AlgemeenAchtergrond

Yvon Jaspers: boeren mogen minder bescheiden zijn

Tv-presentatrice Yvon Jaspers wordt het gezicht van de campagne ‘Proud to be a Farmer’ van ForFarmers. Dat maakte de voerfabriek in maart bekend.

Waarom wilt u deze klus doen?

“Ik zie dit niet als ‘klus’. Een klus doe je even en daarna is het voorbij. Dat geldt niet voor mijn samenwerking met ForFarmers en de boeren. Al tien jaar kom ik op Nederlandse agrarische bedrijven. Ik zoom natuurlijk heel vaak in op (het ontbreken van) de liefde. Nu is er de kans om dieper in te gaan op het vak. Voor mij heel leerzaam en inspirerend!”

Hoe is het volgens u gesteld met de boeren(trots)?

“Ik ben ervan overtuigd dat de meeste Nederlandse boeren heel trots zijn op wat ze hebben bereikt. Maar het zit niet in hun aard om dat van de daken te schreeuwen.”

Wat wilt u bereiken als boegbeeld van de campagne Proud to be a Farmer?

“Onze boeren doen het fantastisch in een klein land vol met regels. Ze zijn innovatief, ondernemend en hebben lef. Dat mag de wereld weten. En zeker de Nederlandse burger. Het zou prachtig zijn als ze iets minder bescheiden zouden zijn. Daar is namelijk alle reden toe.”

Hoe wilt u het zelfbewustzijn van boeren vergroten?

“Het begint bij het benoemen. Boeren zijn eigen baas, werken vaak voor zichzelf, zijn dus ook niet gewend complimenten te krijgen. Dat wordt tijd, want die verdienen ze. En daarnaast denk ik dat het begint bij het te bespreken. Laten we al die zaken om trots op te zijn eens wat vaker benoemen. Het dierenwelzijn, hun flexibiliteit, de zorgvuldigheid waarmee boeren met het milieu omgaan, hun passie voor de omgeving. Hoeveel Nederlandse burgers genieten mee van het boerenland?”

Hoe kunnen boeren volgens u hun trots beter uitdragen?

“Ze mogen minder bescheiden zijn. Zij zijn het die al die monden vullen. Dat mogen ze vaker vertellen. Nederland kan niet zonder onze boeren.”

Waarom een samenwerking met ForFarmers?

“ForFarmers en ik gaan op heel veel vlakken samenwerken. Deze campagne is daarvan het begin. Ik ga films maken, columns schrijven, zal op klantendagen aanwezig zijn, ga in gesprek met erfbetreders, we organiseren een ladies night. ForFarmers is een prachtig bedrijf dat met beide benen in de boerenklei staat. Ik vind het erg leuk om de boerenwereld nu eens niet vanuit de liefde te bekijken maar vanuit het vak. Daarmee ben ik opgegroeid; mijn opa, mijn ooms, allemaal waren ze boer. Mijn andere opa zou trots zijn, hij was directeur van de landbouwschool!”

Hoe denkt u de kloof tussen burger/consument en boer te verkleinen?

“Ik denk dat die kloof kleiner is dan gedacht wordt. Ik merk natuurlijk elke dag opnieuw hoe burgers en consumenten betrokken zijn bij de boeren. Hoe graag ze voedsel eten dat van een boerderij in de buurt komt. Hoe jonge ouders hun kroost meenemen naar de boerderij om ze te laten zien waar ons eten vandaan komt. Ik denk dat als we net een tikkie meer met elkaar communiceren er mooie kansen liggen. Daar draag ik graag aan bij!”

Dit interview is schriftelijk gehouden. Yvon Jaspers is aan zeer strenge regels gebonden wat betreft communicatie en het naar buiten treden. Er zijn allerlei boeteclausules opgenomen in de overeenkomst die zij heeft met de KRO. Ook iedere uiting of actie voor ForFarmers moet worden afgestemd.

Het interview met Yvon Jaspers is onderdeel van een artikel over toeleveranciers die werken aan het boerenimago. Lees dit in weekblad Boerderij van deze week.

Beheer
WP Admin