Home

Achtergrond

België ziet kansen in halalmarkt

Islamitische consumenten bieden de Vlaamse agrofoodsector kansen die nog niet volledig worden benut. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vlaamse overheid.

Innoveren met nieuwe ‘etnische’ teelten en producten, zoals peulvruchten, schapen- en geitenvlees, noten, zaden en exotische kruiden biedt mogelijkheden, aldus het rapport ’Maak kennis met de moslimconsument’ van het Departement Landbouw en Visserij in Vlaanderen.

In 2015 telde Vlaanderen bijna 400.000 personen met herkomst in een moslimland. Dat is ongeveer 6% van de Vlaamse bevolking. In Nederland heeft bijna 13% van de Nederlanders een niet-westerse achtergrond. Volgens statistiekbureau CBS is bijna 1 miljoen van de Nederlanders moslim. De moslimgemeenschap heeft in België een geleidelijk opkomende middenklasse die hoger opgeleid is en meer geld besteedt aan voeding.

Halalgerechten op tafel bij moslimfamilie. - Foto: ANP
Halalgerechten op tafel bij moslimfamilie. - Foto: ANP

De begrippen halal en haram geven in de islam aan of een product is toegestaan of niet. De Belgische halalmarkt wordt op een waarde van bijna € 2 miljard geschat. De halalvoedingsmarkt levert een bijdrage van € 40 miljard tot € 100 miljard aan de Europese voedseleconomie.

Islam als levensstijl en gids voor consumptiegedrag

Steeds meer mensen, ook niet-moslims, zien de islam als een levensstijl en een gids voor hun consumptiegedrag. Uit onderzoek van Wageningen UR blijkt dat in Nederland 50% van de consumenten in allochtone winkels niet-moslim is.

De traditionele eetcultuur van Turkse en Marokkaanse Belgen verandert richting een gemixte eetcultuur, met elementen uit het land van herkomst én uit de West-Europese voedingscultuur. Traditionele etnische winkels zijn dominant, maar het belang van andere kanalen neemt toe.

Kansen voor boeren

De onderzoekers zien verschillende manieren waarop de Vlaamse landbouwsector kan inspelen op de groeiende kansen van deze ‘moslimmarkt’. Een aantal producten, zoals vers vlees, groenten als tomaat, komkommer, courgette, paprika en verder ook aardappelen en zuivel speelt een belangrijke rol in hun voedingspatroon. Die kunnen met meer oog voor deze doelgroep worden vermarkt.

Daarnaast zijn er ook specifieke producten, zoals schapen- en geitenvlees, peulvruchten zoals bonen, linzen en kikkererwten, noten en zaden of exotische kruiden die kansen bieden voor boeren.

Landbouwconcepten als verbreding, biologische of ‘duurzame’ landbouw, kunnen inspelen op waarden van zowel de traditionele als de bewuste moslimconsument. Deze concepten en producten kunnen mogelijk aansluiten bij de zoektocht van de islamitische consument naar verse, kwalitatieve, ‘natuurlijke’ en tegelijkertijd betaalbare producten.

Of registreer je om te kunnen reageren.