Home

Achtergrond

'Jachthaven hebben is beter dan boer zijn'

Oud-akkerbouwer Geert-Jan Molema begon in 2009 een jachthaven en stootte steeds meer land af. Het begin van een (onverwacht) succesverhaal.

Geert-Jan Molema (53) uit het Groningse Beerta zette zeven jaar geleden een bijzondere stap. Hij verkocht een deel van zijn land en begon een jachthaven: Reiderhaven. Vanaf een steiger konden boten binnen vijf minuten op het grote meer van natuur- en woongebied Blauwestad zijn. "Het idee was: grond is duur en we zitten dicht op het water. Misschien kunnen we daar een graantje van meepikken", vertelt Molema.

Dat graantje meepikken bleek een understatement. De jachthaven was direct een succes. Molema: "Ik was toen ook nog akkerbouwer met ruim 80 hectare land en stalde de boten in een oude stroschuur. Maar de animo onder botenhouders bleek al snel enorm. In 2009 hadden we 50 ligplaatsen en de verwachting was dat we na drie jaar vol zouden zitten. Het eerste jaar hadden we al 50 klanten. We werden ingehaald door het succes."

<strong>Naam:</strong> Geert-Jan Molema (53). <strong>Woonplaats:</strong> Beerta (Groningen). <strong>Bedrijf:</strong> jachthaven Reiderhaven met 7 hectare land (voormalig akkerbouwbedrijf).<br /><em>Foto: Hans Banus</em>
Naam: Geert-Jan Molema (53). Woonplaats: Beerta (Groningen). Bedrijf: jachthaven Reiderhaven met 7 hectare land (voormalig akkerbouwbedrijf).
Foto: Hans Banus

Succes is ook anticiperen

Molema verkocht daarom nog meer grond en investeerde in nieuwe hallen waar de boten worden gestald. Compleet met vloerverwarming. Vorig jaar kwam er 2.500 vierkante meter stallingsruimte bij, een uitbreiding naar 6.000 vierkante meter. En zelfs dat lijkt nog niet genoeg. "We hebben nu ruim 150 klanten en we moesten dit jaar voor het eerst 'nee' verkopen", stelt Molema. "Terwijl we geen reclame maken."

Maar het succes is niet alleen toeval, het is ook anticiperen. Zo heeft Molema in een gemeente met acht jachthavens twee troefkaarten die de (niet-private) concurrentie niet heeft: winterstalling én een zware botenkraan van 20 ton. "Een kraan van 7 bij 7 meter die van ver moest komen en niet uit elkaar kon. Daar waren dus geen kopers voor. Het heeft veel moeite gekost om die kraan hier te krijgen, maar die keuze betaalt zich nu al uit. Hij versterkt onze positie."

De jachthaven is een groot succes. Molema heeft nu ruim 150 klanten en moest dit jaar zelfs voor het eerst 'nee' verkopen.
De jachthaven is een groot succes. Molema heeft nu ruim 150 klanten en moest dit jaar zelfs voor het eerst 'nee' verkopen.

Veel rendement

Molema runt de jachthaven samen met zijn vriendin en neef. Personeel is er niet. Hij kan - los van de benodigde investeringen en onderhoud aan hallen en systemen - de kosten laag houden. En aan de andere kant komt er veel geld binnen. Een ligplaats en winterstalling kost per boot gemiddeld ongeveer €1.200. Met 150 klanten betekent dit een jaarlijkse inkomstenbron van €180.000. Molema: "Als je dat wegstreept tegen graansaldi, is het verschil wel erg groot. Zeker omdat het allemaal maar op 1,5 hectare plaatsvindt. Dit is beter dan boer zijn. De grond is ook gewoon te duur om gewassen op te verbouwen."

Ook al heeft hij geen akkerbouwland meer, Molema is toch nog steeds een beetje akkerbouwer. "Ik heb mijn suikerquotum behouden en huur jaarlijks nog 24 hectare bietenland. Daarnaast heb ik voor een oud-collega pas nog wintertarwe gezaaid. Ik vind het nog te leuk."

Molema investeerde de laatste jaren flink in winterstalling. Een van de sterke punten van de jachthaven.
Molema investeerde de laatste jaren flink in winterstalling. Een van de sterke punten van de jachthaven.

Nieuw recreatiepark

Molema heeft ook alweer nieuwe plannen. Hij zet in op een recreatiepark en is bezig met de vergunningen. Hij zaaide 5,5 hectare in als grasland, bestemd voor recreatiewoningen. Molema wil in overleg met kopers bouwen. "Veel mensen zetten hun geld niet langer op de bank door de lage rente. Ze investeren liever."

Molema is een anticiperende ondernemer. "Soms moet je durven gokken. En als het niet lukt, is het gelukkig geen ramp. Dan moeten we er een andere invulling aan geven."

Of registreer je om te kunnen reageren.