Home

Achtergrond 3 reacties

Trend 7: Motor eruit, stekker eraan

Wat zijn de trends van 2018? Elektrische aandrijving komt op, maar de accu is nog steeds een bottleneck, zeker bij zware machines. Elektrische werktuigen zijn al wel ingeburgerd.

De elektrische auto is de kinderschoenen ontgroeid. Inmiddels introduceren ook trekkerfabrikanten de eerste elektrisch aangedreven exemplaren. De ontwikkeling is nog wel pril. Volledig elektrisch rijden is nog lang niet iets voor de gangbare praktijk.

Inmiddels zijn er vrij zware hybride aangedreven rupskranen op de markt

Eerst komt de hybrideaandrijving als tussenvorm. Caterpillar introduceerde al in 2010 de 175 kW (238 pk) D7E hybride aangedreven Bulldozer. En inmiddels zijn er vrij zware hybride aangedreven rupskranen op de markt van onder andere Caterpillar, Komatsu, Hyundai en Hitachi. Diesel-elektrische aandrijving blijkt voor deze machines een flinke energiebesparing op te leveren tot wel 30%. In de landbouw loopt het nog zo’n vaart niet, maar fabrikanten zijn er zeker serieus mee bezig.

Tekst gaat door onder de foto. Wat zijn dé agrarische trends van 2018? Boerderij zet ze op een rij. – Foto: Michel Velderman

John Deere

In 2008 bracht John Deere de 7530 E-Premium met een 26 kW generator op de markt. Die zijn ook daadwerkelijk verkocht , maar dreven eigenlijk alleen componenten rond de motor aan, zoals de koeling en de compressor. Daaruit volgde in 2011 de 6210RE, die veel meer was gebouwd op het aandrijven van werktuigen.

Een prototype van de Sesam-trekker is uitgerust met een grote accu en een 150 kW-motor

International Harvester heeft trouwens in 1954 al een soortgelijk systeem, hoewel zonder succes, op de markt gebracht. Onder andere door gebrek aan werktuigen is de John Deere RE-trekker nooit echt op de markt gekomen, en ook de E-Premiumtechniek is niet doorgezet.

John Deere stelde vorig jaar een prototype van de Sesam-trekker voor, die op een grote accu een 6R-type trekker met een 150 kW-motor aandrijft. Fendt heeft pas de 50 kW E100 Vario voorgesteld.

Tekst gaat door onder de foto.

De Multi Tool Trac is een Nederlandse ontwikkeling. De 210 pk motor drijft 4 elektromotoren aan. Het accupakket is goed voor 30 kWh. - Foto: Michel Velderman
De Multi Tool Trac is een Nederlandse ontwikkeling. De 210 pk motor drijft 4 elektromotoren aan. Het accupakket is goed voor 30 kWh. - Foto: Michel Velderman

Crowdfunding voor autonome elektrotrekker

Het Nederlandse bedrijf Farmertronics is vorig jaar een Europese crowdfundingsactie gestart voor de ontwikkeling van de eTrac, een autonome elektrische trekker voor de groente- en fruitteelt.

Het Pools-Indiase Farmtrac werkt aan een elektrische compacttrekker en al in 2009 stelde Belarus op de Agritechnica een 300 pk diesel-elektrische trekker voor. Fabrikanten zijn er dus zeker wel mee bezig, maar elektrische aandrijving is toch een ander vakgebied dan hydrauliek en mechanica en onbekend maakt onbemind.

Elektrische werktuigen zijn er al te kust en te keur, van voermengwagens tot kunstmeststrooiers

Elektrisch aangedreven werktuigen zijn er in principe al te veel om op te noemen. Van kunstmeststrooiers tot en met voermengwagens en aangedreven assen onder silagewagens. De elektrisch aangedreven zaaimachine is waarschijnlijk het meest bekende voorbeeld dat inmiddels behoorlijk navolging krijgt. Van Nederlandse bodem is de Multi Tool Trac, een hybride aangedreven werktuigendrager die naar verwachting in 2019 ook werkelijk op de markt zal zijn.

