Home

Achtergrond

Zwitsers onrustig door Nederlandse geitenkaas

Emmi gaat zich inzetten om de afzet van Zwitserse geitenzuivel op de Zwitserse markt te stimuleren. In ruil beloven de Zwitserse leveranciers van geitenmelk hun productie met 10% te verhogen.

Dat hebben beide partijen in een gemeenschappelijke verklaring bekendgemaakt.

Eind vorig jaar bracht Emmi onder het merk Kaltbach Le Chèvre in Nederland geproduceerde geitenkaas op de Zwitserse markt. De kaas wordt geproduceerd door Rouveen, maar rijpt vervolgens 4 maanden af in de grotten van Kaltbach bij Luzern. De Zwitserse geitenmelkhouders waren zacht uitgedrukt not amused. Waarom Nederlandse melk gebruiken als er ook voldoende en kwalitatief goed Zwitserse melk voorhanden is?

Emmi luisterde naar kritiek, maar gaat door met Nederlandse kaas

Emmi lijkt de kritiek ter harte te hebben genomen, maar draait de introductie van de Nederlandse kaas niet terug. De introductie is zelfs succesvol verlopen, zo laat een woordvoerder weten. Wel belooft Emmi extra te investeren in Zwitserse geitenzuivel. Voor het merk Le Petit Chevrier, dat alleen van Zwitserse melk gemaakt wordt, acht topman Urs Riedener een groei van 10% realistisch.

Geitenzuivel onder merknaam Le Petit Chevrier

Emmi is sinds 2011 met haar merk Le Petit Chevrier actief op de Zwitserse markt voor geitenzuivel. In de afgelopen 5 jaar nam het volume verwerkte geitenmelk toe van 800.000 naar 2 miljoen kilo. Emmi geeft aan nieuwe geitenzuivelproducten in de pijplijn te hebben. Recente acquisities van bedrijven in de Verenigde Staten (Cypress Grove en Red Wood Hill) en Nederland (Bettinehoeve) helpen daarbij. Zo onderzoekt de onderneming mogelijkheden om concepten van deze bedrijven op de Zwitserse markt te introduceren.

Of registreer je om te kunnen reageren.