Grote drie domineren mengvoermarkt - Foto: Marcel van Hoorn AlgemeenAchtergrond

Grote drie domineren mengvoermarkt

De Nederlandse mengvoermarkt wordt gedomineerd door steeds minder bedrijven. Volgens cijfers van AgriDirect is 63% van alle veehouders klant bij Agrifirm, ForFarmers en De Heus.

In de mengvoersector zijn de laatste tien jaar veel bedrijven overgenomen en gefuseerd. Het is een branche met dunne marges die het dus moet hebben van de grote volumes. De koop- en fusiewoede maakt dat volgens een peiling van AgriDirect inmiddels 63% van de veehouders in Nederland bij Agrifirm, ForFarmers en De Heus koopt.

De volgende vijf grootste voerjongens tekenen voor 20%. Spelers in de markt denken niet dat de ‘consolidatieslag’ voorbij is, en enkele recente kleine overnames tonen aan dat niet alle middelgrote en kleine mengvoerbedrijven kunnen standhouden. De graanmarkt is steeds risicovoller, productontwikkeling wordt steeds belangrijker (maar ook duurder) en de grote spelers hebben logistiek een voorsprong.

ForFarmers was de afgelopen 10 jaar de snelste groeier. In 2000 gingen twee voorlopers van het bedrijf, ABC en CTA, samen. Vijf jaar later telde de onderneming €268 miljoen omzet, een afzet van 1,28 miljoen ton en 380 werknemers. Vooral door de overnames van Hendrix UTD van Nutreco en BOCM Pauls in het Verenigd Koninkrijk, groeide ForFarmers uit tot Europees marktleider, met een omzet van €2,2 miljard in 2015, 9 miljoen ton afzet en 2.370 werknemers.

Foto: Koos Groenewold

ForFarmers nog niet uitgegroeid

ForFarmers is gericht op groei in Duitsland en het kopen van een toppositie op een nieuwe markt, in bijvoorbeeld Denemarken of Spanje. Maar ook in Nederland zelf is het bedrijf nog niet uitgegroeid. Onlangs nam het bedrijf uit de Achterhoek Vleuten-Steijn Voeders over, een bedrijf dat vooral varkensvoer in Zuidoost-Nederland verkoopt.

In 2015 genereerde Vleuten-Steijn een omzet van circa €91 miljoen, door de verkoop van circa 295.000 ton voeders aan veelal de grotere bedrijven in de varkenssector in Nederland en Duitsland. Vleuten-Steijn heeft de productie van het voer uitbesteed aan derden. ForFarmers koopt dus klanten. ForFarmers heeft al 23,4% van de Nederlandse varkenshouders als klant en dat percentage kan door de aankoop groeien richting 25%.

Foto: Agrifirm

Agrifirm domineert Nederlandse markt

Agrifirm is een minder spectaculair groeiverhaal, maar domineert de Nederlandse markt sinds de onderneming in 2010 ontstond uit de fusie van Agrifirm met Cehave Landbouwbelang. Volgens cijfers van AgriDirect is bijna 28% van alle veehouders in Nederland klant bij Agrifirm. Het bedrijf heeft met 29,9% het grootste marktaandeel in de rundveehouderij, vóór ForFarmers en is met 19,2% nummer twee op de varkensmarkt naast datzelfde bedrijf.

De pluimveemarkt wordt dan weer gedomineerd door De Heus, met een marktaandeel van 21,3%. Op de markt voor varkensvoer is De Heus met nog geen 10% van de klanten maar een fractie groter als Voergroep Zuid, dat vorig jaar ontstond door de fusie van Boerenbond Deurne en Isidorus Nederpeel. Het totale marktaandeel van het bedrijf uit Ede is 12%.

Foto: De Heus

De Heus wil groeien in zowel de rundveehouderij als varkenshouderij. Twee weken geleden zette De Heus een kleine stap door Coops Mengvoeders over te nemen. Vorig jaar verkocht Coops 115.000 ton rundvee- en varkensvoer aan klanten, in met name het Oosten van het land. Van de grote spelers lijkt De Heus, volgens de eerste gegadigde, nog één of enkele overnames in Nederland zelf te doen.

Miljoenen inzetten voor organische groei

Agrifirm-topman Ton Loman heeft al vaker aangegeven niet direct overnames in Nederland te voorzien. Het bedrijf neemt afscheid van winkels en mechanisatie, maar lijkt de vrijgekomen miljoenen vooral te willen inzetten voor organische groei. Dus bijvoorbeeld met productontwikkeling, modernisering en optimalisering van de productie en de groei van NuScience, een Belgische dochter die op de wereldmarkt actief is met premixen en additieven.

Agrifirm is bovendien een coöperatie. Als het zich zal bewegen op de Nederlandse markt, lijken collega-coöperaties AgruniekRijnvallei en ABZ Diervoeding – alweer recent ontstaan door fusies – de eerste kandidaten. ABZ kan Agrifirm onder meer een sterkere positie op de geiten- en schapenmarkt bezorgen, terwijl AgruniekRijnvallei een sterke positie in de Achterhoek heeft. ABZ en AgruniekRijnvallei zijn goed voor respectievelijk 5,4% en 3,9% van de klanten.

Beheer
WP Admin