Home

Achtergrond 2 reacties

Australische landbouw moet zich aanpassen aan veranderende wereld

De Australische landbouw heeft de wind mee. Er ligt een gigantische afzetmarkt om de hoek en er is ruimte. 5 trends bepalen de toekomst, volgens onderzoeksbureau CSIRO. Daarover gaat ook de conferentie die geopend wordt door de bezoekende koning Willem-Alexander.

De agrarische sector in Australië moet zich de komende 20 jaar meer dan ooit aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dat concludeert Daniel Walker, directeur van de agritak van onderzoeksbureau CSIRO in Canberra. De vraag naar voedsel stijgt, de welvaart in Azië groeit explosief en consumenten stellen steeds meer eisen. Daar komt bij dat door het veranderende klimaat extreme weersomstandigheden toenemen. Innovatieve technologie kan oplossingen bieden, stelt Walker donderdag tijdens de Farm2Fork Summit van Rabobank in Sydney.

Op korte termijn gaat het Australië voor de wind. Volgens een prognose van AbaresS komt de agrarische productie dit seizoen 2016-2017 voor het eerst uit op een brutowaarde van meer dan 60 miljard Australische dollar (€42 miljard). Dat betekent een stijging van 3% in vergelijking met vorig seizoen. De export blijft stabiel met 45 miljard dollar (ruim €31 miljard).

Dé 5 trends voor platteland en landbouw in Australië

Op langere termijn zijn er echter de nodige uitdagingen, concludeert CSIRO in een studie. 5 belangrijke trends zullen het platteland en de agrarische industrie in Australië significant veranderen. De wereld verandert in rap tempo en de sector staat voor een aantal strategische keuzes. Dé 5 trends voor de Australische landbouw op een rij.

Trend 1: Stijgende vraag naar voedsel

De eerste megatrend is de stijgende vraag naar voedsel de komende 20 jaar. De wereldbevolking groeit, terwijl de beschikbare landbouwgrond afneemt met 12 miljoen hectare. De vraag naar energie schiet omhoog, maar de hoeveelheid beschikbaar water daalt. De VN heeft berekend dat de vraag naar agrarische producten tot 2050 met 70% toeneemt.

Australië, dat nu twee derde van zijn productie exporteert, kan hierdoor meer producten en kennis exporteren. Het grotendeels nog ongerepte noorden van Australië biedt volop mogelijkheden voor het verhogen van de productie. Het gebied ligt immers dicht bij de groeiende Aziatische markten en heeft voldoende land en water om ontwikkeling lonend te maken. Daarvoor zijn wel flinke investeringen nodig in de infrastructuur.

Trend 2: Groeiende welvaart

De tweede belangrijke trend is de groei van rijkdom, met name in opkomende landen in Azië, zoals China, India en Indonesië. Een miljard mensen stijgt uit boven de armoedegrens en komt in de middenklasse terecht. Dit veroorzaakt de komende jaren een spectaculaire stijging van de vraag naar producten als rood vlees, zuivel, granen en plantaardige olie. Australië kan derhalve veel meer van zijn traditionele landbouwproducten kwijt, de komende jaren. Toch moet de sector investeren in nieuwe producten, omdat de vraag verandert.

Volgens CSIRO is het voor Australië zaak om de huidige voorsprong op deze landen te behouden. Het risico bestaat dat de Aziatische landen dankzij wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen de concurrentieslag met Australië winnen en in eigen land dezelfde producten goedkoper aan kunnen bieden. Het is daarom aan te raden dat Australië zich ook in hoge mate richt op luxe- en nichemarkten, om zo de delicatessenleverancier van Azië te worden.

Trend 3: Consumenten worden kieskeuriger

De derde megatrend sluit daar goed bij aan. Consumenten worden steeds kieskeuriger. Het moet vaker gezonder, milieuvriendelijk en biologisch. De groeiende problemen en kosten van overgewicht in ontwikkelde en minder ontwikkelde landen versterken die trend nog verder de komende jaren. Ook regeringen gaan naar verwachting aan deze trend meewerken met bijvoorbeeld het hoger belasten van ongezonde voeding.

De toenemende hang naar gezonde producten en naar transparantie verhoogt de druk op boeren om door middel van technologie duidelijk te maken hoe het product is gehouden of geteeld, getransporteerd en verpakt. Consumenten eisen in toenemende mate inzicht in de gehele voorraadketen. De agrarische industrie down under wordt bovendien uitgedaagd om de gezonde aspecten van producten te communiceren naar de consumenten. Het imago van een product kan in de toekomst meer dan ooit leiden tot grote winsten of verliezen op de verschillende afzetmarkten. Australische boeren moeten er eveneens aan wennen dat de roep om transparantie er toe leidt dat steeds meer partijen meekijken binnen hun bedrijf.

