AlgemeenAchtergrond

Protesterende boeren informeren consument

Terwijl de media-aandacht uitgaat naar brandende trekkerbanden, afgesloten snelwegen, massale optochten met trekkers en vrachtwagens die leeggehaald worden, zijn door heel Europa veel boerenprotesten gericht op het voorlichten van de consument.

De consument weet vaak niet wat er speelt, is de gedachte achter deze acties. Het bekendste voorbeeld ervan is Tractor Rosa, een knalroze Valtra-tractor waarmee jonge landbouwers van Groene Kring door Vlaams België toeren en voorbijgangers aansporen om de petitie ‘S.O.S. voedselprijzen’ te tekenen. ‘Zeg nee tegen de prijzenslag op de kap van boer en tuinder, zeg ja tegen de eerlijke voedselprijzen’ is hun boodschap.

Jasje-dasje

Ook in Duitsland proberen boeren aan de consument uit te leggen dat de boer haast niks krijgt voor de melk, dus trokken boeren van het Bayerische verband, keurig gekleed met stropdas, onlangs richting de supermarkt voor een vriendelijke actie.

Getoiletteerde koeien

In Engeland kochten melkveehouders de melkschappen leeg, ze plakten stickers op de producten om uit te leggen wat de boer ervoor krijgt en ze liepen met keurig getoiletteerde koeien in de supermarkt om aandacht te vragen voor hun probleem.

De boerenacties in Frankrijk vallen, als het gaat om vuur en rook, het meest op. Toch staan er ook Franse boeren bij supermarkten om de consument uit te leggen wat er aan de hand is.

‘De consument staat achter ons’

Terwijl protesteren in Nederland een laatste redmiddel is dat maatschappelijk weinig waardering oplevert, gaat iedere beroepsgroep in Frankrijk de straat op als ‘het elastiekje eigenlijk al geknapt is’. In de Franse cultuur is het dan gebruikelijk om via een staking aan te geven: ‘regering, doe er iets aan’. Zoals een in Frankrijk wonende, van oorsprong Nederlandse boer die ook bij een supermarkt heeft gestaan, verklaart: “Wij hebben uitgelegd wat het probleem is. De consument staat achter ons.”

Beheer
WP Admin