Home

Achtergrond 5 reacties

LTO en Cumela positief over trekkerkenteken

Sector tevreden over plannen minister voor registratie van trekkers en snelheidsverhoging.

Cumela en LTO Nederland reageren positief op de plannen van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat voor de registratie van trekkers en de snelheidsverhoging.

Trekkers die niet op de openbare weg rijden, blijven vrijgesteld van de APK- en kentekenplicht.
Trekkers die niet op de openbare weg rijden, blijven vrijgesteld van de APK- en kentekenplicht.

“Het was een ingewikkeld dossier, maar eind goed al goed”, zegt voorzitter Marc Calon van LTO Nederland. Hij is tevreden met het voorstel, vooral omdat trekkers die niet op de openbare weg rijden vrijgesteld blijven van de APK- en kentekenplicht.

LTO heeft ook lang geprobeerd om ervoor te zorgen dat trekkers – die niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur – geen kenteken hoeven. Dat is niet geluk. Daar waren wegbeheerders tegen.

Calon is blij met de verhoging van de maximum snelheid en dat de toegang voor landbouwvoertuigen op wegen wordt verruimd. Zo kan meer gebruik worden gemaakt van rondwegen. “Dat bevordert de verkeersveiligheid”, aldus Calon. Hij hoop dat de Tweede Kamer zal instemmen met het voorstel.

Snelheidsverhoging naar 40 kilometer per uur

Cumela is vooral positief dat de invoering van de Europese eis voor de APK-plicht voor snelle tractoren wordt gecombineerd met de invoering van de snelheidsverhoging van 25 naar 40 kilometer per uur. Deze snelheidsverhoging wordt gecombineerd met de invoering van de kentekenplicht.

De loonwerkersorganisatie is ook blij met de toezegging van de wegbeheerders dat bij het toelaten van landbouwverkeer op de weg een ‘ja, tenzij‘-principe gaat gelden.

De invoering van een centraal loket voor de ontheffingverlening voor landbouwvoertuigen – die bijvoorbeeld groter zijn dan de wettelijke toegestane afmetingen – maakt de aanvraag van de ontheffingen een stuk eenvoudiger, verwacht Cumela.

Laatste reacties

  • farmerbn

    LTO blij met extra kosten voor de boer.

  • gjh

    LTO het zijn en blijven sukkels. Ze komen totaal niet voor de leden op.

  • Jan-Zonderland

    De loonwerkers zijn blij met de verhoging van de max snelheid naar 40 km/u....
    Hoe hypocriet kun je zijn ?
    Geen van hen koopt meer een trekker die geen 50km/u loopt .....

  • jordens

    hoeveel stropdassen erbij LTO tussen 50 a 100 ?

  • peetersdejongh1

    Dit betekent dus dat vrijwel alle trekkers Apk en kentekens nodig hebben, ook al maken ze minimaal gebruik van de openbare weg, weinig uren maken op die openbare weg zoals op weg voor verplegingswerk of gras schudden. Ook verreikers en gators vallen onder deze plicht met alle kosten van dien. Triest dat men trots is op dit onderhandelingsresultaat, onbegrijpelijk zelfs!! En denkt men nu echt dat langzaam rijdende voertuigen (30km of minder)van de wegbeheerders meer ruimte krijgen op rondwegen en dergelijke, ik kan het me niet voorstellen, we worden dus weer in het pak genaaid

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.