Home

Achtergrond 9 reacties

Veganisme dringt binnen bij Britse supermarkt

Veganisme werd tot nu toe vaak gezien als een randverschijnsel. De Britse supermarkt Tesco vindt het nu echter tijd vegan-food een vaste plaats te geven in het schap.

Een wrap met pastrami van flink gepeperde wortelen. Een tortilla met rode bieten en een mix van andere groenten. Een sandwich met falafel van pompoen en hummus van rode paprika’s. Of een complete kant-en-klaar maaltijd met champignons, Chinese groenten, limoensap en noodles.

Die vegan gerechten, en nog enkele tientallen meer, zijn sinds begin dit jaar te vinden in meer dan 600 winkels van Tesco, de grootste supermarkt van Groot-Brittannië.

Apart merk: Wicked Kitchen

Tesco heeft een apart vegan-merk ingevoerd, Wicked Kitchen, en zegt daarmee in te spelen op de snel toenemende populariteit van op planten gebaseerd eten zonder dierlijke bestanddelen. De supermarkt kiest daarvoor een goed moment, het begin van Veganuary waarin vegan nog eens extra op het menu wordt gezet.

Vegan Society

Volgens de Britse Vegan Society, een organisatie die mogelijk niet volstrekt onbevooroordeeld is, is vegan-vriendelijk eten onder de Britten populairder dan ook. Bijna iedereen kent tegenwoordig wel iemand die zich vegan noemt terwijl 1 op de 5 er hard over denkt om zelf die levensstijl over te nemen, blijkt uit een recent onderzoek.

Eveneens 1 op de 5 heeft in ieder geval de afgelopen tijd al minder vlees gekocht of gegeten terwijl 13% stelt gerechten zonder vlees of zuivel te kiezen als ze uit eten gaan. De organisatie noemt ‘flexitarian’, zoals het minstens 2 of 3 keer per week laten staan van vlees, ook de belangrijkste trend in de foodwereld van 2017.

‘Vegans worden al lange tijd over het hoofd gezien’

Commerciële kansen

Supermarkten als Tesco spelen daar graag op in, uiteraard omdat ze commerciële kansen zien. Derek Sarno, afkomstig van de keten van Amerikaanse winkels voor biologische voedingswinkels Whole Foods – inmiddels eigendom van onlinegigant Amazon – en nu directeur ‘plant-based innovation’ bij Tesco: “Toen ik voor het eerst in Groot-Brittannië arriveerde, was ik hoogst verbaasd hoe weinig keus er wat voor vegan-aanhangers en mensen die hun levensstijl wilden veranderen. Het enige wat ik kon vinden was een falafel wrap. Vegans worden al lange tijd over het hoofd gezien, waarbij veel van wat er te koop was alleen maar bedoeld was om hen even rustig te houden maar niet om ze wat lekkers voor te zetten. Met Wicked Kitchen hopen we het roer om te gooien.”

Een van de vele vegan-producten die momenteel in de schappen ligt van supermarktketen Tesco. Foto en logo: Tesco
Een van de vele vegan-producten die momenteel in de schappen ligt van supermarktketen Tesco. Foto en logo: Tesco

‘Heffing op producten uit veehouderij’

Volgens The Vegan Society is het ook de hoogste tijd. Uit haar onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Britten inderdaad meer vegan-food in het schap wil zien. De meesten zien mensen die een vegan-dieet volgen ook niet meer als ‘een beetje vreemd’ maar respecteren die houding. Slecht nieuws voor de landbouw is dan wel dat veel aanhangers van de organisatie denken dat er meer aandacht voor zowel veganisme als voor de ‘schadelijke gevolgen van de veehouderij voor natuur en milieu’ in het onderwijs moet komen. Eén op de 10 Britten denkt, althans volgens de vegan-club, dat er ook een heffing gelegd zou moeten worden op alle producten die op wat voor manier dan ook van die veehouderij afkomstig zijn.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Beetje aso dat kampeerders een heffing zouden willen voor auto-en vliegvakanties. Waarom wil een vegan een niet-vegan op extra kosten jagen? Is zijn geloof het enige beste?

  • farmer135

    Mensen zijn omnivoren en geen herbivoren.

  • Vegan4Life

    Heel goed. De wereld verandert. Eindelijk vooruitgang 👍

  • alco1

    Er mag natuurlijk overal reclame voor gemaakt worden.
    Zo verdrong margarine ook veel roomboter.
    Alleen wordt de reclame gemaakt door over het andere eten leugens te vertellen.
    Mensen moeten echter beseffen dat ieder mens de aarde vervuilt en de veehouderij het beste biologische wezen is dat er bestaat.
    Door zijn hele circulaire gebeuren een on betekent element.

  • el

    Azie eet meer vlees. Europa meer konijnen voer!

  • John*

    dan krijgen wij als als vleesproducenten de taak om ons nog beter te promoten. er is niets makkelijkers dan je zelf af te zetten tegen veel te dure groente hapjes.

  • de-boer-

    hoe worden deze plantjes gevoed door kunstmest? en is dit dan beter? bij bio groente mag dit toch niet? hoe moet het dan ? grond maar uit putten?

  • Bennie Stevelink

    @Vegan4life, heel veel consumenten zijn het afgelopen jaar van de vegetarische boter (margarine) overgestapt naar roomboter. Ze wilden de gezondheidsrisico’s van de vegetarische boter niet langer dragen.

    Onlangs stond bij Foodlog een artikel waarin werd gemeld dat verschillende ziekenhuizen was opgevallen, dat abnormaal veel patiënten die leden aan depressies, vegetarisch bleken te leven. Er werd gediscussieerd over het verband tussen depressies en vegetarisme.
    Op dit moment zijn antidepressiva al één van de grootste kostenposten in de zorg. Als ik het bovenstaande artikel lees verwacht ik dat het in de toekomst onbetaalbaar wordt.

  • Zuperboer

    Op zich natuurlijk prima dat er keus is voor de Consument. Het aanbod in de supermarkten is overweldigend en diversiteit is daar natuurlijk een belangrijk aspect van. We zouden ons niet hoeven afzetten tegen andere producenten. Dat er een claim op ligt van 'Vegan' bewijst natuurlijk dat het een groep is die zich wil afzetten tegen...... Het is aan de andere producenten om produkt in de schappen te leggen die aan de vraag beantwoordt. Als deze vraag een vleesloos produkt betreft, dan kan de plantenteelt hier prima aanvulling aan geven. De landbouw heeft op vele vragen een antwoord. Nameshaming is een zwaktebod en zal op termijn vanzelf verdwijnen.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.