Home

Achtergrond

Nestlé omhoog door activistische belegger

Het aandeel Nestlé is speelbal geworden van een activistische aandeelhouder.

Third Point, een Amerikaans hedge fund, heeft een belang van $ 3,5 miljard opgebouwd in Nestlé en wil actie van de relatief verse topman van de Zwitserse voedingsmiddelengigant Mark Schneider. Het bedrijf moet beleggers, wat Third Point betreft, significant meer gaan opleveren.

Nestlé’s aandeel schoot nog dezelfde dag dat Third Point haar eisen bekendmaakte met 4,3% omhoog. In het kielzog schoot ook Unilever omhoog, maar dat effect verdween al snel. Unilever zelf zag de aandelen eerder omhoog stormen toen concurrent Kraft Heinz opeens interesse in een overname toonde, en het bedrijf moest reageren met een strategieherziening.

Oorlogspad

Beleggers weten dat als Third Point op oorlogspad gaat, bedrijven moeten reageren. Wellicht niet door alle aanbevelingen van de Amerikanen over te nemen, maar toch ten minste door aandeelhouders met een paar flinke douceurtjes rustig te houden. Nestlé gaat concreet voor $ 21 miljard aan aandelen terugkopen. Met zo’n grote extra ‘koper’ van Nestlé-aandelen, zal de prijs daardoor vrijwel zeker stijgen.

ForFarmers

Dat effect is ook goed zichtbaar bij veevoerconcern ForFarmers, dat met een bescheidener inkoopprogramma bezig is. ForFarmers kocht een week geleden 224.742 aandelen voor een gemiddelde prijs van € 9,69. Een koper die € 2,2 miljoen uitgeeft dus. De koers van het aandeel is sinds de aankondiging van het inkoopprogramma op 2 mei gestegen van ruim € 8,80 tot ruim € 9,80 donderdagochtend.

Marges opvoeren

Nestlé gaat zich ook inspannen om marges op te voeren. Third Point is doorgaans niet snel tevreden en zal met nieuwe commentaren de koers nog wel even blijven beïnvloeden. Een absolute klapper voor de koers zou de verkoop van een miljardenbelang in L’Oréal zijn.

Het aandeel van suikerproducent Südzucker verloor deze week juist flink aan waarde. Verschillende beursanalisten lieten zich ongerust uit over de gevolgen van het afschaffen van het suikerquotum voor de suikerprijs. DZ-Bank schrijft in een analyse dat Südzucker in de kosten moet snijden. De concurrentie neemt toe en zal niet zozeer over kwaliteit maar prijs gaan.

Of registreer je om te kunnen reageren.