Accu nog steeds de beperking

Al zo lang als motoren en motorvoertuigen worden gebouwd, is er ook gewerkt aan elektrische aandrijvingen, maar betaalbare accucapaciteit was altijd het grote probleem. Motoren en ook accu’s zijn de laatste jaren flink verbeterd en voor relatief kleine vermogens is de accu aangedreven machine de dagelijkse praktijk. Meest bekend is de accuboormachine en inmiddels de drone, maar ook bij andere apparaten, van heggenschaar tot en met bladblazer, is elektrische aandrijving op een accu de dagelijkse en ook betaalbare praktijk. Efficiënt, stil, makkelijk regelbaar en vrijwel onderhoudsvrij.

Zware machines nog beperkt

Met uitzondering van de elektrische heftruck blijft de inzet van zware mobiele machines op elektrisch nog steeds heel beperkt. De accu van de John Deere Sesam-trekker die een 6R-type trekker met een 150 kW-motor aandrijft, is goed voor 130 kWh (kilowattuur). Tesla redt het met zijn auto’s om maximaal 100 kWh aan energie op te slaan.

Een beetje rondrijden houdt de elektrotrekker meerdere uren vol, maar voor de ploeg is het binnen maximaal 2 uur wel gedaan

Ter vergelijking: 10 kWh elektrische energie komt overeen met ongeveer 1 liter dieselolie. Fendt becijferde dat een 400 pk-trekker met de huidige stand van de techniek een bijna 4 kuub grote, 12 ton zware accu nodig zou hebben om te concurreren met een volle tank dieselolie. Een beetje rondrijden houdt de elektrische trekker echt wel een aantal uren vol, maar voor de ploeg is het binnen maximaal 2 uur wel gedaan.

Kortom, er is nog een hele weg te gaan met elektrische aandrijving, zeker voor trekkers en zware machines, maar het gaat hier wél om een spoor dat fabrikanten op dit moment volgen.

1 liter diesel = 10 kilowattuur stroom

Vergelijking van de vermogens van brandstofmotoren en elektrische motoren is altijd verwarrend. Vuistregel is dat een liter diesel evenveel ‘power’ bevat als 10 kWh elektrisch. Een – zeer forse – accu met 130 kWh heeft dus altijd nog maar een vergelijkbare energievoorraad als een tankje met 13 liter diesel.

Laatste reacties

  • el

    Hoeveel windturbines zijn er nodig om zo'n tractor aan het draaien te houden?

  • agratax(1)

    @el. De volgende vraag is hoeveel tijd gaat er in het batterij vullen zitten per werkdag? Is de koffie en lunchpauze voldoende om jezelf en je trekker aan de praat te houden? Misschien vraagt de elektrificatie van de landbouw wel om een totaal anders denken en moeten we afstappen van de grote vermogens en is terug naar kleine eenheden zowel technisch als economisch beter haalbaar. Een ding is zeker kleiner en lichter betekent een kleinere aanslag op de bodemstructuur.

  • mtseshuis

    Kansloze missie, hou toch op! Groot of klein buiten de stal wordt het niks.. Je kunt al amper een mestschuif of voerschuif 8 uur op een dag aan het werk houden buiten laadtijden, laat staan dat in of op de grond of op de weg 8 uur bezig kunt.. En hoe ga je in piektijden die andere 8-12 uur invullen? Extra trekker (kleine trekker of robot of weet niet wat) inzetten, en nog 1 en nog 1? We kunnen nu amper een boterham verdienen, laat staan dat je voor gek wat weg kunt kopen op elektrisch om het werk uit te voeren buiten de stal...
    Nogmaals kansloze missie, net als Elon Musk met z'n elektrische vrachtwagen, wordt nooit wat en hoeft ook niet, alternatieven genoeg!

Of registreer je om te kunnen reageren.