Home

Achtergrond 1 reactie

Supermarkten zitten in het nauw

Twee van de grootste supermarktbedrijven ter wereld gaan opnieuw op grote schaal mensen ontslaan. Ze hebben last van de prijzenslag, moeten racen om het online winkelen bij te houden en zijn vaak te log om snel op het veranderende koopgedrag te reageren.

Het zijn weer grote aantallen. Bij het Franse Carrefour, eens de tweede supermarkt ter wereld maar inmiddels ver weg gezakt in de top tien, worden 2.400 banen geschrapt. Het Britse Tesco zet tegelijk het mes in 1.700 banen na eerder al 5.000 mensen te hebben weggestuurd. Maar beide bedrijven investeren ook miljarden in hun online activiteiten om de slag met grote jongens als Amazon te kunnen bijhouden. Carrefour zet bovendien meer in op biologisch, dat zeker in Frankrijk de wind mee heeft.

Carrefour, met 5.500 filialen de grootste supermarkt van Frankrijk maar ook aanwezig in België en 28 andere landen, zit al tijden in zwaar weer. De winkelketen heeft niet alleen veel last van Aldi en Lidl, maar ook van Leclerc, de tweede speler op de Franse markt die net als de beide Duitse ketens sterk inzet op discount en de laagste prijzen. Carrefour benoemde een half jaar geleden een nieuwe topman, ene Alexandre Bompard, die nu het mes in de organisatie zet. Daarbij gaat het vooral om de grote hypermarkten met alles-onder-één-dak aan de rand van de stad – een model dat in Nederland vrijwel uitgesloten is door de planningsregels – die steeds meer uit de gratie raken. Carrefour gaat er een aantal sluiten en andere omvormen tot meer aantrekkelijke winkellocaties, waarbij ook het bio-aanbod aanzienlijk wordt versterkt.

Aantal ‘Drive‘s’ opvoeren

Carrefour gaat ook in het offensief. In de eerste plaats moeten er de komende jaren 2.000 kleine gemakswinkels bijkomen, niet alleen in Frankrijk zelf, maar ook elders in Europa. Bovendien wil Bompard € 2,8 miljard investeren in het verbeteren van het online winkelen dat het bedrijf als niet-te-stoppen beschouwt. In Frankrijk gaat dat vooral via zogenaamde Drive’s, vaak onooglijke gebouwtjes op industrieterreinen waar de klant de online bestelde boodschappen even snel komt ophalen.

Carrefour wil dat aantal Drive’s dan ook snel opvoeren, maar gaat bovendien samenwerken met een aantal al bestaande e-commerceplatforms, niet alleen in Frankrijk maar bijvoorbeeld ook in China. “We willen de leider van e-commerce in de voeding worden”, roept Bompard daarbij uit. Hij moet wel, omdat Amazon al tijden met plannen lijkt te lopen om na Groot-Brittannië ook in Frankrijk actief te worden in de voedingssector.

Tesco 4% hogere food-afzet

Het verhaal van Tesco lijkt veel op dat van de Franse collega. Ook de Britten kennen veel van die enorme hypermarkten, niet alleen aan de rand van de stad, maar soms daar middenin. Tesco heeft al veel van die grote winkels onder handen genomen en opent daarnaast aan de lopende band To-Go-zaakjes. Bovendien heeft Tesco het aanbod vers sterk uitgebreid. Dat heeft het tij in ieder geval deels gekeerd, waardoor Tesco het over de kerstperiode met een 4% hogere food-afzet wat beter deed dan de concurrentie.

Maar nu wil ook deze supermarkt nog eens 1.700 banen schrappen, vooral snelle-pakken-managers die in de winkels zelf een wat onbestemde rol hebben. De chefs van de winkels krijgen daarmee zelf de verantwoordelijkheid voor en worden afgerekend op de ‘klantenervaring’.

Eén reactie

  • farmerbn

    Mijn vrouw houdt van de hele dag shoppen maar niet van één uurtje boodschappen doen. Er zijn meer van die vrouwen dus moet carrefour aan die wensen voldoen. Het is waar dat carrefour wat achterloopt op bv leclerc. Leclerc echter is een bullebak voor hun leveranciers en een echte prijsvechter.

Of registreer je om te kunnen reageren.