er is niet eens een EU standaard voor het trekkerrijbewijs, ieder land heeft zijn eigen catagorien.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.