Home

Achtergrond

‘Vleessmoothie ideaal voor mensen met kauwproblemen’

Het Duitse Fleischerei Klassen ontwikkelde een ‘smoothie’ met vlees. De drank is ideaal voor mensen met kauwproblemen. En er zijn meer geschikte toepassingen. Vanaf 1 oktober is de noviteit verkrijgbaar.

Fleischerei Klassen in het Duitse Temmels brengt vanaf 1 oktober een smoothie met vlees op de markt. De ontwikkeling van de noviteit vergde twee jaar. Vader Peter en zoon Philipp Klassen hebben € 1 miljoen geïnvesteerd in de productielijn voor de vleessmoothie ‘Pete&Phil’s’. Eigenaar Peter Klassen ziet veel mogelijkheden voor het vloeibare vlees.

Hoe kwam u op het idee van een smoothie met vlees?

“Daar zijn verschillende aanleidingen voor. Mijn moeder kan vanwege haar leeftijd niet goed meer kauwen en slikken waardoor ze geen vlees en vast voedsel meer kan eten. Tegelijkertijd hoorde ik van een kennis die in het ziekenhuis werkt dat sommige patiënten met darmaandoeningen moeite hebben met de vertering van vast voedsel. Dat zette me aan het denken en zo ontstond het idee om vloeibaar vlees te gaan maken.”

Peter Klassen in de keuken waar de vleesdrank wordt bereid. - Foto: Twan Wiermans
Peter Klassen in de keuken waar de vleesdrank wordt bereid. - Foto: Twan Wiermans

Is de smoothie speciaal samengesteld voor ouderen en zieken?

“Nee, dat niet. De vleesdrank bevat 19% vlees en veel verse groente. Dat wordt samen gekookt en daarna gepureerd. Volgens onze voedingsmiddelentechnoloog is de vleesdrank ideaal voor mensen die moeten herstellen omdat de eiwitten snel opneembaar zijn. Bijkomend voordeel is dat de benutting van de eiwitten tot twee keer beter is dan van een stuk vlees. De drank kan zowel koud als warm worden genuttigd en kan ook gebruikt worden als saus bij aardappel- en pastagerechten.”

‘De vleesdrank bevat 19% vlees en veel verse groente’

Waar is de vleessmoothie te koop?

“We beginnen 1 oktober met de verkoop via onze website en in onze winkel. Daarnaast is hij te verkrijgen bij een beperkt aantal geselecteerde tankstations in de regio. Pete&Phil’s is namelijk ook ideaal voor mensen die onderweg zijn en geen tijd hebben voor een verantwoorde maaltijd. Hij bevat hoogwaardige dierlijke eiwitten en groente en is arm aan calorieën. Een fles bevat slechts 200 calorieën.”

Welke varianten zijn er?

“We hebben drie varianten gemaakt. Een met kip, ‘Poulet Royal’, en twee rundvleesvarianten: Een pittige, ‘Beef Bombay’, en een mildere, Butcher’s Beef’. Voorlopig laten we het daar bij maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst nieuwe bijkomen. Dat hangt ook een beetje van de wensen van de consumenten af.”

De vleesdrank is er in drie varianten: een met kip, ‘Poulet Royal’, en twee rundvleesvarianten: een pittige, ‘Beef Bombay’, en een mildere, Butcher’s Beef’. - Foto: Fleischerei Klassen
De vleesdrank is er in drie varianten: een met kip, ‘Poulet Royal’, en twee rundvleesvarianten: een pittige, ‘Beef Bombay’, en een mildere, Butcher’s Beef’. - Foto: Fleischerei Klassen

Heeft u ook vaste afnemers gecontracteerd?

“Daar zeg ik op dit moment niets over. Er is veel interesse vanuit de zorgsector voor Pete&Phil’s. Zo hebben 80 Oostenrijkse verpleegtehuizen informatie bij ons opgevraagd over de smoothie. Daarnaast hebben we partners in Luxemburg, België en Frankrijk die de smoothie willen verkopen. Ook voor hulporganisaties is het een interessant product omdat het een jaar lang ongekoeld houdbaar is. Dat maakt het snel inzetbaar in geval van calamiteiten.”

Aan welke omzetvolumes denkt u?

“We beginnen met een productie van 10.000 flessen per week. We kunnen er met onze productielijn maximaal 30.000 per week maken. Maar eerst moet de afzet groeien. Het is geen ‘pretdrankje’ maar een functionele drinkmaaltijd voor bepaalde groepen.”

“We hebben al wel patent aangevraagd, maar nog geen duidelijkheid of we dat krijgen. Dat kan nog wel een paar jaar duren. Zolang willen we niet wachten met de start van de verkoop. Het is niet ons doel om een monopoliepositie te verwerven. Ik vind het belangrijk dat mijn zoon Philip met het bedrijf vooruit kan. Daarom blijven we innoveren. Pete&Phil’s is wereldwijd de eerste smoothie met vlees. We vinden het een zinvolle aanvulling op ons vleesassortiment.”

‘De benutting van de eiwitten in de drank is door het bereidingsproces tot twee keer zo hoog’

Hoe bedoelt u dat?

“Naast dat we extra omzet hopen te genereren met de vleesdrank, is het ook een prima product met het oog op de toekomst. Als de wereldbevolking blijft groeien, zoals wordt voorspeld, moeten we efficiënter met voedsel om gaan om alle monden te kunnen voeden. Pete&Phil’s past hier prima in, want de benutting van de eiwitten is door het bereidingsproces tot twee keer zo hoog. Dat betekent dat je met 50 gram vloeibaar vlees per dag je eiwitbehoefte kunt dekken als daar nu 100 gram vlees voor nodig is. Daarmee zeg ik niet dat we massaal moeten overstappen, maar als we een of twee keer per week een smoothie nemen, scheelt dat al een stuk.”

Maak kans op € 5.000 aan prijzen!

Het Innovatiefonds van Boerderij en ForFarmers stimuleert boeren om hun ideeën uit te voeren en hun kennis te delen, onder andere door tweemaal per jaar winnende innovaties financieel te ondersteunen, zodat deze verder kunnen worden ontwikkeld. Heeft u ook wel eens zo’n goed idee? Meld uw innovatie dan hier aan!

Of registreer je om te kunnen reageren.