Home

Achtergrond 1 reactie

In de media: Feelgood-tv over de landbouw

FoodMakers is een RTL-programma dat de boer in een positief daglicht stelt, maar met weinig transparantie.

Content marketing is de new buzz in videoland. Het is relevante ‘inhoud’, branded content, die aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Niks mis mee, maar houd in de gaten dat dit soort programma’s gewoon betaalde televisie is.

Hoe komt de landbouw ervan af in de media? Wat schrijft de pers over boeren, hoe komen boeren in beeld op tv en in sociale media? Boerderij houdt de media in de gaten analyseert de media-aandacht voor de boer elke 2 weken. - Illustratie: Kaayman
Hoe komt de landbouw ervan af in de media? Wat schrijft de pers over boeren, hoe komen boeren in beeld op tv en in sociale media? Boerderij houdt de media in de gaten analyseert de media-aandacht voor de boer elke 2 weken. - Illustratie: Kaayman

Commerciële RTL

FoodMakers van het commerciële RTL is zo’n televisieprogramma. In totaal zijn er acht afleveringen van dit programma. In die afleveringen figureren diverse Nederlandse boeren. Bekende boeren als Jacob van den Borne en Eline Vedder werden in aflevering
1 en 2 opgevoerd. Snel Uitzending Gemist kijken, anders betaal je € 3,99. Losse delen uit de uitzendingen zijn wel gratis te zien op de contentsite van FoodMakers. Op die site zijn ook recepten te vinden en allerhande andere informatie.

Verborgen reclame

Dit is hét nieuwe tv maken. Relevante informatie aanbieden, niet direct als reclame maar als verborgen reclame. Inclusief veel social media-rumoer. Niks mis mee trouwens. Leuk om te zien dat er een bloemkoolmachine bestaat, dat er nieuwe soorten van rabarber komen die minder zuur zijn en dat melk van koeien die antibiotica krijgen wordt weggegooid. Dat weet lang niet elke consument. Net zo min als dat er voor 1,2 miljoen kilo kaas 13 miljoen liter melk nodig is en dat quinoa een voor Nederland nieuw soort wondergraan is. Best lekker soms dit soort televisie als tegenhanger van rabarberzure nieuwsitems over de landbouw.

Jet van Nieuwkerk, presentatrice van het programma FoodMakers, met in de aftiteling summier inzicht in de financiers van het programma. - Bron: RTL/foodmakers.tv
Jet van Nieuwkerk, presentatrice van het programma FoodMakers, met in de aftiteling summier inzicht in de financiers van het programma. - Bron: RTL/foodmakers.tv

Transparant

Volgens het FoodMakers-persbericht is het ‘een initiatief van de sector zelf’. Maar wie erachter steekt, is onduidelijk. Waar in de voedselketen steeds meer om transparantie wordt geschreeuwd, zou in FoodMakers wel iets meer transparantie mogen zitten. Melkveehouder Erik Back wordt in het persbericht met naam en toenaam genoemd, maar het is de vraag of hij ‘de sector’ vertegenwoordigt. Op de site van het programma ook geen expliciete verwijzingen naar sponsoren. Je moet wel heel goed de aftiteling in de gaten houden om iets te weten te komen. DekaMarkt en Dille & Kamille worden genoemd. Ook Eline Vedder en Bestron ‘maken dit programma mede mogelijk’. Jacob van den Borne weer niet. De Graafstroom als kaasmaker, vol in beeld, gezien de aftiteling ook niet.

Wie betaalt?

Het is best lekkere feelgood-tv, maar wat extra duidelijkheid over wie betaalt in het ‘contentwinkelmandje’ erbij, zou in het kader van transparant voedsel wel lekker zijn.

Eén reactie

  • John*

    daarom kunnen we de boerderij ook niet serieus nemen met al die advertenties, betaald....

Of registreer je om te kunnen reageren.