Home

Achtergrond 4 reacties

‘Trots op onze geitensector’

Geitenhouder Gerrit Verhoeven gaf onlangs het startschot van de publiekscampagne Ontdek de geit. Zo’n campagne is hard nodig, zegt Verhoeven. “Onze sector is onbekend, in een aantal opzichten onbemind. Daarom gaan we de dialoog aan met burgers.”

Eigenlijk wil Gerrit Verhoeven (53) het liefst over zijn geiten praten, over de mooie sector waarin hij actief is, over de heerlijke zuivelproducten die van geitenmelk worden gemaakt.

Maar hij kan en wil er niet omheen, Q-koorts. Het was een dramatische periode in zijn bestaan als geitenhouder, voor al zijn collega’s trouwens. En helemaal voor de mensen die zijn overleden of nog steeds kampen met de gevolgen.

Gerrit Verhoeven: “Er is zo ontzettend veel positiefs over de geitenhouderij te vertellen.” - Foto: Bert Jansen
Gerrit Verhoeven: “Er is zo ontzettend veel positiefs over de geitenhouderij te vertellen.” - Foto: Bert Jansen

“Maar we hebben deze dierziekte onder controle”, zegt Verhoeven. “We kijken vooruit. We gaan ons als sector laten zien, samen met de verwerkers van onze melk. Onze sector is onbekend, in een aantal opzichten ook wel onbemind. Met de campagne Ontdek de geit gaan we aan omwonenden en aan alle consumenten vertellen waar we op onze bedrijven mee bezig zijn. Welzijn, hygiëne en productkwaliteit; we zetten forse stappen vooruit. Er is zo ontzettend veel positiefs te vertellen!”

Slachtoffers van Q-koorts grootste verliezers

Gerrit Verhoeven en zijn vrouw Carla hebben een biologisch melkgeitenbedrijf met 1.100 melkgeiten en 350 lammeren in het Brabantse Biezenmortel. Verhoeven is bestuurlijk actief in zijn sector. Vandaar dat hij werd gevraagd om mee te draaien in de werkgroep Imago en Markt, een van de werkgroepen die de Duurzame GeitenZuivel Keten vorm en inhoud geeft. De groep van Verhoeven gaf onlangs het startschot van de publiekscampagne Ontdek de geit.

Als we de oorzaak weten, kunnen we aan de slag. En dat gaan we doen ook

Verhoeven laat er geen misverstand over bestaan. De slachtoffers van Q-koorts zijn het meest gedupeerd. “Dat vindt elke geitenhouder. Niemand wil dat omwonenden of bezoekers ziek worden van jouw bedrijf. Maar ook veel geitenhouders zijn er nog dagelijks mee bezig. Mijn bedrijf is gelukkig niet geruimd, maar ik ken genoeg collega’s waar dat wel is gebeurd. Zoiets vergeet je nooit meer.”

Meer mensen op geitenhouderij uitnodigen en informeren

Hij wijst op de uitslag van een enquête die in de aanloop naar de campagne is gehouden. “65% van de consumenten eet of drinkt nooit geitenzuivel. Bijna 80% van de Nederlanders is nog nooit op een geitenbedrijf geweest. Die cijfers kunnen we verbeteren. Dat is dan ook het belangrijkste doel van onze campagne.”

Verhoeven weet donders goed dat onderzoek uitwijst dat rondom geitenbedrijven meer mensen longontsteking krijgen. Niet veel meer, maar wel meer. “Moeten we als sector niet voor weglopen. Nu wordt onderzocht wat precies de oorzaak is. Komt het uit de stal, uit de mestopslag? Als we de oorzaak weten, kunnen we aan de slag. En dat gaan we doen ook. In de campagne Ontdek de geit gaan we het grote publiek daarover informeren. Onze sector trekt zich deze dingen wel degelijk aan.”

Geitenbokjes zijn een onderdeel van de kringloop

De opzet van Ontdek de geit is dat geitenhouders zich gaan presenteren op de sociale media, de plaatselijke voetclub sponsoren of een open dag organiseren. Verhoeven doet dat laatste trouwens al regelmatig. Leuk om te doen, zegt hij.

Omwonenden uitnodigen, hun vragen beantwoorden, begrip tonen als ze bezorgd zijn

“Mensen zijn erg geïnteresseerd, ze willen van alles weten. Niks is leuker dan uit te leggen waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Als ze vragen wat wij met de bokjes doen, vertel ik dat we bezig zijn om daar een zinvolle bestemming voor te zoeken. Bokjes zijn onderdeel van de kringloop op ons bedrijf.”

Van knuffel- naar probleemsector, en weer terug?!

De geitenhouderij was ooit een knuffelsector. Nu komt de sector regelmatig negatief in het nieuws. Een aantal provincies kent een stop op uitbreiding van geitenbedrijven. Er zijn dorpsbewoners die zorgen hebben over hun gezondheid vanwege de aanwezigheid van een geitenboerderij in hun buurt. Dat snapt Verhoeven best. “Juist daarom zoeken we de dialoog. Omwonenden uitnodigen, hun vragen beantwoorden, begrip tonen als ze bezorgd zijn. En vertellen dat we alles doen voor een gezonde omgeving.”

Laatste reacties

  • farmerbn

    Ik weet niet hoeveel geld ze beschikbaar hebben maar de slachtoffers van de q-koorts financieel helpen zou de beste pr zijn.

  • Vhouder

    geiten sector onbekend ? tot in Amerika was er een negatief reisadvies voor nederland vanwege q koorts bij geiten dus wereld beroemd al moet je daar niet blij om zijn. 75 doden door q koorts vernoemd ie ook niet heeft ie liever dat onbekend blijft denk ik .

  • angelagutman

    Bij de grote bedrijven is de Q-koorts onder controle, gelukkig. Maar de kleinere bedrijven verpesten het voor de bedrijven die netjes enten. Onze dochter van 7 is ruim 4 jaar geleden nog besmet geraakt, dus de Q-koorst is helaas nog niet weg

  • Ik vind het positief dat deze geitenboer de Q koorts niet van tafel veegt, want dit is voor veel mensen nog een groot probleem.

Of registreer je om te kunnen reageren.