AlgemeenAchtergrond

Natte oogst kan jaar ?toch nog duur maken

Dieselstokers kennen een jaar met lage prijzen. Maar het kan alsnog prijzig worden als het zo nat blijft tijdens de aardappel- en bietenoogst.

Akkerbouwers en veehouders zijn dit hele jaar al minder geld kwijt aan diesel dan in 2014. Gemiddeld lag de kale dieselprijs € 0,10 tot € 0,25 per liter lager dan vorig jaar. Sinds eind juli noteert diesel exclusief btw consequent onder de € 0,90 per liter. Met als voorlopig dieptepunt een notering van € 0,83.

Diesel flinke kostenpost

Toch kunnen de dieselkosten dit najaar nog behoorlijk oplopen als het regenachtige weer doorzet. De dieselkosten zijn dan wel laag. Als de velden straks te nat blijken, wordt de oogstperiode qua dieselverbruik een flinke kostenpost. Het heeft de laatste weken veel en hard geregend, zeker in het Zuidwesten. En tijdens de aanstaande aardappel- en bietenoogst worden de grootste dieselslurpers ingezet. En de mais moet nog van het land. Ook dan is het weer de onzekere factor.

Dieselprijs omhoog

De laatste weken ging de dieselprijs na de laagste notering van dit jaar voorzichtig omhoog. In september kwam € 0,04 bij de prijs op, tot € 0,87 per liter (bij aankoop van 4.000 liter). Dat blijkt uit cijfers van inkoopcollectief Farmers4all. Dit was evengoed nog steeds fors minder dan in 2014. Toen noteerde diesel € 1,06.

Ondanks stijging blijft het contrast met vorig jaar groot

De dieselprijs volgde daarmee vrij direct de koers van de olieprijs. Want die kende eind augustus een dieptepunt (let wel: een directe vertaling is er niet vanwege de hoge accijnzen in Nederland). Een vat ruwe Brent-olie noteerde toen $ 43 (bron: oil-price.net). Daarna liep de prijs van een vat weer iets op, tot een niveau dat al bijna het hele jaar geldt: krap $ 50. Het contrast met vorig jaar was niettemin groot. Toen werd $ 99 voor een vat Brent-olie betaald.

[([002_rb-image-2692320.jpeg]:inzetgroot)]

Foto: Jan Willem Schouten

Zwakke euro heeft invloed

Europa kan dus het hele jaar al goedkope olie inkopen. Maar door de zwakke stand van de euro was dit voordeel altijd relatief beperkt. De oliehandel vindt immers in dollars plaats en die munt is duur. De laatste weken lijkt de euro iets op te krabbelen. Veel naam mag het niet hebben, maar € 1 staat nu gelijk aan $ 1,12 (bron: valuta.nl). Begin augustus was dit nog $ 1,08. Olie wordt voor Europese importeurs dus iets goedkoper.

Extra olie-aanbod door handel met Iran

Intussen biedt de mondiale oliemarkt komende periode eerder meer dan minder perspectief voor dieselstokers in Nederland, de dempende effecten van de dollar/eurokoers en accijnzen ten spijt. De olieprijs kan nog wel iets verder dalen.

Eén van de belangrijkste redenen is het extra olie-aanbod dat ontstaat als Iran weer (olie-)handel gaat drijven met westerse landen. De handelsbetrekkingen met Europa en de Verenigde Staten zijn na een jarenlange boycot aangetrokken. En omdat Iran na Saoedi-Arabië de tweede olieproducent binnen de Opec is (de twaalf Opec-landen zijn samen goed voor 40 procent van de mondiale productie), heeft dat direct impact. “Vooral Europa zal van dit grotere aanbod profiteren”, zegt Erik de Vries, directeur van de Nederlandse organisatie voor de Energiebranche Nove. “VS produceert voldoende schaliegas, terwijl in China de vraag wat tegenvalt door de haperende economie. Daar wordt bovendien gewerkt aan – duurzame – alternatieven.”

Nog meer druk op olie- en dieselprijs

De oliekraan wordt dus verder opengezet en dat gaat nog iets meer druk geven op de olie- en dieselprijs. Bovendien zijn er weinig factoren die dat kunnen veranderen. Opec houdt bij deze lage prijzen vast aan het gangbare productiequotum, terwijl de Amerikaanse schaliegasproductie ondanks een kortstondige dip fors blijft. Ook de oorlog in Syrië heeft nauwelijks een prijsopdrijvend effect. Daarvoor produceert het land te weinig olie. En een constante brandhaard als Irak is intussen bijna ingecalculeerd. De olieprijs blijft zodoende rond of zelfs onder de $ 50 per vat hangen.

[([003_rb-image-2695181.jpeg]:inzetgroot)]

Foto: Jan Sibon

Nieuwe alternatieven

Intussen ontstaan de laatste jaren steeds meer ‘schonere’ alternatieven voor reguliere diesel. Ook voor de landbouw. Zo worden sinds een jaar of drie, vier de nieuwste trekkermodellen van Adblue voorzien; een toevoeging om de dieselmotor schoner te krijgen. Maar er zijn meer initiatieven, zoals Eco2fuel van brandstoffenhandel Wiersma Olie & Techniek. Een alternatieve dieselsoort. Duurder, maar ook energiebesparend. “50 tot 75 procent van de meerkosten wordt terugverdiend door de energiebesparing”, zegt directeur Germ Wiersma.

Eco2fuel wordt volgend jaar met LTO landelijk uitgerold

Geen direct rendement dus. “Maar”, zegt Wiersma, “boeren en loonwerkers krijgen er lagere emissies, schonere motoren en op lange termijn minder onderhoud voor terug.” Zes van de 2.000 agrarische loonbedrijven in Nederland draaien op Eco2fuel, alleen in Noord-Nederland. Het concept wordt volgend jaar met LTO landelijk uitgerold. Een ruime vertienvoudiging van het aantal bedrijven dat hiermee in 2016 werkt, is reëel, stelt Wiersma.

Beheer
WP Admin