<em>Foto: Peter Roek</em> AlgemeenAchtergrond

Franse biosector groeit door

De afzet van biologische producten is in Frankrijk vorig jaar met meer dan 15% toegenomen. In totaal gaat er nu voor 5,76 miljard aan ‘bio’ over de toonbank. Boeren en tuinders spelen daar op in, want het areaal biologische land- en tuinbouw is bijna een kwart groter dan een jaar eerder.

“De biologische sector heeft vorig jaar een hoge vlucht genomen en die trend gaat begin dit jaar onverminderd door”, schrijft sectororganisatie Agence Bio. “In reactie op die sterke vraag naar producten die de natuur en de mens respecteren schiet de productie ook omhoog, met 200 nieuwe biologische boerenbedrijven per maand erbij.” Begin dit jaar telde Frankrijk daarmee 28.884 biologisch werkende boerenbedrijven, 9% meer dan eind 2014. Daarmee werkt nu één op de 16 Franse boeren of tuinders biologisch. Het areaal nam daarbij met 23% toe naar 1,375 miljoen hectare – waarvan overigens 312.000 hectare nog in conversie – waarmee biologische land- en tuinbouw voor het eerst boven de 5% van het totale Franse landbouwareaal is uitgekomen.

Grootste toename biologisch in akkerbouw

Van dat areaal is twee derde permanent grasland bezaaid met veevoer, terwijl van de rest een groot deel wordt gebruikt voor groente, fruit of wijngaarden. De grootste toename zit in de akkerbouw, en vooral granen waar een steeds groter aantal boeren op biologisch overstapt. Daarnaast groeit ook de biologische veehouderij sterk. Zo telt het agentschap nu ruim 5.000 gecertificeerde rundveehouderijen, waarvan 2.400 met melkvee, terwijl er tegelijk meer dan 2.270 met de overgang naar biologisch bezig zijn. Verder werken meer dan 1.500 eierbedrijven en nog eens bijna 800 andere kippenhouders biologisch en zitten meer dan 1.600 schapen- en lammerenhouders eveneens op deze toer.

Sterkste groei bij gespecialiseerde winkels

Hoewel biologisch het ook goed doet in de grote supermarkten, zit de sterkste groei toch bij de gespecialiseerde winkels die je in Frankrijk tegenwoordig soms op elke hoek van de straat vindt, en online. Ook de ‘circuits courts’, waar de producent zelf zijn waren aan de man brengt, doen het uitstekend. Zeker de helft van de biologisch werkende boeren of tuinders verkoopt rechtstreeks aan de consument, of op het bedrijf zelf. Maar vaker op de markt. Dat komt volgens Agence Bio doordat het persoonlijk contact en de daarbij horende uitwisseling van informatie een belangrijke rol speelt bij de aankoop van dit soort producten.

Het agentschap meldt dat daarnaast ook de horeca en andere cateringbedrijven steeds meer bio op het menu zetten, omdat de klant daarom vraagt. De afzet in die sector ging vorig jaar zelfs met 18% omhoog, met name vanwege de door de overheid gestimuleerde nadruk op bio in schoolkantines. Het lijkt dit jaar nog verder te groeien. In dat kader heeft bijvoorbeeld de groothandelsmarkt Rungis, het inkooppunt voor veel restaurants, vorige maand een apart biologisch paviljoen geopend.

Beheer
WP Admin