Home

Achtergrond 2 reacties

Team Agro NL: sectorpromotie mag genuanceerder

Team Agro NL staat nog in de kinderschoenen, maar heeft ambitieuze plannen om boeren een positief, eenduidig verhaal te laten vertellen.

Voorzitter van de kersverse stichting Team Agro NL is Geertjan Kloosterboer, melkveehouder in Deventer. Bij hem in de stal vonden de eerste gesprekken plaats die leidden tot de oprichting van Team Agro. De stichting wil een positief verhaal vertellen over de Nederlandse voedselproductie.

Het vijfkoppige bestuur ziet dat binnen de sector soms onenigheid is. “De gangbare sector tegen over de bioboeren, intensief versus extensief. Dat mag genuanceerder, er is noodzaak voor een bredere sectorpromotie.” Na een paar maanden praten pakten de mannen en vrouwen de handschoen op. “Team Agro springt in dat gat. In elke sector binnen de landbouw zijn wel leuke initiatieven die een positief geluid over de voedselproductie laten horen.”

Melkveehouder Geertjan Kloosterboer is voorzitter van sectorpromotor stichtng Team Agro NL. - Foto: Frank Uylenbroek
Melkveehouder Geertjan Kloosterboer is voorzitter van sectorpromotor stichtng Team Agro NL. - Foto: Frank Uylenbroek

Boeren en tuinders centraal

De boeren en tuinders moeten centraal staan in het verhaal dat Team Agro vertelt. “Ik sta hier niet voor mezelf, ik hoef niet zo nodig in de schijnwerpers te staan,” vindt de jonge melkveehouder.

Op korte termijn gaat de stichting nog geen promotieacties opzetten. “We willen als eerste meer ruchtbaarheid geven aan de goede initiatieven die er al zijn. Zo zijn er open dagen op allerlei bedrijven, zoals Kom in de Kas, Dag van het Ei, Weekend van het Varken. Stuk voor stuk leuke initiatieven die informatief en positief van toon zijn. Maar ze komen vaak niet verder dan de eigen omgeving en hun eigen sector, dat is jammer. Team Agro is de koepel die dit verbindt en een netwerk biedt”, verklaart Kloosterboer.

‘Team Ago wil vooral meer ruchtbaarheid geven aan de goede initiatieven die er al zijn in de landbouw’

Team Agro gaat de coördinatie hiervan op zich nemen. Op de site is binnenkort een agenda te vinden van de aangesloten initiatieven. “Afgelopen oktober riep Boer Bewust een dag uit tot ‘Thank a farmer day’, een goed doordachte campagne die strak in elkaar zat. Op diezelfde dag was het ook ‘wereld eidag’. Beide ideeën verdienden de aandacht, maar ze waren nu elkaars concurrenten. Dat is jammer”, vindt Kloosterboer.

Kansen benutten op Grüne Woche

Het eerste optreden van Team Agro is volgende week in Berlijn, tijdens de Grüne Woche. “Daar zijn belangrijke spelers uit de politiek aanwezig; voor ons een mooie kans om te laten zien dat we er zijn en waar we voor staan.”

Plannen om dieper de politiek in te duiken en te gaan lobbyen, zijn er niet. Kloosterboer: “Daar zijn de belangenorganisaties zoals LTO voor, dat zien wij niet als onze taak. Uiteraard lopen er wel gesprekken met de belangenbehartigers. Hun steun kunnen we goed gebruiken.”

Geld nodig voor mediacampagne en website

“Als alle boeren in Nederland ons voor een euro per week steunen, hebben we zo’n € 2,5 miljoen”, een simpele rekensom van Kloosterboer. “Met dat geld zouden we een grote campagne kunnen opzetten in de media”, luidt de ambitie. “Maar geld is ook van belang voor het opzetten en onderhouden van de website”, weet de melkveehouder.

Om de ambities te realiseren kijkt de kersverse stichting naar non-gouvernementele organisaties als natuur- en milieuorganisaties. “Zij zijn, net als wij, met een gesprek en een ideaal aan de keukentafel begonnen. Maar alles wat ze doen, zit goed in elkaar; marketingcampagnes en communicatie naar pers, politiek en publiek. Daar kunnen we nog veel van leren.”

Laatste reacties

  • Tinus1

    Super!! Succes . Wat is rekeningnummer? dan kan ik meteen 50€ storten.

  • vragenantwoord

    ja , ik ook !!

Of registreer je om te kunnen reageren.