Trend 4: Innovatieve technologie

Daniel Walker meent dat de vierde trend, innovatieve technologie, een antwoord kan bieden op veel van de vraagstukken waar de sector voor staat. Hij denkt dat zaken als gps, drones en slimme inzet van kunstmest en pesticiden nog maar het prille begin vormen van een revolutie.

De verdere toepassing van genetische manupilatie zal het bijvoorbeeld mogelijk maken tal van zeer hoogwaardige planten en dieren te produceren. Gewassen worden bestand tegen ziektes en zijn straks in staat zelf ongedierte te bestrijden. Het internet zal ook de boerderij verder digitaliseren en automatiseren. Boeren in Australië worden genoodzaakt om in te haken bij sommige van deze ontwikkelingen en fors te investeren. Daar krijgen ze wel een hogere en hoogwaardigere productie voor terug.

Walker prijst initiatieven als die van Rob Kinley. Deze Canadese wetenschapper kwam er na onderzoek achter dat de toevoeging van slechts 2% gedroogd zeewier aan veevoer de uitstoot van methaan met 70% kan terugdringen. "Dit is een technologie die we zeker op grote schaal kunnen toepassen", beklemtoont Walker. "Een heel effectieve manier om deze uitstoot te bestrijden. De uitdaging zit hem in het opschalen van de productie. Zoals met al de nieuwe technologie is het zaak om te kijken hoe je zoiets betaalbaar kunt maken."

Walker noemt ook afbreekbare polymeren die op het land kunnen worden gespoten. Zij kunnen het gebruik van water radicaal verbeteren, de opbrengst fors doen stijgen en vervuiling voorkomen. "Hier geldt hetzelfde", zegt Walker. "De technologie is bewezen, maar hoe kun je het met redelijke kosten produceren?"

Trend 5: Meer risico's door veranderende wereld

Als laatste grote trend in de komende 20 jaar noemt CSIRO de toename van risico's. Het klimaat zal veranderen, met meer branden, overstromingen en droogte in Australië. Het milieu wordt zwaarder belast, de resistentie tegen bestrijdingsmiddelen stijgt en de globalisering van de economie doet het aantal onderdelen van de voorraadketens fors stijgen, waardoor de keten kwetsbaarder wordt. Volgens Walker heeft de landbouw in Australië in het verleden echter getoond goed te kunnen reageren op nieuwe risico's en kan het land door de juist keuzes met innovatieve technologie ook de nieuwe uitdagingen aan.

Koninklijk bezoek
Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima wonen donderdag de Farm2Fork Summit van Rabobank bij op Cockatoo Island in de haven van Sydney. Willem-Alexander neemt de opening van het key note-gedeelte voor zijn rekening. De bijeenkomst brengt onder andere boeren uit 6 continenten, agrarische start-ups, ondernemers, investeerders en overheidsvertegenwoordigers samen. Innovatie en agri trends staan centraal.

Koning Willem-Alexander en koningin Maxima tijdens een bezoek aan de haven in Freemantle en Welcome Wall tijdens het vijfdaagse staatsbezoek aan Australie dat deze week plaatsvindt. <br /><em>Foto: ANP</em>
Koning Willem-Alexander en koningin Maxima tijdens een bezoek aan de haven in Freemantle en Welcome Wall tijdens het vijfdaagse staatsbezoek aan Australie dat deze week plaatsvindt. 
Foto: ANP

Ook zo’n 100 deelnemers aan de Nederlandse economische missie in Australië zijn aanwezig, onder wie veel agrarische en food-ondernemers. De summit telt zo'n 1.000 genodigden en staat in het teken van de samenwerking tussen Nederland en Australië. Het is dit jaar 400 jaar geleden dat Dirk-Jan Hartog als eerste Europeaan Australië ontdekte.

Laatste reacties

  • Jan-Zonderland

    quote; "Consumenten worden steeds kieskeuriger. Het moet vaker gezonder, milieuvriendelijk en biologisch. De groeiende problemen en kosten van overgewicht in ontwikkelde en minder ontwikkelde landen versterken die trend nog verder de komende jaren. end quote
    Wat een verbazingwekkend dom gel.l. Het moet gezonder want er zijn problemen met overgewicht. Het is gezond genoeg, alles is te koop maar als de mens het niet inziet is daar weinig aan te doen. Zoet, vet en veel calorieen. Als het maar makkelijk is. Water ? Nee liever een colaatje. Denk dat de problemen van overgewicht in minder ontwikkelde (laten we maar gewoon zeggen derde wereld landen) wel meevallen.
    Ach, het houdt weer een heel legertje mensen van de straat.

  • Farmer4life2

    Er is maar één trend gaande.
    Hoe hoger de welvaart hoe minder men bereid is om te betalen voor voedsel. Aan ons door goede marketing en innovatieve oplossingen om zowel de opbrengst prijs te verhogen en de kostprijs verlagen.

    Hoe wil je anders 1 miljard mensen in een hogere klasse krijgen? Niet door duur voedsel, dan vallen ze gelijk wéér terug naar lagere klasses.

Of registreer je om te kunnen reageren.