Home

Achtergrond

BayWa wil Europese toppositie in ‘landbouw 4.0’

Agrohandelaar BayWa heeft sinds de tweede helft van vorig jaar een nieuw bedrijfssegment in het leven geroepen, dat zich volledig richt op ‘landbouw 4.0’, de toepassing van digitale techologie. Het Beierse concern wil in Europa een leidende rol innemen op deze zich snel ontwikkelende markt.

Agrohandels- en dienstverleningsconcern BayWa zet vol in op de automatisering in de landbouw. BayWa wil bij de zaken die onder de noemer van ‘landbouw 4.0’ vallen, de levering van digitale oplossingen zelf in de hand nemen en houden. Landbouw 4.0 wordt gezien als de belangrijkste groeimotor op de markt voor toelevering aan de sector. De mogelijkheden om de doelmatigheid en productiviteit in de landbouw verder op te voeren, zijn daardoor fors uitgebreid.

Met het oog op de levering van software is in de tweede helft van vorig jaar een speciaal bedrijfssegment in het leven geroepen met de naam Innovation & Digitalisierung. Hierin is verder ook de online-handel van het concern ondergebracht. De beursgenoteerde Duitse onderneming mikt daarmee op een leidende rol bij de aanpak van zaken als precisielandbouw en onderlinge koppeling van machines via internet op niet alleen de thuismarkt, maar heel Europa.

Innovation & Digitalisierung klein qua omzet

Tegen die achtergrond stapte BayWa recent onder meer in een Californische start-up (Abundant Robotics) dat oogstrobots ontwikkelt. Verder heeft het concern al een computerprogramma in de aanbieding (Agrar Office) voor het management op de landbouwbedrijven. Onder de naam Next Farming vermarkt BayWa verder software voor de optimalisering van de mechanisatie en inzet van bedrijfsmiddelen op middelgrote en kleinere bedrijven.

Qua omzet is het segment Innovation & Digitalisierung echter vooralsnog uitermate klein. Uit de vorige week gepresenteerde cijfers over het eerste kwartaal blijkt dat het segment verkopen realiseerde ter waarde van zegge en schrijve € 1,5 miljoen. Dat was bovendien minder dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar, toen een omzet werd gedraaid van € 1,8 miljoen. Dat was eerder het gevolg van een boekhoudkundige ingreep als van minder vraag, zo valt op te maken uit de toelichting.

Meer investeringen

Ook is het zo dat het resultaat van het segment negatief is ter waarde van in het eerste kwartaal € 3 miljoen. Dat komt doordat er vooreerst meer investeringen moeten worden gedaan om de zaak op de rails te krijgen. Tevens moet worden bedacht dat met software sowieso minder omzet wordt gehaald, dan met bijvoorbeeld de afzet van trekkers of andere machines.

De totale omzet van het concern kwam in de eerste drie maanden op € 3,8 miljard , een plus van € 300 miljoen ten opzichte van vorig jaar, terwijl het operationele resultaat met € 8 miljoen steeg naar € 20,4 miljoen.

Of registreer je om te kunnen reageren.