Home

Achtergrond

Wouter Kolk

Monsterfusie maakt Kolk sterker

Functie: directeur Albert Heijn, Europese vicepresident Speciaalzaken en Nieuwe MarktenGeboortejaar: 1966

Te blauw, te arrogant en te afstandelijk. Topman Wouter Kolk van Albert Heijn (AH) karakteriseerde zo eens hoe een aantal klanten over zijn supermarktketen denkt. Helaas denken veel leveranciers en franchisenemers van AH inmiddels net zo over Kolk. Toen Kolk in januari voor één dag symbolisch zijn baan opgaf aan een 13-jarige scholiere, gromde een leverancier dat AH voor het eerst sinds tijden verstandige leiding had.

Leveranciers willen niet meer uitgewrongen worden

Het is duidelijk: in 2016 maakte Kolk zich weinig populair. Franchisenemers eisen een groter deel van de (online-) taart en leveranciers zijn het zat om uitgewrongen te worden steeds als AH uitbreidt. Moederbedrijf Ahold fuseert met Delhaize en dus kreeg Kolk de opdracht bij leveranciers een inkoopkorting af te dwingen. De orders kwamen van boven, maar de wijze waarop Kolk de leveranciers liet benaderen verdient niet de schoonheidsprijs.

Maar Kolks invloed wordt met de overname van Delhaize, die meer marktmacht oplevert, wel een stuk sterker. AH wordt door de Belgen gezien als een voorbeeld van scherp inkopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.